בקצרה:
- הקורבט ZR1 היא החזקה והמהירה בהיסטוריה של שברולט
- 1,064 כ"ס, 350 קמ"ש וחצי טון של כוח הצמדה
- שיווק בישראל? רק בייבוא מקביל
הכי חזקה ומהירה: שברולט חשפה את הקורבט ZR1, גרסת קצה צפויה למכונית הספורט האמריקאית. מה שלא צפוי היה הוא שמנוע ה-V8 כפול המגדשים (טורבו, לראשונה בקורבט) יפיק 1,064 כ"ס, ויהיה בכך ה-V8 החזק ביותר. היא גם הקורבט המהירה ביותר, עם מהירות מרבית של כ-350 קמ"ש. מה שהופך אותה למהירה מפרארי SF90 המכונית החזקה והמהירה ביותר של היצרנית האיטלקית.
טאדג ג'וכטר, המהנדס הראשי של הפרויקט והאחראי על פיתוח הדגם מאז הדור החמישי, אמר כי "בתהליך הפיתוח של המנוע השבתנו כמה וכמה מערכות בדיקת כוח, שכן הם לא הצליחו לעמוד במשימה. אף אחד בחברה לא האמין שנהיה עם מנוע של יותר מ-1,000 כ"ס. למעשה, בזכותנו פותחו מערכות מדידת כוח מתקדמות יותר ב-GM".
חומר למתקדמים: במסדרונות שברולט מכונה המנוע החדש LT7, והוא נבנה בעבודת יד של אדם אחד החותם עליו את שמו, בדומה למנועי AMG של מרצדס. כבסיס לו משמש מנוע ה-Z06 (LT6, עם 670 כ"ס) בנפח 5.5 ליטר.
צמד מגדשים ייחודיים מגיע למהירות שיא גבוהה פי 1.7 ממהירות הקול, עם גלגלת סגסוגת עמידה עד לחום של 1,038 מעלות צליוס, כשני שליש מהחום הנוצר בתהליך החדירה של מעבורת החלל לאטמוספירה. מערכת אנטי-לג (למניעת השהיית טורבו) ייחודית מסייעת למהירות התגובה.
שלא יהיה ספק. למרות שהוא מבוסס על המנוע הבסיסי יותר, ראש מנוע, שסתומים ומערכת תזמון, בוכנות, טלטלים, סעפת יניקה ופליטה, הזרקת דלק, מערכת קירור ושימון (עוקה יבשה), כולם שונים. לדברי היצרנית, אופי אספקת הכוח דומה לזה של מנוע אטנמוספרי עם יכולת נשימה גבוהה מהמקובל במנועים מוגדשים. ולראייה, הקו האדום ממוקם ב-8,000 סל"ד. תיבת שמונה הילוכים כפולת מצמד מחוזקת מעבירה את הכוח לגלגלים האחוריים, בלבד.
מבחנים בגרמניה: לדברי שברולט, חלק ניכר מתהליך הפיתוח בוצע במסלול הנורבורגרינג בגרמניה, הנחשב כיום למגרש הביתי של פורשה דווקא, שם כוילו ונבדקו המערכות.
כבסיס משמשת ה-Z06, עם גוף רחב מהסטינגריי הבסיסית שמאפשר מפסקי סרנים מורחבים עם בולמי זעזועים אדפטיביים בכיול ייחודי. המרכב כולל תוספת מסיטי אוויר מלפנים ומאחור, עם צמד כונסים בבתי הגלגלים האחוריים - העליון להזרמת אוויר לסעפת היניקה, התחתון לקירור הבלמים.
מלפנים יש כונס גדול על המכסה הקדמי לטובת המצנן, כשהוא מוסיף גם לכוח ההצמדה על חשבון מקום לתא מטען. מכסה המנוע מאחור מוסיף פתחי אוורור למנוע, בעוד גג הקרבון הקליל מסייע להנמיך את מרכז הכובד.
בלמים קרמיים בתרכובת חדשה הם ציוד תקני (6 בוכנות ו-400 מ"מ מלפנים, 4 בוכנות ו-390 מ"מ מאחור), בעוד שעל הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלן פיילוט ספורט 4S (275/30 על חישוקי "20 מלפנים, 345/25 על חישוקי "21 מאחור).
כאופציה מציעה שברולט את חבילת ZTK הכוללת כנף גדולה מאחור ומסיטי אוויר גדולים יותר מלפנים, האחראים לכוח הצמדה מרבי של 544 ק"ג. בנוסף יש גם קפיצים נוקשים יותר וצמיגי מישלן קאפ 2R דביקים על חישוקי קרבון קלים במיוחד.
מה אנחנו חושבים: ה-ZR1 היא מפגן הכוח המרשים ביותר של GM מזה שנים, והוא מגיע דווקא ממי שנחשבת למובילה מבין ענקיות התעשייה האמריקאיות במעבר להנעה חשמלית. והיא עושה זאת ללא סיוע חשמלי כדי להשיג את ההספק המטורף בניגוד לפרארי, מקלארן, למבורגיני ופורשה.
כבר לפני ארבע שנים, כשנהגנו לראשונה בקורבט C8 סטינגריי הבסיסית, ברור היה לנו כי פוטנציאל שדרוג הביצועים והיכולת הדינמית אדירה, הודות לתצורת מנוע מרכזי ושלדה מצוינת שממש התחננה לעוד כוח. הרבה יותר כוח.
ואת זה בדיוק היא קיבלה. הכל חיובי, למעט ההבהרה הבאה - עוד לא ברור אם יבואנית שברולט תנחית אותה כאן.