דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חשש מפגיעה בביטחון? ארה"ב תחסום תוכנות חשודות במכוניות סיניות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • האמריקאים ממשיכים בנסיונות לבלימת התעשיה הסינית
  • החשש הנוכחי: האזנות, צילום ונסיונות השתלטות מרחוק
  • חברות סיניות כבר צברו מיליוני קילומטרים של ניסויים בארה"ב

תמרור עצור: בשבועות הקרובים צפוי משרד המסחר האמריקאי לאסור על שימוש בתוכנות סיניות בכלי רכב המצוידים במערכות אוטונומיות ברמה 3 ומעלה - כלומר, כאלו המאפשרים נהיגה בתנאים מסוימים גם ללא מבט של הנהג על הכביש. כך מדווחת רויטרס.

על פי הדיווחים, גורמי ממשל בארה"ב חוששים מכלי רכב מקושרים המסוגלים לנטר פעילות, ואף להאזין ו-או להקליט שיחות של נוסעים, עד כדי השתלטות על הרכב. על פי ההצעה, יצרני הרכב וחברות הטכנולוגיה יצטרכו לוודא שמערכות התוכנה ברכב לא פתוחות ל"ישות זרה".

בתגובה לפרסומים אמר דובר משרד המסחר כי ""ארה"ב מודאגת מהסיכונים הביטחוניים הקשורים לטכנולוגיות בכלי רכב מקושרים". בכך אישר למעשה את הדיווח.

דאגה בינלאומית: בשבוע שעבר דווח כי מחלקת המדינה והבית הלבן אירחו ועידה בהשתתפות נציגי מדינות שונות, במטרה לדון במשותף ב"סיכוני הבטחון הלאומי" הנגרמים מכלי רכב מקושרים. בוועידה השתתפו נציגים מארה"ב, אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, גרמניה, הודו, יפן, דרום קוריאה, ספרד ובריטניה. על פי הדיווחים, הנוכחים עסקו בסיכוני אבטחת הסייבר הנוגעים לכלי רכב מתקדמים.

כבר בסוף השנה שעברה הביעו מחוקקים אמריקאיים חשש מפני חברות טכנולוגיה סיניות העוסקות באיסוף מידע בטחוני רגיש, במסגרת ניסויים בכלי רכב אוטונומיים. בין החברות שהוזכרו אז הופיעו באידו, ניו, אקספנג, WeRide ומספר חברות פחות מוכרות.

על פי הפרסומים, במהלך 2022 צברו חברות טכנולוגיה סיניות למעלה מ-700 אלף קילומטרים במסגרת ניסוי במערכות אוטונומיות, וסביר להניח כי מאז נצברו מרחקים גדולים בהרבה.

בשגרירות סין בוושינגטון הגיבו לדברים ואמרו כי "תעשיית הרכב היא גלובאלית. חלוקת עבודה ושיתוף פעולה יכולים להביא תועלת הדדית, ורק תחרות הוגנת יכולה להביא לקדמה טכנולוגית. סין דוחקת בארה"ב לציית ברצינות לעקרונות השוק ולכללי הסחר הבינלאומיים, וליצור שוויון הזדמנויות עבור חברות מכל המדינות".

מה אנחנו חושבים: מכוניות הפכו כבר מזמן מכלי תחבורה בסיסי למכשיר טכנולוגי רב יכולת. וכשם שיש בכך הזדמנויות אדירות בהיבטים טכנולוגיים, בטיחותיים וחברתיים, כך יש בזה סיכונים לא מבוטלים. זאת מכיוון שכל מכונית מודרנית מצוידת במערך נרחב של חיישנים, מצלמות ואמצעי תקשורת, וכל מכונית חשמלית ניזונה מעמדות טעינה המקיימות תקשורת ענפה עם מערכות הרכב השונות. תקיפת סייבר באמצעות מערכות הרכב היא לא תרחיש דמיוני - וההיערכות לכך חייבת לבוא במקביל לקצב הפיתוח הטכנולוגי.

אבל לצד העובדות הבסיסיות האלו, קשה להשתחרר מהתחושה שבאמריקה פשוט חוששים מתעשיית הרכב הסינית. ומכיוון שהממשל בארה"ב עדיין לא אסר על שימוש ברכיבי תוכנה סיניים במחשבים ניידים, בטלפונים סלולאריים או בכל פריט אחר שמקושר לאינטרנט, צריך לקחת בחשבון את האפשרות הסבירה שמדובר בלא יותר מצעד נוסף במלחמת הסחר בין המעצמות.

יש כמו כן לזכור כי כבר שנים מספר שתעשיית הרכב סוחרת, לא פחות, במידע הנצבר מפעילות רוכשי כלי רכב - בעיקר ממיקומו. וכל עוד מצב זה קיים, ואף מתרחב במהירות, ברור לחלוטין כי לצד חשש בטחוני מסוים, מדובר בעיקר בניסיון לדחוק את רגלי היצרניות הסיניות החוצה, או לפחות להקשות משמעותית על פעילותן.

למאמר זה התפרסמו 19 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה