דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כאב ראש חדש לאילון מאסק: נהג אוטונומי סיני חינמי

Getting your Trinity Audio player ready...

בעוד את הקרב על הובלה בשוק המכוניות החשמליות איבדה טסלה ל-BYD הסינית, ויצרניות מהמזרח מציפות את העולם בחשמליות זולות, את הקרב הבא לא צפינו שטסלה תפסיד כל-כך מהר: המרוץ לנהג האוטונומי.

טסלה היא ממובילות התעשייה בתחום יכולת הנהיגה האוטונומית, פיתוח של מערכות בטיחות מתקדמות שמאפשר לרכב לנהוג כמעט לבדו, בלי התערבות נהג. ובעוד יצרניות רכב גרמניות כמו ב.מ.וו ומרצדס נתנו פייט, טסלה הצליחה להמשיך וליהנות מהילת החדשנות של מערכת ה-FSD (ר"ת של נהיגה אוטונומית מלאה, או Full Self-Driving).

אלא שבחודשים האחרונים הופיעו סדקים גם בשריון הזה, הגדול שבהם אחרי שאותה יריבה שנישלה אותה מהתואר החשוב, חשפה את "עין האלוהים", מערכת נהיגה אוטונומית מבית BYD הסינית עם שם יומרני בעליל.

יתכן שניתן להתווכח על מי מהן טובה יותר (לא השווינו עדיין, לא יודעים), על שאלה אחת יש תשובה מוחצת: טסלה גובה 9,000 דולר (31,500 שקל) עבור מערכת ה-FSD בסין, BYD מציעה את עין האלוהים ב...חינם.

וכן, זה אומר בדיוק מה שאתם חושבים על הרווחים הפוטנציאליים של טסלה ועל התחרותיות שלה בסין, שוק הרכב הגדול והחשוב בעולם. ואם זה לא מספיק, המערכת של BYD זמינה לרוכשי מכוניות שמחירן החל מכ-30 אלף דולר (105 אלף שקל), בעוד טסלה מציעה את ה-FSD בסין במכוניות שמחירן מתחיל ב-41 אלף דולר (143 אלף שקל).

צפייה בתוכן כאב ראש חדש לאילון מאסק: נהג אוטונומי סיני חינמי

אבל הצרות של טסלה לא נגמרות עם BYD. יצרניות סיניות רבות נוספות השיקו מערכות נהיגה אוטונומית דומות לאלו של טסלה, חלקן אף עדיפות עליה, והן החלו להציע אותן ללא תוספת תשלום בסין במכוניות ממגוון קטגוריות, חלקן אף עממיות וזולות במיוחד. כך למשל, חלק מדגמי ליפמוטור ואקספנג שמחירם כ-20 אלף דולר (כ-70 אלף שקל), כבר מוצעים עם יכולת נהיגה אוטונומית חלקית.

איך זה ייתכן?

בדיקה שביצעו חברות ניתוח מערכות לבקשת סוכנות הידיעות רויטרס, מצאו כי מערכות הנהיגה האוטונומית של הסינים זולות לייצור מאלו של טסלה. המערכת של BYD לדוגמה, נעזרת ברכיבים אמינים ומתקדמים יותר מאלו של טסלה, אך זולה ממנה. הניתוח מצא כי מערכת עין האלוהים של BYD עושה שימוש בשבב של אנבידיה, 12 מצלמות, חמישה חיישני רדאר, 12 חיישנים אולטראסוניים וחיישן לידאר, ושמחירה לייצור 2,105 דולר (7,350 שקל).

לשם השוואה, מערכת ה-FSD של טסלה משתמשת במצלמות ללא חיישנים ובשני שבבי AI, עולה 2,360 דולר (8,250 שקל) לייצור – 12% יותר, למרות נחיתות טכנולוגית ברורה. עובדה זו מעלה תהיות לגבי הבחירה של טסלה במצלמות, שזכתה לביקורת כבר לפני שנים, בעוד בתעשיית הרכב הגרמנית בחרו בנתיב המתקדם יותר. בטסלה הצדיקו זאת בעלות נמוכה, אך כעת נראה שהסינים חשפו שהטיעון הזה היה, לכל היותר, לא מדויק.

טסלה סובלת בחודשים האחרונים מצניחה במכירות, שנובעת בחלקה מהתבטאויות מנכ"ל היצרנית, אילון מאסק, במסגרת תפקידו - ממנו הועזב בינתיים - במשרד להתייעלות ממשלתית תחת ממשל טראמפ. אך איום לא פחות חשוב, ואסטרטגית כנראה גדול בהרבה, מגיע מהצפת השוק במכוניות חשמליות סיניות זולות לייצור ולרכישה.

זו הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שטסלה החליטה לבטל את פרויקט החשמלית הזולה, מכונית שתוכננה לשיווק במחיר של 25 אלף דולר בלבד (87 אלף שקל), לאחר שביצרנית הבינו שלא יצליחו להתחרות ברווחיות בפלח הזה מול הסינים.

אז הרובוט שלנו, מסין?

ומה עם הנהג הרובוטי? מבחן משמעותי להובלה של טסלה בתחום, צפוי כבר בשבועות הקרובים בבסיס הבית של היצרנית באוסטין, טקסס. אחרי עשור של הבטחות מצד מאסק על מכוניות ללא נהג, טסלה תשיק סוף-סוף את הרובוטקסי (Robotaxi), המונית האוטונומית, בניסוי ציבורי שיכלול בין 10 ל-20 מכוניות. הצלחה כאן עשויה להשיב את הרוח למפרשי טסלה. כשלון, עשוי לאפשר לסינים לא רק להדביק את מאסק בתחום שהוא חולם עליו כל-כך הרבה זמן ולהשאיר אותו מאחור, ואף לסמן כי המיזם האדיר והמצליח שהקים מאסק, עומד בפני איום משמעותי על עצם קיומו.

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה