בקצרה:
- נסיקה חזקה בנתח השוק של חשמליות בנורווגיה בינואר
- הסיבה: שינוי הטבות המס לדגמי פלאג-אין
- ב-2024 צפוי שיפור מתון בהרבה
דו"ח המסירות של נורווגיה שהתפרסם לאחרונה מציג שליטה חשמלית טוטאלית בינואר, עם נתח שוק של 92.1% מסך המסירות. אז נכון, המדינה הצפונית מאוד מתקדמת מבחינת אימוץ רכב חשמלי לצי הרכב הכללי, אבל האם הנתון מייצג את המציאות? לא בדיוק.
ב-1 בינואר 2024 שונו הטבות המס על כלי רכב מחושמלים אחרים כמו היברידיים-נטענים, אשר הוביל למכירות ערות של דגמים אלה בדצמבר, על חשבון ינואר. כמו בישראל. לראיה, נתח השוק של היברידיים-נטענים בדצמבר עמד על 16%, ואילו בכל שנת 2023 על 8% עומת כ-2% בינואר 2024. היברידיות אגב שמרו על כוחן בדצמבר עם נתח של כ-6% כמו בכל 2023, אבל צנחו לכ-3% בינואר 2024.
שלא במפתיע, הזינוק בנתח השוק של דגמים חשמליים היא גם על חשבון מנועי בעירה פנימית. בדצמבר 2023 עמד נתח השוק של דיזל על כ-3%, בנזין על 1.5%. בינואר ירד נתח השוק של דיזל ל-2%, הבנזין ירד אל מתחת לאחוז.
ולכן אי אפשר שלא לקבוע כי נתוני ינואר מעוותים את המציאות. להערכת אנליסטים, בהמשך השנה צפוי השוק הנורווגי להציג התחזקות מסוימת של מכוניות חשמליות, אבל היברידי-נטען לא יעלם ובכל מקרה, האחוז המחושמל לא צפוי להשתנות דרמטית.
בשנת 2023 עמד נתח השוק של חשמליות עמד 82.4%, עלייה קלה לעומת 79.3% ב-2022. הצפי הוא שב-2024 יתווסף אחוז קטן שבעיקר יגיע על חשבון היברידי-נטען שיתפוס נתח שוק שבין 3%-6%. רחוק מה-92.1% שהיה נתון החשמליות בינואר שחלף והיעד השאפתני של 100% חשמליות בשנת 2025.
ומה קנו הנורווגים בינואר? טסלה מודל Y הוא החשמלי הנמכר ביותר עם 960 מסירות במצטבר, כמעט פי 3 מהבא אחריו בטבלה, פולקסווגן ID.באז שמסר 326 יחידות בינואר. הפערים במורד הטבלה צמודים הרבה יותר.
ובכל שנת 2023? גם במקרה הזה טסלה מודל Y הוא הדגם הנמכר ביותר עם שליטה במקום הראשון ב-10 חודשים מתוך כל שנת 2023 ו-23,058 מסירות. פולקסווגן ID.4 במקום השני עם 6,335 מסירות במצטבר לשנת 2023, ובהמשך סקודה איוניק עם 5,939 מסירות, טויוטה BZ4X עם 5,126 מסירות ופולקסווגן ID.באז עם 4,710 מסירות בשנת 2023.
מה אנחנו חושבים: נורווגיה היא המדינה המתקדמת בעולם בכל הנוגע לשילוב רכב חשמלי. הראשונה מכולן לעשות זאת בכמויות גדולות, מהראשונות לשדרג את ההטבות לרוכשי רכב חשמלי לרמה אטרקטיבית במיוחד. אבל כדי שחשמל יבלע את 15% הנותרים בקרב אפשרויות הנעה, נדרשים פתרונות חשמליים בסגמנטים שנשלטים על-ידי מנועי בעירה פנימית והיברידיים, למשל מכוניות קטנות, מסחריות ועוד. קטגוריות שאינן אטרקטיביות מספיק עבור היצרניות.
פורסם לראשונה ב- 06.02.24
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות