דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

האירופים מתריעים: יוזמת מירי רגב מסכנת נהגים צעירים

Getting your Trinity Audio player ready...

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) התייחסה לאחרונה ליוזמה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לצמצם את מספר שיעורי הנהיגה המינימליים ברכב אוטומטי מ-28 ל-22 בלבד. לטענת המועצה, ״צמצום מספר שיעורי הנהיגה המינימליים יוביל להידרדרות באיכות ההכשרה הראשונית לנהגים, באופן שישפיע לרעה על הבטיחות בדרכים בקרב נהגים צעירים – קבוצה שגם ככה נמצאת בסיכון גבוה בכל הנוגע לתאונות דרכים״.

תאונת דרכים בשדרות ירושלים ברמלה לוד

מחר (שלישי) צפוי להתקיים דיון בנושא בוועדה המיוחדת לפיקוח על תהליכי הסרת חסמים בכנסת, אליו מוזמנים בין היתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רשות האסדרה, משרד האוצר, משרד המשפטים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון מורי הנהיגה ועמותת אור ירוק.

בחודש אוגוסט האחרון פורסם כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוחן את האפשרות להקטין את המספר המינימלי של שיעורי נהיגה שנדרש לפני הגשה לטסט (מבחן נהיגה מעשי) מ-28 שיעורים ל-22 בלבד. זאת, במטרה לכאורה להקל על העול הכלכלי שנופל על תלמידי הנהיגה ובעיקר על הוריהם, בצל העלייה החדשה במחירי שיעורי הנהיגה בשנים האחרונות.

יש להזכיר בהקשר זה כי השנתיים האחרונות היו מהקשות ביותר בכל הנוגע לקטל בדרכים בעשורים האחרונים. בשנה שעברה נהרגו 439 בני אדם בתאונות דרכים, זינוק של 22% לעומת השנה שלפני, מתוכם 148 צעירים בני 24 או פחות (34%) ו-68 מתוכם נהגים צעירים עד גיל 24 – שיא שלילי של כל הזמנים.

בנוסף, מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי לא רק ששנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר אי-פעם לנהגים צעירים, אלא גם בקרב הפצועים קשה נרשם באותה שנה הנתון הגבוה ביותר. 346 נהגים צעירים נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2024, עשרה יותר מאשר בשנת 2023 והמספר הגבוה ביותר בכל הזמנים. 57% מהנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) היו מהחברה הערבית.

גם השנה מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ממשיך לזנק, כאשר נכון לאתמול נהרגו 90 בני אדם – זינוק של 22% נוספים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מתוכם 28 צעירים בני 24 ומטה (31%).

מירי רגב

במכתב של המועצה האירופית, ממנה ביקשה עמותת ״אור ירוק״ התייחסות ליוזמת השרה, התנגדו בנחרצות כאמור למהלך  וטענו כי ״המטרה הבסיסית ביותר של לימודי הנהיגה טרם הוצאת הרישיון היא לייצר נהגים בטוחים לפני שהם עולים לבד על ההגה, ולא רק כאלה שיודעים טכנית איך לנהוג.

"אנו ממליצים כי ממשלות ישאפו לשפר את תהליכי ההכשרה הפורמליים, ירחיבו את השיטה המסורתית ללימוד מיומנויות בסיס ויבטיחו כי למדריכי נהיגה מקצועיים יהיה את הידע ואת הכישורים הפדגוגיים הדרושים כדי להדריך ולסייע למועמד להפוך לנהג בטוח״.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לדברים: "המהלך של משרד התחבורה מנותק לחלוטין מבטיחות בדרכים. מדובר בצעד מאוד מסוכן, כזה שעלול לעלות בחיי אדם. קיצור מינימום שיעורי הנהיגה יוביל לדור נהגים חדש ופחות איכותי, כזה שיש לו פחות ניסיון בכביש והיכולת שלו לקרוא את מפת הסכנות לוקה בחסר.

"איך נייצר דור נהגים טוב ואיכותי אם אנחנו פוגעים בתהליך ההכשרה שלו? מהלך כזה עשוי להתברר כבכייה לדורות ואסור לו לצאת לפועל. כל מי שחיי אדם חשובים לו חייב להתנגד, גם אם בצידו ישנה אפשרות לחסכון של כמה מאות שקלים, זה יעלה ביוקר רב".

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 295 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה