רוכשי המכוניות באיחוד האירופי נודעו מאז ומתמיד בחסכנותם, וליתר דיוק קמצנותם, בכל הנוגע לקניית מכוניות: תנו לנו רכב קטן ככל האפשר, מעט דלתות וידני בבקשה. אלא שהמעבר למכוניות היברידיות-נטענות וחשמליות, ירידה בהיצע למכוניות קטנות בשל תקינה מגבילה וכניסת הסינים במלוא הכוח, מובילה למגמה מפתיעה ביבשת: יותר קונים בוחרים בכלי רכב גדולים. ממש גדולים.
דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים והבינוניים, שנחשבה עד לאחרונה לכמעט מוקצה ביבשת. רוכשי מכוניות גדולות זכו לקיתונות בוז בשל בזבזנותם - לא רק בדלק אלא גם במקום במרחב הציבורי - אך נראה כי הבושה להסתובב בתוך רכב ענקי שתופס מקום חניה וחצי ברחוב, הולכת ונעלמת אפילו באירופה.
נתונים שמפרסמת חברת מחקר השוק דאטה-פורס, מגלים זינוק של כמעט 20% במכירת כלי רכב גדולים, זאת בזמן שקטגוריית המיני כמעט חוסלה לגמרי ומכוניות הסופר-מיני הולכות ומתמעטות בהדרגה. לכך אחראים, בעיקר, המחוקקים באיחוד האירופי, שהפכו ייצור מכוניות קטנות ללא כלכלי בגלל תקנות זיהום ובטיחות מחמירות. הפיכת הקטנות לחשמליות קשה בינתיים בגלל עלויות פיתוח גבוהות ביחס למחיר השיווק הצפוי.
וכך גוברת דווקא מגמה הפוכה מהצפוי ליבשת, שמנסה לצמצם את ההתחממות הגלובלית מתחבורה: מעבר למכוניות גדולות. מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של 2025 נמכרו כמעט 467 אלף רכבי פנאי בינוניים וגדולים ביבשת, זינוק של 19% שבולט במיוחד מול ירידה של יותר מאחוז במכירות הרכב הכלליות באירופה.
כדי להבהיר, הנתונים מתייחסים לכלי רכב בעלי אורך של 460 ס"מ לפחות, כאלו שהיו עד עתה רכבי נישה נדירים יחסית שנשמרו לרכבי יוקרה בזבזניים או רכבי הובלת נוסעים למשפחות גדולות. הגידול מייצג מגמה גדולה בהרבה מרק צמיחה בשוליים: בעוד טסלה מודל Y, מובילת הקטגוריה צנחה כמעט בשליש ל-68 אלף יחידות, בגלל בעיות יחסי ציבור שנגרמו על-ידי אילון מאסק, מתחרות בולטות רושמות זינוק מרשים: סקודה קודיאק, לדוגמה, זינק ב-28% ל-54 אלף יחידות, האנייק החשמלי של המותג הצ'כי זינק ב-33% והסיל U ההיברידי-נטען של BYD, מסר קרוב ל-35 אלף יחידות בשנת השיווק הראשונה שלו ביבשת.
את הזינוק במכירות הקטגוריה מתדלקים בעיקר רכבי הפנאי החשמליים וההיברידים-הנטענים. אלו האחרונים רשמו זינוק של 241% לנתח שוק של 19% מהקטגוריה, בעוד מכירות החשמליים מבוססי המצברים צמחו בכ-8% לנתח שוק של 44%, כזה המסייע לצמצם קצת לפחות את ההשפעה הסביבתית של מעבר מאסיבי למכוניות גדולות יותר.
העלייה בשתי גרסאות ההנעה הללו באה בעיקר על חשבון היברידיות רגילות (שצנחו ב-13%), ופחות על-חשבון רכבי בנזין ודיזל לא היברידיים שמציגים צמיחה של 15% ו-2.4% בהתאמה.
בקרב רכבי הפנאי החשמליים, טסלה ממשיכה להוביל למרות צניחת המכירות (ל-68 אלף יחידות, 32%-). אחריה סקודה אנייאק עם 31 אלף (33%+), טויוטה bZ4X עם 18 אלף (34%+) וקופרה טוואסקאן עם 15 אלף מתחילת השנה (דגם זה לא שווק אשתקד). יונדאי איוניק סוגר את רשימת חמשת הגדולים עם 12 אלף יחידות, עלייה של 5.6%.
מה הוא מפספס, רכבים גדולים הם שקטים יותר, מנועים גדולים יותר ואחלה מערכות ופינוקים. כל אחד שטס לארה"ב כמה פעמים בחיים שלו ושכר רכבים ראה איזה הבדל תהומי ולא, זה לא כזה כבד על הדלק. איכות חיים זה לא קורולה.
אצל הערבים גודל הוא סמל מטווס. יותר גדול, יותר כבוד.
שיבצעו פילוח לגבי הבעלים של הרכבים ויגלו שזאת עוד השפעה שיש להגירה על תרבות האירופאית.
אירופה נכבשת בלי לירות כדור בודד.
רכב סיני הוא אשפה מוטורית על 4 שאחרי שנה מאבד 40% מערכו
יושבי הרכב חשופים לקרינה ויש כתבות בירחוני הרכב בעולם שמוסתרים לישראלים על ידי היבואנים
רק רכב בנזין הוא הפתרון נכון שיש הוצאה על מחיר הדלק אבל היא זניחה ביחס לרכבים אחרים
זה לא נכון לגבי ארה״ב וקנדה של דני מטורונטו.
רכבי הפנאי הגדולים באמת שמובילים שם:
שברולט טראוורס, פורד אקספלורר ועוד הרבה.
3 היודע. אתה באמת יודע וממש צודק.
רק בנזין בלי חשמל
קביבו בהחלט מגיע לך את כתר הטוקבקיסט היעיל והמועיל ביותר.
אני וסינתיה אישתי אנשים מופלאים בפי חברינו ומשפחתנו. אני מכין למשפחתי ולחברי יוגורט מ-2%, יוגורט נהדר סמיך וטעים כיוגורט יווני, אפילו עבדול הלבנוני מדי פעם מזמין אצלי 20 ליטר . כדאי שתקראו את הכתבה עלי בדיילי טורונטו.
אגלה לכם עוד סוד.. אני נראה צעיר מ-85 שנותיו, גג 70. אני אוכל הרבה קייל שאני מגדל בגינתי.
הרמב"ם כתב שמי שמרבה באכילת קייל מוסיף למראהו ושנותיו.
אז קביבו לך לאכול סחלב קייל אצל פנסו התורכי בלוינסקי ותכתוב לי רשמים. אך תתפתה לבורקס שמכיל הרבה מרגרינה
הייתי לאחרונה בשלוש המדינות הבלטיות ומה שמשך את תשומת לבי זו הפופולאריות הגדולה של רכבי סטיישן. תצורה שנעלמה כמעט בארץ וגם באירופה המערבית לא נפוצה במיוחד. הם בודאי חסכוניים יותר מרכבי הכביש שטח, בעיקר ההיברידיים בהם ומצויינים גם לעבודה וגם לשימושי פנאי. אין להם צורך בשופוני
במחיר של מכונית קטנה, היצרן לא יכול להשקיע בחומרי בידוד, מתלים איכותיים, מנוע נעים ושקט.
אני לא צריך רכב גדול, אבל מזמן הבנתי שברכב קטן מיני לא אמצע את איכות הנסיעה שאני מצפה לה.
מה גם שמכוניות קטנות פחות בטוחות.
רועי טועה לגבי הגדלים של חלק מהמכוניות במאמר:
טסלה Y היא מכונית בגודל בינוני.
טויוטה RAV4 היא מכונית קומפקטית.
טויוטה bZ4X היא מכונית קומפקטית.
3. אתה צודק, כמו הלינקולן הענקי שלי והבנטלי הגדול.
6. דני. אתה צודק ב-100%.
9 הוא מתחזה.
12. אריאל. אל תעליב את החבר שלי. אתה דפוק ואהבל.
13. טראמפ תמיד צודק. לא אכפת לי. הרבה אנשים חושבים אותו דבר.