בקצרה:
- פורד רושמת הפסדי ענק בגלל ייצור החשמליות
- תשבית את פס הייצור של F-150 החשמלי ל-6 שבועות
- למרות זאת, מתכננת להשיק גרסה חשמלית גם לריינג'ר
מפסידה - וממשיכה: למרות שרשרת הפסדים בלתי נגמרת שרשמה חטיבת החשמליות של פורד, היצרנית לא מתייאשת ומבטיחה לעבוד על גרסה חשמלית גם לפורד ריינג'ר, שתתחרה בגרסאות המקבילות של טויוטה היילקס ואיסוזו די-מקס, לצד דגמים מתחרים שמגיעים מסין.
מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, ציין כי הריינג'ר החשמלי, שצפוי להגיע לכבישים רק ב-2027, הוא "אחד המוצרים הכי מרגשים בשוק" וכי הוא "ישנה את כללי המשחק". הדגם צפוי להתבסס על פלטפורמת חשמליות חדשה, ולדברי היצרנית הוא צפוי להתאים למבנה העלויות של כל יצרן סיני שיבנה דגמים במקסיקו בעתיד - מילים שהן יותר מסתם רמז לתחרות ישירה עם BYD שארק.
הריינג'ר החשמלי, בדומה לפיאסטה העתידית שגם היא תבוסס על פלטפורמה חשמלית, נמצא בימים אלו בתהליך פיתוח על-ידי צוות שמכונה בחברה בשם "Skunkworks" (סדנת בואשים) - ביטוי שהגיע מעולם התעופה ומשמש לפרויקטים חדשניים בחברות גדולות המנוהלים באופן עצמאי, על ידי קבוצה קטנה של אנשי מקצוע הזוכים לחופש פעולה כמעט מוחלט.
מה עוד צריך לדעת: במסגרת סקירה רבעונית לבעלי המניות, אמר ג'ים פארלי כי בשוק הרכב מתנהלת כיום מלחמת מחירים גלובאלית, שנובעת מעודף היצע ומעודף דגמים בשוק. פארלי העריך כי 150 דגמים חשמליים חדשים צפויים להגיע לצפון אמריקה עד סוף 2026, וציין כי "אף חברה לא חסינה".
נציין כי לצד התכניות לעתיד, חטיבת החשמליות של פורד, שקיבלה את הכינוי "מודל E", דיווחה ברבעון השלישי של השנה הפסד של 1.2 מיליארד דולר, וצפויה להפסיד בסך הכל 5 מיליארד דולר בשנת 2024 - זאת לעומת רווח של 5 מיליארד דולר של חטיבת הרכב הפרטי שאיננו חשמלי, ורווח של 9 מיליארד דולר בחטיבת המסחריות של החברה.
הריינג'ר לא יהיה הטנדר החשמלי הראשון של פורד, שכן החברה הציגה כבר לפני שנתיים את ה-F-150 לייטנינג כגרסה חשמלית לדגם הפופולרי ביותר שלה בצפון אמריקה. אך מאז רושמת החברה בעיקר אכזבות, כאשר לפני שנה צמצמה את הייצור לשתי משמרות, באפריל השנה ירדה למשמרת ייצור ואחת ובימים האחרונים הודיעה על עצירה מוחלטת של הייצור למשך 6 שבועות, מאמצע נובמבר ועד לתחילת ינואר.
עד כה הגיעה הגרסה החשמלית של ה-F-150 לקצת יותר מ-3% מסך המכירות של הדגם, מספרים שרחוקים מלכסות את ההשקעות בפיתוח ובייצור.
מה אנחנו חושבים: פורד היא לא היצרנית הראשונה שמשקיעה בחשמל, וגם לא הראשונה שמפסידה. אבל פורד היא ככל הנראה היחידה שמציגה דגמים חשמליים עם מיקוד בשוק האמריקאי, שוק שעד כה לא מגלה עניין רב בחשמליות שאינן מתוצרת טסלה. ההחלטה הזו משונה במיוחד לאור העובדה שפורד נהנית מפופולאריות רבה באירופה, ובינתיים לא הציגה דגמים חשמליים משלה לשוק האירופי, למעט שני שכפולים של דגמי פולקסווגן. אם לא תשנה אסטרטגיה, היא עלולה להפסיד עוד מיליארדים רבים.