דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

משבר מלאי הרכב הבא? סין מגבילה יצוא מתכות, והתעשיה בפאניקה

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • סין הטילה הגבלות על יצוא מגנטים לתעשיית הרכב
  • השערות: מדובר במנוף לחץ על מדיניות טראמפ
  • סין אחראית ל-90% מעיבוד המגנטים בעולם

איום נוסף ממזרח: איגוד יצרני הרכב הגרמניים VDA מודאג מהמגבלות החדשות שהטילה סין על יצוא מתכות נדירות, המשמשות מגנטים מסוימים בתעשיית הרכב, כך מדווחת רויטרס. "אם המצב לא ישתנה במהירות, לא ניתן לשלול עיכוב בייצור ואפילו עצירה מוחלטת של קווי ייצור", אמרה הילדגרד מולר, יו"ר האיגוד.

המגנטים היחודיים משמשים את תעשיית הרכב למגוון רחב של מכלולים, החל ממנועי מגבים, דרך חיישני מערכות בלימה ועד למערכות הנעה היברידיות וחשמליות. ולאור העובדה שסין שולטת על לא פחות מ-90% מכושר העיבוד העולמי של המגנטים, מגבלות הייצוא החדשות עלולות ליצור בעיה של ממש לתעשיה.

מה עוד צריך לדעת: בסין הנפיקו מספר מצומצם של היתרי יבוא, חלקם עבור ספקיות שעובדות עם פולקסווגן, אך מדובר בכמות שלא מאפשרת ייצור שוטף. יצרני הרכב לא הגיבו לידיעה, למעט מרצדס שאמרה כי היא "עוקבת אחרי המצב מקרוב". ביצרנית החלפים בוש אמרו כי ההגבלות החדשות פוגעות בספקי המשנה של התעשיה, אך לא פירטו מעבר לזה.

בימים האחרונים מנסים יצרני הרכב לתאם פגישות דחופות עם גורמים בבייג'ינג במטרה להסיר את המגבלות. על פי הערכות בענף, סין הטילה את המגבלות על מנת להפעיל מנוף לחץ על מדיניות המכסים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אם כי התוצאה היא השפעה כלל עולמית על תעשיית הרכב.

נזכיר כי עם פרוץ מגפת הקורונה ולאחר שיצרני שכל יצרני הרכב סגרו באופן חלקי או מלא את פסי הייצור, התהווה מחסור אדיר במלאי מכוניות חדשות. בעקבות בעיות אלה, ומעבר של יצרני חלפים לתעשיות מתחרות (למשל תעשיית המחשבים, אך לא רק) פרץ משבר השבבים שהשפיע אף הוא בתורו, לצד משבר חמור בשרשרת האספקה. כל אלה יצרו מחסור של מיליוני מכוניות בשנה בשווקים הגדולים כמו ארה"ב ואירופה בעיקר.

מה אנחנו חושבים: משבר השבבים הבהיר לתעשיית הרכב כי היא מוכרחה לבזר את אספקת החלקים שלה, ולא לשים את כל הביצים בסל אחד - זאת בניגוד לגישה הרווחת במהלך העשור הקודם, לפיו הקטנת מספר הספקים הכרחית לצורך שמירה על תמחור נמוך.

אבל כעת מתברר כי לא כל הלקחים הופקו, שכן סין מצליחה לאיים על התעשיה כולה באמצעות מגבלות על יצוא של חומרי גלם קריטיים. בטווח הקצר הפתרון יהיה בזירה הדיפלומטית, בטווח הארוך יצטרכו יצרני הרכב לחשוב על מקורות בטוחים יותר לאספקת החלקים.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה