בקצרה:
- מרצדס החלה לשווק בישראל את ה-G המחודש
- ישווק גרסאות דיזל, בנזין או חשמל
- תגי המחיר: מ-1.45 עד 2.1 מיליון שקל
האייקון מתחדש: יבואנית מרצדס מתחילה לשווק בישראל את ה-G קלאס, שעבר מתיחת פנים קלה. כבעבר הוא יוצע עם מנועי דיזל ובנזין, אך מעתה גם בגרסה חשמלית חדשה. המחיר מתחיל ב-1.45 מיליון שקל ל-450 עם מנוע דיזל, 1.7 מיליון שקל ל-580 החשמלית ועד 2.1 מיליון שקל ל-AMG בנזין הקיצוני.
קוביה חשמלית: כפי שדיווחנו לא אחת בעבר, ה-G580 החשמלי מצויד בארבעה מנועים חשמליים (147 כ"ס כל יחידה), כאשר כל אחד מהם מחובר ישירות לגלגל הסמוך אליו באמצעות תמסורת עם שני יחסי העברה, הקצר שבהם משמש כמעין הילוך כוח.
התפוקה המשולבת עומדת על 587 כ"ס, הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.7 שניות. סוללת 116 קוט"ש ענקית מאפשרת טווח נסיעה תיאורטי של 453 ק"מ, עם טעינה מהירה (200 קילוואט) שתאפשר מילוי מ-10% ל-80% ב-34 דקות.
כבסיס משמשת שלדת הסולם של ה-G הרגיל, בה משולבת הסוללה עם מיגון ייעודי כנגד פגיעות ולטובת צליחת מעברי מים של יותר מ-80 ס"מ. המתלה הקדמי נפרד (עצמות עצה כפולות) בעוד מאחור הוחלף הסרן החי ברכיב דה-דיון על מנת לאפשר את שילוב המנועים החשמליים.
תצורת ההנעה מאפשרת גם הכוונת מומנט ייעודית לכל גלגל, כתחליף לשלוש נעילות הדיפרנציאל המכאניות ב-G קלאס הרגיל, כמו גם סיבוב על המקום (G-Turn) בדומה לכלי זחלי והקטנת קוטר הסיבוב בנסיעה בשטח על ידי בלימת גלגל אחורי פנימי בדומה לטרקטור.
בנזין ודיזל: מערכת היברידית קלה (48V) לצמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים מוצמדת כעת לכל המנועים. כבעבר, יש טורבו-דיזל עם 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטר המפיק 367 כ"ס ב-G450d (37+ כ"ס) או V8 בנזין כפול-מגדשים עם 585 כ"ס ב-G63 AMG.
ה-G500 מצויד כעת במנוע 6 צילינדרים בנזין מוגדש במקום V8, אך למרות הנפח המוקטן ומספר הצילינדרים הצנוע (והסאונד השונה), ההספק דווקא עלה (449 כ"ס, 27+).
כל המנועים מחוברים כבעבר לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה עם הילוך כוח ושלוש נעילות דיפרנציאלים (מרכזי, אחורי וקדמי). נוסף בורר עם שלושה מצבי נהיגת שטח (שביל, חול או סלעים) המתאים את המערכות השונות לתוואי הנבחר.
יש בולמי זעזועים אדפטיביים כציוד תקני בכל הדגמים, בעוד שב-AMG מוצעת כאופציה מערכת מתקדמת עם חיבור הידראולי בין הבולמים, המקטינה את זוויות המרכב (בעומסי האצה, בלימה, פניה) תוך הארכת מהלכי המתלה. כל זאת בזכות ויתור על מוטות מייצבים קונבנציונליים.
מה עוד צריך לדעת: השינויים העיצוביים צנועים (פגוש, סבכה - מוארת בחשמלי - וקורות A) ומטרתם העיקרית היא לצמצם במעט את מקדם הגרר הגבוה (0.48 לעומת 0.53, בחשמלי 0.44) ולהפחית רעשי רוח. עוד נוסף וו גרירה מתקפל חשמלית (לא בחשמלי) במקום קבוע בעבר.
סביבת הנהג עודכנה עם מערכת ההפעלה העדכנית של היצרנית וצמד מסכים (בגודל "12.3 כל אחד) המשמשים לוח מחוונים ומסך מגע (לעומת תצוגה בעבר והפעלה באמצעות חוגה). יש תצוגת נתוני שטח מורחבת, כולל מבט מהמצלמות ההיקפיות מתחת לגחון הרכב.
מעבר להגה בתגבור חשמלי (הידראולי בעבר) מאפשר לשלב מערכת אקטיבית לשמירת נתיב, בעוד שאר המערכות ללא שינוי: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
במפתיע כדי לקבל חבילת אבזור הכוללת התנעה באמצעות מתג (מפתח חכם) ומשטח הטענה אלחוטי לסלולרי (וחימום-קירור למחזיקי הכוסות), יש לשלם כנהוג במרצדס סכום עסיסי - 16 אלף שקל. ב-AMG הם ציוד תקני.
מה אנחנו חושבים: במקרה של גרסאות הבנזין והדיזל של ה-G, נדמה שמרצדס ביצעה שינויים מינימליים. מאין לנו בעיה עם מיעוט שינויי המראה שכן דמות ה'קוביה על גלגלים' שהיא ה-G מאז לידתו וכיום נחשבת לאייקונית, אהובה עלינו. מדובר בעיקר באביזרי נוחות חסרים במכוניות של מיליון וחצי שקלים וצפונה, כאלה שמקומם לא נפקד כסטנדט גם בחשמליות סיניות שעולות עשירית.
אין ספק שהגרסה החשמלית היא המסקרנת ביותר, שכן מרצדס היא ראשונה לחשמל אייקון-שטח, הרבה לפני ג'יפ, טויוטה ובעיקר לנד רובר שתציג בקרוב ריינג' רובר חשמלי שמסתמן כמתחרה עיקרי. האתגרים בדגם שכזה עצומים, ונוגעים בעיקר ליכולת התפקוד בשטח מאובק, רטוב וקופצני. יהיה מעניין לראות כיצד כל אחת מתמודדת.