דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הצרות של סטלנטיס: הרווח צונח, מזראטי, לנצ'יה ו-DS בסכנת סגירה

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • ארבע שנים חלפו מהאיחוד וסטלנטיס מתקשה להתרומם
  • לפי דיווחים: שלושה מותגים בסכנת סגירה
  • היצרנית מקווה להתאושש במחצית השניה של 2024

צרות בצרורות: ארבע שנים חלפו מאז הוקם קונצרן סטלנטיס, פרי איחוד יוצא דופן בתעשייה של שני תאגידי ענק - PSA (פיג'ו, סיטרואן, אופל, DS) ו-FCA (פיאט, קרייזלר, ג'יפ, ראם). ולמרות היצע דגמים מרשים שמכסה כמעט כל קטגוריה בשוק הרכב, הביצועים עדיין רחוקים מהציפיות.

במחצית הראשונה של 2024 רשמה סטלנטיס הכנסות של 85 מיליארד אירו, ירידה של 14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ובכל הנוגע לרווחים, המצב קשה אפילו יותר - שכן אלו הסתכמו ב-5.6 מיליארד אירו, ירידה חדה של 48% לעומת נתוני המחצית הראשונה של 2023.

הצלילה החדה נובעת ראשית מירידה משמעותית במכירות שמתבטאת באובדן של 185 אלף מכירות בארה"ב, 91 אלף באירופה ו-112 אלף בדרום אמריקה, אסיה והמזרח התיכון. בנוסף, בסטלנטיס מדווחים כי תמהיל המכירות השנה הפך פחות רווחי, וגם שערי המטבע פעלו לרעתה של היצרנית.

המותגים שבסכנה: בימי האופוריה של איחוד הקונצרן הביעו בכירי סטלנטיס את שאיפתם לשמור על כל קשת המותגים הרחבה, אך הבהירו במקביל כי מותג שלא יוכיח עצמו, עשוי להפגע עד כדי ביטולו. "לא נוכל להרשות לעצמנו להחזיק מותגים לא רווחיים", אמר מנכ"ל סטלנטיס קרלוס טווארס. "אם הם לא ירוויחו, נסגור אותם. כל המותגים הם נכסים חשובים, אבל אין טאבו".

סטלנטיס

על פי דיווחים, המותג שמצוי בצרות הגדולות ביותר הוא מזראטי, שמכירותיו נחתכו בחצי מתחילת השנה וההפסד לו הוא אחראי נאמד ב-82 מיליון אירו בתוך חצי שנה בלבד. אך גם מותגים כמו לנצ'יה שמתכננת רנסנס ו-DS שלא מצליחה להתרומם למרות ההשקעה, נמצאים בסכנה.

עם זאת, עיקר הקושי של סטלנטיס נמצא בארה"ב, שם ירדו המכירות ב-18%, מנהלים בכירים עזבו וגם התגלו לא מעט בעיות איכות בייצור. כך למשל דווח כי דגמים רבים של הטנדר הפופולרי ראם 1500 נזקקו לשורת תיקונים כבר ביציאה מהמפעל במישיגן, עוד לפני שהופצו לסוכנויות.

טווארס ציין בהקשר הזה כי "נעבוד במהלך הקיץ עם הצוותים בארה"ב על שיפור הביצועים. אנחנו רואים שהעבודה נעשית באירופה אבל לא בארה"ב, נטפל בבעיה הזו".

עם הפנים קדימה: בסטלנטיס מקווים להתאושש במחצית השניה של 2024, עם שורת השקות שצפויות לשפר את הרווחיות. מדובר בין היתר במתיחת הפנים לראם 1500, שורת דגמים מסחריים שמיועדים לאירופה ודור חדש לפיג'ו 3008, מהדגמים החשובים ביותר של החברה.

לצידם מתחילה היצרנית לשווק גם את דור חדש של סיטרואן C3 באירופה, ואת סיטרואן באסלאט, רכב פנאי קופה שמיועד להודו ולדרום אמריקה. לנצ'יה אפסילון החדשה יוצאת אף היא לדרך בימים אלה, ובגזרת היוקרה מחזיקים בסטלנטיס אצבעות למזראטי גרקאלה פולגורה, הגרסה החשמלית לרכב הפנאי.

בנוסף, במהלך חודש ספטמבר תתחיל סטלנטיס בשיווק של דגמי ליפמוטור הסינית ב-9 שווקים באירופה, בהם גרמניה, בריטניה ואיטליה. ההיצע של סטלנטיס בשווקי אירופה יכלול את ה-T03 הקטנה שמשווקת אצלנו לצד רכב הפנאי C10. סטלנטיס אמנם לא מחזיקה בבעלות מלאה על המותג הסיני, אך לפני כשנה רכשה נתח של 21% מהבעלות בתמורה ל-1.5 מיליארד אירו.

מה אנחנו חושבים: לפני ארבע שנים בלבד נתפס קונצרן סטלנטיס כהבטחה הגדולה ביותר של תעשיית הרכב, עם מגוון עצום של מותגים ותיקים ואהודים, עם יכולות מוכחות במגוון רחב של תחומים ועם קהל לקוחות בכל מדינה ברחבי הגלובוס. אבל התאגיד הענק לא חווה אפילו רגע אחד של שקט - ואחרי הסכסוכים המתוקשרים עם ממשלת איטליה והמריבות הפנימיות בין חלקי הקונצרן, מגיעות גם תוצאות פיננסיות עגומות. אז נכון, דגמים חדשים בדרך, אבל התמונה אינה מעודדת, בלשון המעטה.

למאמר זה התפרסמו 19 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה