דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כשליש מנפגעי הראש על כלים חשמליים: מתחת לגיל 16

Getting your Trinity Audio player ready...

31% מנפגעי הראש בתאונות עם כלי מיקרומובילטי – ילדים מתחת לגיל 16. בעוד מספר ימים יושק אתר ייעודי לרישום כלי תחבורה זעירים (אופניים וקורקינטיים חשמליים), במטרה לאפשר אכיפה ראויה של עבירות תנועה המבוצעות על ידי הרוכבים. וספק אם גם מהלך זה יעזור. שכן ספק אם בישראל של 2024, שבה יותר ויותר בני נוער מתחת לגיל 16 רוכבים על כלים אלו ללא כל מודעות לחוקי הכביש, ומבלי שעברו הכשרה כלשהי, יימנעו משימוש בכלים רק בגלל חוק.

זירת תאונת הדרכים בין אופניים חשמליים לרכב בדרל מנחם בגין בתל אביב

וממש לפני עליית האתר לאוויר, ביקש יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), דו"ח מפורט ובו נתונים על היפגעות רוכבים והולכי רגל מכלי התחבורה העירונית-אישית, והתוצאות מדאיגות.

על פי דו"ח שהעביר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מתחילת 2018 ועד דצמבר אשתקד יובאו לארץ כרבע מיליון אופניים חשמליים ויותר מ-300 אלף קורקינטים חשמליים. ועל-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המופיעים בדו"ח, 3,878 בני אדם נפגעו בתאונות במעורבות כלים אלו רק בשנת 2022. יש לזכור כי מדובר רק בתאונות שדווחו למשטרה והמספר האמיתי גבוה פי כמה.

ועל-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ב-2023 נהרגו 28 בני אדם במעורבות שני כלים אלו. שלא במפתיע, הדו"ח מלמד כי מאז 2015 חלה עלייה מתמדת בכמות הנפגעים בתאונות במעורבות של קורקינטים ואופניים חשמליים.

עוד מצוין בדו"ח כי 82% מהנפגעים בתאונות שדווחו למשטרה הם רוכבי הכלים, שמספרם גדול עוד יותר אם מתייחסים לתאונות שבעקבותיהן מגיעים לקבל טיפול רפואי. בין השנים 2013 ל-2022 אושפזו מעל ל-8,000 בני אדם בבתי חולים בשל מעורבות בתאונות. כצפוי, כמות הפצועים בין 2013 ל-2022 גדלה פי 19, מ-75 פצועים שאושפזו ב-2013 ל-1,433 בשנת 2022.

עוד עולה כי בין השנים 2013 ל-2022, 57% מהנפגעים בתאונות אלו היו מתחת לגיל 30. אך מדאיג יותר הוא נתון היפגעות נערים ונערות מתחת לגיל 16. נזכיר כי ב-2016 הוחל איסור רכיבה על כלים אלו מתחת לגיל 16, ובכל זאת, 23% מהנפגעים בתאונות אלו ב-2022 היו מתחת לגיל המאושר - כמעט רבע מכלל הנפגעים. באותה שנה, 31% מנפגעי הראש כתוצאה מתאונות על קורקינטים ואופניים חשמליים היו מתחת לגיל זה.

טופורובסקי אמר הבוקר (ב') ל-ynet כי "חייבים להגיד את זה באופן ברור, מסוכן בישראל לעלות על הכביש, פשוט מסוכן. תופעת ההיפגעות מכלי מיקרו-מוביליטי חשמליים שולחת מדי יום את אזרחי ישראל לבתי החולים, ובמקרה הגרוע לבתי העלמין.

"במאבק הבלתי פוסק שלנו נגד הקטל בכבישים, מוטלת עלינו החובה לטפל בתופעה הזו במהירות. אם לא נגבש תוכנית סדורה, רוחבית, שכוללת בתוכה גם יצירת פתרונות המווסתים ומשלבים את הכלים הללו בצורה בטוחה במערכת התנועה שלנו, אנחנו מביאים עלינו אסון.

"אי אפשר להתעלם מהיתרונות ששימוש במיקרו-מובילטי מביא עימו. רוב המשתמשים בכלים האלו, עושים זאת באופן חוקי וחיוני. לכן אנחנו לא רוצים גם להגיע למצב שהרגולציה תתקע את התחום. לכן אנחנו חייבים לדאוג להסדיר את התחום מצד אחד, ולא לפגוע בקיים מצד שני".

למאמר זה התפרסמו 31 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה