דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ירידות חדות: שוק הרכב המקומי לקראת מהפך

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • 107 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל מתחילת השנה
  • זו ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד
  • קצב חדירת הרכב החשמלי - מהגבוהים בעולם

במגמת האטה: בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2024 עלו על כבישי ישראל קרוב ל-107 אלף מכוניות חדשות, לא כולל אוטובוסים, משאיות, כלי רכב דו-גלגליים, וכאלה שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל. זו ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, אך יש לציין כי מגמת ההאטה מתמתנת - בחודש אפריל נמסרו בישראל קרוב ל-18 אלף כלי רכב, ירידה של 4% בלבד לעומת אפריל בשנה שעברה.

בצמרת טבלת המסירות מסתמן מבוא למהפך, כאשר יונדאי עדיין מובילה את השוק, אך מסרה מתחילת השנה פחות מ-14 אלף כלי רכב - ירידה של 36% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם קיה (23%-), מאזדה (30%-), צ'רי (39%-) וסיטרואן (36%-) ירדו בחדות.

במקביל יש כמה מותגים שרשמו עליות מפתיעות. BYD מבססת את מקומה בצמרת עם עליה מתונה של 9%, בעוד סקודה מטפסת עם עליה משמעותית בהרבה (24%), וכך גם MG שמתייצבת בעשיריה המובילה של השוק המקומי (52%+).

בהמשך הטבלה מופיעות עוד כמה יורדות בולטות שאיבדו לפחות 30% מהמכירות אשתקד, בהן ג'ילי, פיג'ו, סובארו, מרצדס, סיטרואן ואודי. מנגד נרשמו עליות של 20% או יותר אצל טסלה, פולקסווגן, לקסוס, פורד, איסוזו וג'נסיס. מותג החשמליות סרס רשם עליה של למעלה מ-100% והתקרב לרף של 1,000 מסירות.

עוד חשמל: נתח השוק של המכוניות החשמליות ממשיך לטפס, ועומד על 25.3% מתחילת השנה. במילים אחרות, כל מכונית רביעית שנמכרה בישראל השנה היא חשמלית. בסך הכל עלו על כבישי ישראל כ-27 אלף כלי רכב חשמליים בארבעת החודשים הראשונים של השנה. ההיברידיות הסתפקו בנתח שוק של 13.7%, בעוד חלקן של ההיברידיות-נטענות - שכזכור איבדו לאחרונה את הטבות המס - ירד ל-3.7% בלבד.

את מסירות הדגמים החשמליים ממשיכה להוביל BYD שמוכרת כאן אך ורק דגמים המונעים בחשמל. MG תופסת את המקום השני, ואחריה ג'ילי, טסלה, קיה וצ'רי. באופן לא מפתיע, מתוך 10 המותגים המובילים במסירות רכב חשמלי, שבעה הם מותגים סיניים.

למרות איומי החות'ים על נתיבי השיט בים האדום, 60% מהרכבים שנמכרו כאן השנה הגיעו מהמזרח. סין היא המדינה המובילה ביצוא כלי רכב לישראל, עם 24.5 אלף מכוניות מתחילת השנה - והיא חולפת על פני דרום קוריאה שהובילה בשנה שעברה, אך השנה שלחה ארצה רק 19 אלף כלי רכב. יפן שלישית עם 15 אלף כלי רכב, ואחריה צ'כיה, טורקיה, ספרד ותאילנד.

MG מארבל R

מה אנחנו חושבים: המהפכה החשמלית שעוברת על ענף הרכב משנה לא רק את מקור האנרגיה של כלי הרכב, אלא יוצרת גם טלטלות בזהות המותגים שמובילים את השוק. ואם עד עכשיו ראינו בעיקר מותגים סיניים (וטסלה אחת) שמפציעים מדי פעם בצמרת טבלת המכירות, עכשיו מגיע גם השלב השני של המהפכה, כאשר נתח השוק של המותגים המובילים יורד באופן דרמטי.

יש לכך אמנם השפעה זניחה על רווחיהן של היבואניות הגדולות - שכן רובן דאגו להוסיף לארסנל מותג סיני-חשמלי אחד לפחות - אך ההשפעה הגיאו-פוליטית של המהפכה החשמלית תהיה גדולה בהרבה, ותלווה את העולם בעשורים הקרובים.

למאמר זה התפרסמו 71 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה