צפוף בכביש: קרוב ל-26 אלף מכוניות חדשות הצטרפו לכבישי ישראל בחודש מאי, ובסך הכל עלו השנה על כבישי ישראל 142,641 מכוניות חדשות. וכפי שמסתמן מתחילת השנה, אנחנו עדיין בעליה מצטברת שעומדת אחרי חמישה חודשים על יותר מ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נזכיר רק כי המספרים לא כוללים אוטובוסים, משאיות, כלי רכב דו-גלגליים ומכוניות שהגיעו בייבוא אישי או מקביל.
מתוך כלל המכוניות שנמכרו מתחילת השנה, 23 אלף היו חשמליות (16%), וזו ירידה משמעותית לעומת 2024, אז נמכרו 32 אלף חשמליות עד סוף חודש מאי (25%). עוד 36 אלף מכוניות שנמכרו הן היברידיות (25%), רובן המוחלט מתוצרת יונדאי וטויוטה. 11.5 אלף מכוניות הן היברידיות-נטענות (8%), כמעט כולן מתוצרת צ'רי וג'אקו.

אבל למרות שמכונית סינית היא כמעט שם נרדף למכונית חשמלית, נתח השוק של המכוניות הסיניות זינק למרות הירידה בביקוש לחשמל. קרוב ל-40 אלף מכוניות מתוצרת סין נמכרו השנה בישראל (28% מכלל המכירות), זאת לעומת 29 אלף בשנה שעברה (22%). יתר מדינות המקור המובילות הן דרום קוריאה (20%), יפן (16%) וצ'כיה (10%). מטורקיה הגיעו בשנה שעברה למעלה מ-10,000 מכוניות, אך השנה לא יובאו משם מכוניות כלל בשל החרם שהטיל הנשיא ארדואן.
העולים והיורדים: יונדאי ממשיכה להוביל את השוק עם למעלה מ-18 אלף מסירות ותוך עליה מרשימה של 21%. אבל טויוטה, בעבר בלא רחוק מותג מספר 3, כמעט וסוגרת עליה השנה עם עליה של 25% ומתחילת השנה בסך הכל כ-600 מכוניות פחות מהמתחרה הקוריאנית. לא נופתע אם כבר בתעודת המחצית שתחולק ליבואנים בעוד כחודש, תמצא עצמה יונדאי רק במקום השני.
גם אצל סקודה נרשם גידול דו-ספרתי (22%) אך צ'רי הרשימה במיוחד עם זינוק של 96% לעומנת ינואר-מאי אשתקד. המותג שממוקם אחריה נחשב רשמית לכוכב השנה עד עתה עם 7,244 מכוניות חדשות לעומת 0 אשתקד. מדובר בג'אקו שמכר כאן דגם אחד בלבד (7) עם הנעה היברידית-נטענת. הצלחה שמזכירה את זו של BYD אטו 3 בשנתו הראשונה, כמו גם ג'ילי גאומטרי C כשעוד שווקה ללא מתחרות.
סינית נוספת שמציגה שנה מעולה היא MG הוותיקה שבמקום ה-9, עם זינוק של 42% לעומת אשתקד תוך שהיא כמעט חולפת על פני BYD (הפרש של 33 מכוניות). ראויה לציון גם ניסאן שבמקום ה-10. על רקע הקשיים של החברה ואיומי הסגירה לאחר כישלון המו"מ למיזוג עם הונדה, המותג היפני הציג צמיחה של 185% השנה.
המפסידות הגדולות בין המותגים היותר-נמכרים היא BYD עם צניחה של 46%, וסוזוקי עם ירידה של 41%. הראשונה נהנתה כאן מדומיננטיות יוצאת דופן, פעמיים ברציפות שיווקה את הרכב הנמכר במדינה (אטו 3) אך יורדת כעת כתוצאה מתחרות גוברת והירידה בביקוש לחשמליות לטובת היברידיות-נטענות.

נזכיר כי יחד עם ניסאן המפתיעה, צ'רי ואקספנג הזניקו את היבואנית פריסבי (לשעבר קרסו) למקום השלישי בדירוג היבואניות עם נתח שוק של כמעט 14%, כל זאת למרות היחלשות משמעותית של רנו. יוניון מוטורס (15%) במקום השני, כלמוביל (22%) בראשון.
לצד הדומינננטיות הסינית בצמרת, עם ארבעה מותגים מתוך 9 המובילים, יש גם מותגים ותיקים שנחלשו השנה - בהם מיצובישי, סוזוקי, סיטרואן, פיג'ו ופולקסווגן. למעשה, כלל מותגי סטלנטיס - אחת מקבוצות הרכב החזקות בעולם - מסרו השנה בישראל 5,800 מכוניות, פחות מכמות המסירות של מאזדה לבדה, ולעומת למעלה מ-16 אלף מכוניות של מותגי צ'רי.
את דירוג מותגי היוקרה מובילה ב.מ.וו עם 1,850 מסירות (39%+), אחריה לקסוס עם 1,350 מסירות (19%+), אודי עם 1,250 מסירות (2%-), וולוו עם 1,150 מסירות (63%+) ורק לאחריהן מרצדס, שהסתפקה בקצת יותר מ-800 מסירות (58%-).