בקצרה:
- ניסאן והונדה חתמו על מזכר הבנות לקראת מיזוג
- מיצובישי הוזמנה להצטרף, אך נוטה לסרב
- תתמקד בשווקי דרום מזרח אסיה
מיצובישי בחוץ: לפני חודש חתמו הונדה וניסאן על הסכם לקראת מיזוג ענק, שצפוי ליצור את יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, אחרי פולקסווגן וטויוטה. גם מיצובישי הוזמנה להצטרף ואף השתתפה במסיבת העיתונאים שבה הוכרז המיזוג, אך לא חתמה על ההסכמים והבטיחה להחזיר תשובה עד לסוף חודש ינואר.
כעת עולה מדיווחים באתרי חדשות ביפן כי מיצובישי החליטה שלא להצטרף למיזוג, מתוך חשש שתתקשה להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות בחברה המאוחדת, עקב גודלה הקטן ביחס לשתי האחרות. נדגיש כי באופן רשמי אומרים במיצובישי כי האפשרויות עדיין נבחנות, וההחלטה הסופית צפויה להתפרסם בתחילת חודש פברואר.
לא נסתם הגולל: למרות ההחלטה המסתמנת של מיצובישי, היא עדיין צפויה להיות חלק מהחברה העתידית שתיווצר, שכן ניסאן מחזיקה ב-24% ממניות השליטה בה. החברה המשותפת שתקום עשויה להגדיל (או להקטין) את אחזקותיה במיצובישי, כך שהיצרנית היפנית הקטנה עשויה בכל זאת ליהנות מפירות האיחוד.
במקום ההצטרפות לחברה החדשה, שתתמקד בעיקר בשווקי יפן וארה"ב, מעדיפים במיצובישי לשים את הדגש על שווקי דרום מזרח אסיה, שם היא נהנית מדומיננטיות ארוכת שנים.
מה אנחנו חושבים: מיצובישי היתה פעם מענקיות תעשיית הרכב היפנית, וגם הביאה לתעשייה שורה של פיתוחים טכנולוגיים, אך כיום נותרה מאחור עם היצע דגמים מיושן שלא מאפשר לה להתמודד בשווקים מערביים ובמקום זאת מסתפקת ב"הנדסת סמל" של דגמים מוכרים מתוצרת רנו וניסאן. ואם תמשיך כך, היא תתקשה לשרוד גם בשווקים מתפתחים בהם היא עדיין זוכה לפופולאריות.