בקצרה:
- יגואר בצרות ושולפת קלף אחרון בהחלט בניסיון לשרוד
- מחסלת את דגמיה, משאירה רק רכב פנאי
- עוברת לחשמל בלבד, מוקדם מהצפוי
חותכת הפסדים: יגואר הודיעה למשקיעים על הפסקת הייצור של 5 מתוך 6 הדגמים בהיצע הקיים של החברה, זאת לטובת מעבר להיצע של דגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה חדשה שתוצג בשנה הבאה. על הפסקת הייצור של חלק מהדגמים כבר דווח בעבר, אך כעת מעדכנת היצרנית על השלמת המהלך באופן מלא - כך על פי דיווחים שפורסמו בסוף השבוע ב"אוטומוטיב ניוז".
הדגמים שירדו מפס הייצור הם המשפחתית הגדולה XE, שהוצגה לפני עשור במטרה להתחרות בב.מ.וו סדרה 3; אחותה הגדולה ה-XF הסאלונית, שהוצגה ב-2015 בדור השני ומאז כמעט לא השתנתה; מכונית הספורט F טייפ שהוצגה כבר ב-2013; רכב הפנאי הקטן E פייס שהוצג ב-2017 ורכב הפנאי החשמלי I פייס שהוצג ב-2018 ועד כה היה לדגם החשמלי היחיד של המותג הבריטי.
הדגם היחיד מההיצע הנוכחי שישאר בייצור הוא רכב הפנאי הותיק F פייס, שזכה להצלחה יחסית עם 5,000 מכירות ברחבי העולם במחצית השנה הראשונה של 2024 - ותפס כשליש ממכירות המותג.
מה עוד צריך לדעת: מנכ"ל יגואר-לנדרובר, אדריאן מרדל, אמר למשקיעים כי הוחלט על הפסקת הייצור עקב נתוני מכירות מאכזבים של חמשת הדגמים המוזכרים. במקומם תציג יגואר שלושה דגמים חדשים שיבנו על בסיס פלטפורמה חשמלית-יעודית בשם JEA, ראשי תיבות של Jaguar Electrified Architecture. הדגם הראשון יוצג עוד השנה בארה"ב כקונספט, ומהדורת הייצור תיחשף בשנה הבאה.
לדברי מרדל, לשורת הרווח בחברה אחראית בעיקר לנדרובר, ששלושה מדגמיה (ריינג' רובר, ריינג' רובר ספורט ודיפנדר) אחראיים ל-85% מיצירת הערך של החברה. לעומת יגואר, שמכרה 15 אלף מכוניות בלבד במחצית הראשונה של השנה, לנדרובר מכרה כמעט 96 אלף מכוניות. מרדל הוסיף ואמר כי מחירה הממוצע של מכונית יגואר כיום עומד על מעט יותר מ-90 אלף דולר, בעוד היצע הדגמים החדש צפוי להיות יקר יותר.
הפסקת הייצור של ה-E פייס וה-I פייס מהווה מכה נוספת עבור מאגנה שטייר האוסטרית שמייצרת את הדגמים במפעליה, לאחר שבחודש שעבר הופסק גם הייצור של פיסקר אושן באותם המפעלים בדיוק.
מה אנחנו חושבים: כבר שנים ארוכות שיגואר נותרה מאחור במירוץ הטכנולוגי של מותגי היוקרה, עם היצע דגמים מיושן, יקר ולא רלוונטי. ואיכשהו היא הצליחה לשרוד, בעיקר בזכות רווחיות של האחות לנד רובר, ועוד יותר מכך הכיסים העמוקים של בעלת הבית ההודית טאטא.
אבל עכשיו החליטה החברה לשים לזה סוף - ולהעביר את יגואר לעידן החדש. בבחינת ניסיון אחרון להפוך לרווחית וכדאית עבור בעלת הבית. עם זאת, כדי לשכנע לקוחות יוקרה לעבור אליה, ובעיקר עם תגי מחיר גבוהים עוד יותר מכיום, חייבת יגואר לעשות משהו מאוד יוצא דופן. בעיקר בשוק שופע מתחרים חדשים ומבטיחים. ההימור גדול, הסיכויים פחות.