דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החלפת סוללה ברכב חשמלי? נדירה גם אחרי עשור

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • רק 2.5% מהחשמליות שיוצרו נזקקו עד כה להחלפת סוללה
  • כך עולה מבדיקה שנערכה בקרב 20 אלף לקוחות בארה"ב
  • במכוניות משנת 2011 עומד שיעור ההחלפות על 30%

אנחת רווחה: סוללות בכלי רכב חשמליים דורשות החלפה בהיקפים קטנים למדי, גם אחרי עשור ויותר. כך עולה מבדיקה שערכה חברת Recurrent האמריקאית, שמבצעת ניתוחי מידע בתחום הרכב החשמלי. הבדיקה נערכה בקרב 20 אלף בעלי מכוניות חשמליות ששווקו בארה"ב.

על פי תוצאות הבדיקה, רק ב-2.5% מכלי הרכב הוחלפו הסוללות עד כה. השיעור הגבוה ביותר של ההחלפה הוא כצפוי במכוניות חשמליות ותיקות יחסית. ב-30% מהמכוניות שיוצרו ב-2011 הוחלפה כבר הסוללה, אך המספר הזה יורד בהדרגה ועומד על 16% במכוניות משנת 2012, רק 10% במכוניות מ-2013, 7% ב-2014 ו-4% בשנת 2015. במכוניות שיוצרו משנת 2016 והלאה, עומד שיעור החלפות הסוללה על פחות מאחוז .

מה עוד צריך לדעת: לדברי עורכי המחקר, שיעור ההחלפות הגבוה יחסית בשנתונים המוקדמים נובע ממערכות ניהול סוללה וניהול תרמי שהיו בוסריות יחסית, לעומת מערכות מתקדמות יותר שקיימות בדגמים חדשים. בשנת 2011 המכונית החשמלית הנפוצה היתה ניסאן ליף, ורק שנה מאוחר יותר הצטרפה טסלה בהיקפים משמעותיים עם המודל S - מה שמסביר את הירידה החדה בשיעור ההחלפות מאז.

מספרי ההחלפות לא כוללים את אלו היזומות עקב קריאה לתיקון מצד יצרניות הרכב, מהלכים שבוצעו בשנים האחרונות במקרים של שברולט בולט ויונדאי קונה EV. עוד צוין כי בשלב זה קשה לקבוע מה יהיה אורך החיים של הסוללות בדגמים חשמליים מודרניים, מכיוון ש-50% מהמכוניות החשמליות בארה"ב בנות שנתיים או פחות ועדיין לא נזקקו להחלפת סוללה.

מה אנחנו חושבים: עלות הסוללות אמנם נמצאת בירידה מתמדת, אך השווי שלהן עדיין מתקרב למחצית מהשווי של המכונית כולה - מה שמסביר את הדאגה של הרוכשים מהיום בו תידרש ההחלפה. הנתונים שמתפרסמים כעת עשויים לסייע להרגעת החששות ועדיין צריך לזכור שמדובר עדיין בנתונים ראשוניים, שכוללים מדגם קטן יחסית ומתייחסים למכוניות שפותחו כשהטכנולוגיה עוד היתה בחיתוליה. יחלפו עוד כמה שנים טובות עד שנדע להעריך בוודאות גבוהה יותר את משך חיי הסוללות - ועד אז, יאלצו הצרכנים להסתמך על האחריות המובטחת.

למאמר זה התפרסמו 36 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה