בקצרה:
- יציקת גיגה נועדה לפשט, לייעל ולהוזיל את עליות הייצור
- טסלה, שהיא מחלוצות התהליך, נסוגה מהמשך הפיתוח
- הסיבה: עלויות הפיתוח גבוהות מדי
מהדקת את החגורה: טסלה נסוגה מתוכניתה השאפתנית לייצור רכב ב'יציקת גיגה' (Giga Casting), כך מפרסם אוטומוטיב ניוז. יציקת גיגה נחשבת פריצת דרך טכנולוגית בייצור כלי רכב, שלמעשה לא השתנה מאז המצאת פס הייצור שהתווה הנרי פורד בתחילת המאה הקודמת.
הרעיון של יציקת גיגה נועד לפשט את תהליך הייצור, כשבמקום ליצור רכב ממאות אלפי חלקים שונים שגם זקוקים לברגים, דבקים וריתוכים כדי לחבר ביניהם, הרכב נוצק בתבנית ייעודית אחת או בכמה תבניות בודדות שמתחברות לרכב אחד באופן פשוט יותר.
יעיל ויקר: מעבר לפשטות בתהליך הייצור והקשיחות המבנית העדיפה של רכב הנוצר ביציקה שכזו, התהליך גם נועד לצמצם עלויות בטווח הארוך. אלא שבטווח הקצר הוא דורש השקעות פיתוח עצומות ביצירת ואחזקת התבניות, ואת ההשקעות האלו נראה שטסלה מנסה לצמצם בשלב זה. חלק ממהלך הקיצוצים התרחש כבר בחודש שעבר, כשטסלה פיטרה יותר מ-10% מכוח העבודה העולמי שלה, כולל קומץ מנהלים בכירים.
נזכיר כי לפחות במקרה של הטנדר סייבר טראק, מדובר על תהליך ייצור מתקדם שמשלב שני חלקי גיגה גדולים (קדמי ואחורי) וחלק מרכזי המורכב בשיטת הייצור הוותיקה. אלא שטסלה תכננה כבר להיות במקום אחר. בשנה שעברה כאשר היא דיברה על ייצור מכונית קטנה, היא ציינה כי המכונית כולה תוצק כמקשה אחת, ובכך לא רק תהפוך למכונית הראשונה הבנויה בשיטה זו, אלא גם תסלול את הדרך לקו הבא של דגמי המותג. בינתיים התוכניות לייצור טסלה קטנה נדחו ונותרנו רק עם הרובוטקסי האוטונומי שאמור להיות מפותח על אותה פלטפורמה, אבל לא בטוח שבשיטה הזו, ולכן גם לא ברור מה יעלה בגורל תהליך היצור של הדגמים הבאים.
מה אנחנו חושבים: טסלה לא לבד בפיתוח יציקת הגיגה, שכן גם טיוטה ולקסוס כמו גם יצרניות אחרות מנסות לפצח את השיטה. אבל טסלה היא ללא ספק מחלוצות התהליך, שלא פעם מושווה להמצאת הגלגל מחדש. לחלוציות הזו יש מחיר, שטסלה לא מוכנה לשלם בשלב זה. נימוקים לא חסרים: הביקוש לרכב חשמלי לא מתרומם כצפוי, התחרות העזה מול בעיקר היצרניות הסיניות מאתגרת את הרווחיות וישנן גם סיבות נוספות. רק שטסלה צריכה לזכור כי בזמן שהיא לוחצת על הברקס ושומרת על המזומנים, המתחרות ממשיכות להתקדם, והיא עלולה למצוא את עצמה מאחור בתהליך אותו היא הובילה בעבר.