בקצרה:
- קרלוס טווארס, מבכירי תעשיית הרכב, התפטר
- מקורות בקונצרן: "בעקבות חילוקי דעות עם הדירקטוריון"
- החברה חתכה לאחרונה את תחזיות הרווח
מוקדם מהצפוי: רק לפני חודש וחצי הודיע קרלוס טווארס כי יעזוב את קונצרן סטלנטיס בסוף 2026, אך כעת שינה את החלטתו והודיע על התפטרותו המיידית. בחברה הודיעו כי קיבלו את הודעת ההתפטרות, וכי ועדה מיוחדת בראשות היו"ר ג'ון אלקן, תנהל את עסקי החברה ותאתר מחליף במהלך המחצית הראשונה של 2025.
הנרי דה קסטריס, דירקטור בכיר בסטלנטיס, הודיע כי "הצלחתה של סטלנטיס מאז הקמתה נעוצה בהתאמה מושלמת בין בעלי המניות, הדירקטוריון והמנכ"ל. עם זאת, בשבועות האחרונים צצו חילוקי דעות אשר הביאו לכך שהדירקטוריון והמנכ"ל הגיעו להחלטה". היו"ר אלקן הודה לטווארס על שנות עבודתו בחברה ועל חלקו ביצירת תאגיד סטלנטיס.
הבעיות לא נגמרות: התפטרותו של טווארס מגיעה על רקע קשיים בולטים של החברה, בעיקר בצפון אמריקה, שם המכירות צנחו ב-17% ברבעון השלישי של השנה - ובהתאם פרסמה החברה אזהרת רווח מתבקשת למשקיעים. מתחילת השנה צנח שווי המניה בכ-45%.
שון פיין, נשיא התאחדות עובדי תעשיית הרכב בארה"ב, אמר כי "טווארס משאיר אחריו בלגאן, עם פיטורים כואבים וכלי רכב במחיר מופקע שיושבים במגרשי הסוכנויות". על פי דיווחים, החברה מחזיקה בארה"ב במלאי מכוניות שיוצרו בשנת 2023 ועדיין לא נמכרו.
לצד העזיבה של טווארס, בוצעו בשנה האחרונה לא פחות מ-21 חילופי תפקידים בהנהלה הבכירה של סטלנטיס. מנכ"ל החברה באירופה עזב את תפקידו והוחלף על ידי ז'אן פיליפ אמפרטו, שכיהן כמנכ"ל אלפא רומיאו וכמנהל חטיבת המסחריות של החברה.
בנוסף הוחלפו גם סמנכ"ל הכספים של החברה, מנהל הפעילות בסין, סמנכ"ל סטלנטיס בצפון אמריקה, מנכ"ל מזראטי ועוד. גם המבנה הארגוני של החברה השתנה, כאשר תחום שרשראות האספקה עובר מחטיבת הרכב לחטיבת הייצור, ומונה עבורו מנהל חדש.
מה אנחנו חושבים: קונצרן סטלנטיס היה אחת ההבטחות הגדולות של תעשיית הרכב, עם 14 מותגים ותיקים מאירופה וארה"ב שהתאחדו לכדי חברת ענק גלובלית. אבל במקום ליהנות מזהות הייחודית של כל המותגים - מאלפא רומיאו ופיג'ו ועד ג'יפ וקרייזלר - נוצר בפועל היצע אחיד ושבלוני של רכבים דומים עם סמלים שונים.
יחד עם זאת נראה היה כי החברה לא השכילה לנצל את יתרון הגודל כדי להשיג יתרון גם בשורת המחיר, וההפסדים לא איחרו להגיע. בנוסף הסתבכו בכיריה במלחמות תקשורתיות מיותרות מכיוונים שונים, בעיקר עם ממשלת איטליה. טוב לא יצא מזה, גם לא לטווארס.