אם לא מספיקה העובדה שהיא כבר מזמן אינה חשמלית יחידה ומתחרות סיניות מציפות את השוק, כעת נאלצת טסלה להתמודד גם מול טכנולוגיית נהיגה אוטונומית מהמזרח, כמובן זולה יותר. האם זה סוף שלטון ה-FSD? הפרטים בפנים
בעוד את הקרב על הובלה בשוק המכוניות החשמליות איבדה טסלה ל-BYD הסינית, ויצרניות מהמזרח מציפות את העולם בחשמליות זולות, את הקרב הבא לא צפינו שטסלה תפסיד כל-כך מהר: המרוץ לנהג האוטונומי.
טסלה היא ממובילות התעשייה בתחום יכולת הנהיגה האוטונומית, פיתוח של מערכות בטיחות מתקדמות שמאפשר לרכב לנהוג כמעט לבדו, בלי התערבות נהג. ובעוד יצרניות רכב גרמניות כמו ב.מ.וו ומרצדס נתנו פייט, טסלה הצליחה להמשיך וליהנות מהילת החדשנות של מערכת ה-FSD (ר"ת של נהיגה אוטונומית מלאה, או Full Self-Driving).
אלא שבחודשים האחרונים הופיעו סדקים גם בשריון הזה, הגדול שבהם אחרי שאותה יריבה שנישלה אותה מהתואר החשוב, חשפה את "עין האלוהים", מערכת נהיגה אוטונומית מבית BYD הסינית עם שם יומרני בעליל.
יתכן שניתן להתווכח על מי מהן טובה יותר (לא השווינו עדיין, לא יודעים), על שאלה אחת יש תשובה מוחצת: טסלה גובה 9,000 דולר (31,500 שקל) עבור מערכת ה-FSD בסין, BYD מציעה את עין האלוהים ב...חינם.
וכן, זה אומר בדיוק מה שאתם חושבים על הרווחים הפוטנציאליים של טסלה ועל התחרותיות שלה בסין, שוק הרכב הגדול והחשוב בעולם. ואם זה לא מספיק, המערכת של BYD זמינה לרוכשי מכוניות שמחירן החל מכ-30 אלף דולר (105 אלף שקל), בעוד טסלה מציעה את ה-FSD בסין במכוניות שמחירן מתחיל ב-41 אלף דולר (143 אלף שקל).
צפייה בתוכן כאב ראש חדש לאילון מאסק: נהג אוטונומי סיני חינמי
אבל הצרות של טסלה לא נגמרות עם BYD. יצרניות סיניות רבות נוספות השיקו מערכות נהיגה אוטונומית דומות לאלו של טסלה, חלקן אף עדיפות עליה, והן החלו להציע אותן ללא תוספת תשלום בסין במכוניות ממגוון קטגוריות, חלקן אף עממיות וזולות במיוחד. כך למשל, חלק מדגמי ליפמוטור ואקספנג שמחירם כ-20 אלף דולר (כ-70 אלף שקל), כבר מוצעים עם יכולת נהיגה אוטונומית חלקית.
איך זה ייתכן?
בדיקה שביצעו חברות ניתוח מערכות לבקשת סוכנות הידיעות רויטרס, מצאו כי מערכות הנהיגה האוטונומית של הסינים זולות לייצור מאלו של טסלה. המערכת של BYD לדוגמה, נעזרת ברכיבים אמינים ומתקדמים יותר מאלו של טסלה, אך זולה ממנה. הניתוח מצא כי מערכת עין האלוהים של BYD עושה שימוש בשבב של אנבידיה, 12 מצלמות, חמישה חיישני רדאר, 12 חיישנים אולטראסוניים וחיישן לידאר, ושמחירה לייצור 2,105 דולר (7,350 שקל).
לשם השוואה, מערכת ה-FSD של טסלה משתמשת במצלמות ללא חיישנים ובשני שבבי AI, עולה 2,360 דולר (8,250 שקל) לייצור – 12% יותר, למרות נחיתות טכנולוגית ברורה. עובדה זו מעלה תהיות לגבי הבחירה של טסלה במצלמות, שזכתה לביקורת כבר לפני שנים, בעוד בתעשיית הרכב הגרמנית בחרו בנתיב המתקדם יותר. בטסלה הצדיקו זאת בעלות נמוכה, אך כעת נראה שהסינים חשפו שהטיעון הזה היה, לכל היותר, לא מדויק.
טסלה סובלת בחודשים האחרונים מצניחה במכירות, שנובעת בחלקה מהתבטאויות מנכ"ל היצרנית, אילון מאסק, במסגרת תפקידו - ממנו הועזב בינתיים - במשרד להתייעלות ממשלתית תחת ממשל טראמפ. אך איום לא פחות חשוב, ואסטרטגית כנראה גדול בהרבה, מגיע מהצפת השוק במכוניות חשמליות סיניות זולות לייצור ולרכישה.
זו הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שטסלה החליטה לבטל את פרויקט החשמלית הזולה, מכונית שתוכננה לשיווק במחיר של 25 אלף דולר בלבד (87 אלף שקל), לאחר שביצרנית הבינו שלא יצליחו להתחרות ברווחיות בפלח הזה מול הסינים.
אז הרובוט שלנו, מסין?
ומה עם הנהג הרובוטי? מבחן משמעותי להובלה של טסלה בתחום, צפוי כבר בשבועות הקרובים בבסיס הבית של היצרנית באוסטין, טקסס. אחרי עשור של הבטחות מצד מאסק על מכוניות ללא נהג, טסלה תשיק סוף-סוף את הרובוטקסי (Robotaxi), המונית האוטונומית, בניסוי ציבורי שיכלול בין 10 ל-20 מכוניות. הצלחה כאן עשויה להשיב את הרוח למפרשי טסלה. כשלון, עשוי לאפשר לסינים לא רק להדביק את מאסק בתחום שהוא חולם עליו כל-כך הרבה זמן ולהשאיר אותו מאחור, ואף לסמן כי המיזם האדיר והמצליח שהקים מאסק, עומד בפני איום משמעותי על עצם קיומו.
המערכות הסיניות נמצאות ברמות שונות זו מזו. תראו לי לינקים של נסיעה אוטונומית מנקודה לנקודה כמו שאני רואה בטסלה ואני אשתכנע. מה שאני רואה בטסלה זה וואו אחד גדול. חולם על היום שאצא מהעבודה אכנס לרכב ואעצום את עיניי בפקק של שעה וחצי עד הבית.
אם המהפכה של הנהיגה האוטונומית תצליח לא יהיו יותר נהגי מוניות ואובר שירכשו רכבים כל 3 שנים , הרבה בכלי מכוניות יפסיקו לרכוש את הרכבים כי הם יזמינו נסיעות דרך חברות. רכב של נהג אובר לדוגמא עובד 7-10 שעות ביום , רכב אוטונמי יעבוד 24 שעות ביום.
בסוף המהפכה היחידים שירכשו רכבים זה קונצרנים שיחליפו את המוניות וירכשו מאות אלפי רכבים בהנחנות גדולות. תהיה צניחה גדולה בייצור הרכבים והסינים יעשו את זה הכי טוב כי למי שמזמין שרות הסעה לא משנה מה התוצרת של הרכב.
יש טסלה בסין , הסינים פרקו עד לבורג האחרון וזייפו , מעניין מי האמיץ שמוכן לשבת במכונית שנהג סיני מזוייף נוהג ( הרובוט ) מעניין ביזה בי"ח יפגשו .
רכב סיני רכב חד פעמי כמו כל המוצרים שקונים מסין
נהיגה בת"א אינה כמו נהיגה בירושלים או חיפה. בכל עיר נוהגים שונה. וזה נכון בכל העולם. אין שום מכונית היכולה להתמודד עם מגוון הדרכים, בהם נוהגים בעולם. משום כך היצרנים מצהירים רק על כבישים מהירים. ללמד את המוח של המכונית על כל עיר ולהחזיק במידע אשר ישלף ברגע שהמכונית מגיעה לאותה העיר, זה יקר מאוד, ומסובך הרבה מעבר למה שחשבו כל הגאונים, שדיברו על מכוניות אוטונומיות.
אם יש משהו שאני סומך עליו זה שהמידע שלי בידי סין. באותה מידה גם הייתי קונה מצלמת מעגל סגור מהחמאס. אסכן את החיים שלי כשרכב חשמלי סיני יעלה מחצית מרכב בנזין רגיל אחרת אין על מה לדבר, יד 2 בשבילי