דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יצרנים אירופים רוצים מכוניות מיקרו זולות, הבטיחות פחות מטרידה אותם

Getting your Trinity Audio player ready...

מחפשים כל כיוון אפשרי להרוויח, גם על חשבון הבטיחות. סטלנטיס, ענקית הרכב האירופית-אמריקנית שמוצאת עצמה לאחרונה בצרות, הצטרפה לרנו הצרפתית בקריאה למחוקקים אירופים לאפשר מכירת מכוניות "קיי" (Kei) ביבשת.

אלה מכוניות זעירות באורך של כ-3.4 מטר ורוחב 1.48 מטר, קטגוריה מתחת לדגמי מיני מוכרים בישראל (קיה פיקנטו, למשל). הן פופולריות במיוחד ביפן ונוגסות בכ-40-30 אחוזים מהשוק, ונועדו לאפשר תחבורה אישית עירונית זולה.

אלה מכוניות שמתאימות לתקנות הרכב ביפן, המעניקות להן בין היתר הטבות מס והקלות חניה בעיר. אלה שהן לא עומדות בתקינה אירופית, בעיקר מכיוון שהן אינן מציגות רמת בטיחות נדרשת מרכב מודרני.

ג'ון אלקן, יו"ר סטלנטיס, הסביר בשיחה עם "אוטומוטיב ניוז" כי לדעתו תעשיית הרכב האירופית צריכה להתמקד במכוניות מסוג זה ולהציע אותן עם הנעה חשמלית, לעומת הקיי היפניות שרובן נמכרות עם מנוע בנזין. "אין סיבה שליפן יהיו מכוניות קיי, ולאירופה לא", כך אלקן. לדבריו, מכוניות כאלו יאפשרו להציע תחבורה לא מזהמת זולה לציבור הרחב, בדומה למה שעשתה פיאט בשנות ה-50 וה-60 עם ה-500 המקורית. נזכיר כי אלקן הוא צאצא לבית משפחת אניילי, שותפה עיקרית למייסדי פיאט בסוף המאה ה-19.

המכשול: בטיחות

לפי אלקן, הפתרון לבעיית המחיר שמעכבת את חדירת המכוניות החשמליות לשוק האירופי עוץ ברגולציה. לדבריו, האיחוד האירופי צריך לשקול לפטור את מכונית הקיי האירופית, אותה הוא מכנה "E-Car", מדרישות תקינה קיימות בנוגע לבטיחות. אלו גורמות לכך שלא ניתן לפתח מכונית קטנה וחשמלית רווחית לשיווק ביבשת. וכן, זו בדיוק הבעיה שמנעה גם עד עתה את שיווק דגמי הקיי היפניים באירופה.

מדובר כמובן בדרישה מעט אירונית, שכן לאורך שנים נראה כי התקינה האירופית המחמירה מועילה לתעשייה המקומית. על-ידי חסימת מכוניות הקיי מכניסה לאירופה, היצרניות האירופיות יכלו למכור מכוניות מיני וסופר-מיני מתוצרתן, שנהנו ממתח רווחים גבוה יותר ומבלי להידרש לתחרות מיפן. כעת, כאשר התקינה דורשת מכוניות פחות מזהמות ובעיקר חשמליות, האירופים זקוקים לסיוע הפוך.

אלקן אינו הראשון שמעלה את הרעיון. לפני שעזב במפתיע את ניהול רנו, מנכ"ל היצרנית, לוקה דה מאו, ניסה לשכנע את המחוקקים בבריסל לבצע מהלך דומה. "לאורך 20 השנים האחרונות, המחיר הממוצע למכונית עירונית עלה מ-10,000 ל-25 אלף אירו. התקציב השנתי הממוצע לתחבורה של הצרכנים עלה מ-3,500 ל-10,000 יורו באותה תקופה", כך כתב דה מאו לאיחוד האירופי, במכתב בו ניסה לשכנעם להקל את תקינת הבטיחות למכוניות זעירות.

לדבריו, בעקבות זינוק של 150% במחיר ומול עלייה של 37% בלבד בכוח הקנייה, מכירות מכוניות קטנות צנחו מ-13 מיליון ל-9.5 בלבד בין 2019 ל-2023.

נזכיר כי לירידה בביקוש למכוניות מיני וסופר-מיני מסורתיות יש משמעות לא רק לשורת הרווח של התעשייה האירופית. פירוש הדבר גם שצי הרכב האירופי עובר לתמהיל של דגמים גדולים, כבדים ומזהמים יותר, ובכך נפגע הקרב החשוב בהתחממות הגלובלית. זאת, באופן עקיף בגלל עליית המחירים הנובעת מדרישות בטיחות מחמירות.

גם מחקר צרפתי שפורסם מוקדם יותר השנה, מחזק את הצורך במכוניות דומות לקיי היפני באירופה. לפי המחקר, כניסה לפלח הזה תחזק את תעשיית הרכב המקומית, תנגיש מכוניות חשמליות ליותר רוכשים ותמצא את החלל שבין מכוניות קוודריסייקל כמו פיאט טופולינו (שאורכה 2.5 מטר בלבד), המיועדות לשימוש עירוני בלבד ומוגבלות בהתאם במהירות המרבית, לבין דגמי מיני וסופר-מיני מסורתיים כמו פיאט פנדה ורנו 5.

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה