דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תרמית ירוקה? טראמפ יאפשר למכוניות לבזבז יותר דלק

Getting your Trinity Audio player ready...

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על ביטול תקנות צריכת דלק מחמירות עליהן הכריז קודמו בתפקיד, ג'ו ביידן. המשמעות היא שמכוניות שישווקו בארה"ב החל מ-2031 יידרשו לצריכת דלק ממוצעת של 34.5 מייל לגאלון (14.6 ק"מ לליטר), במקום היעד שהוצב קודם לכן - 50.4 מייל לגאלון או כ-21.4 ק"מ לליטר. נזכיר כי גם היעד המקורי נתפס כמקל יחסית על התעשייה האמריקאית. באירופה למשל, עד שהיעד ישתנה - והסיכויים לכך לא רעים עקב הלחץ הכבד של היצרניות - יצרניות נדרשות להגיע לאפס. במילים אחרות, לעבור לחשמליות עד 2035.

"לאנשים נשטף המוח. זו תרמית ירוקה חדשה, ואנשים שילמו יותר מדי למכונית שלא עבדה טוב באותה מידה", כך הסביר טראמפ במסיבת עיתונאים שנערכה בחדר הסגלגל בבית הלבן, בנוכחות בכירי ממשל ונציגים מתעשיית הרכב. "כל השטויות האלה צריכות לצאת מהמכוניות שלנו".

ההכרזה מגיעה חודשים ספורים בלבד לאחר שטראמפ חתם על "החוק הגדול והיפה", חוק שעבר בתמיכתו בקונגרס וכולל את תקציב הממשל. במסגרת חוק זה, בוטלו תמריצים בגובה עד 7,500 דולר לרכישת מכוניות חשמליות, מה שגרם לקריסת פלח השוק הזה בארה"ב ולהחלטת היצרניות המקומיות להפסיק שיווק דגמים חשמליים מסוימים, פורד F-150 לייטנינג לדוגמה, ולצמצם משמעותית ייצור והשקת אחרים.

היצרניות מאושרות, ארגוני הסביבה פחות

בקרב יצרניות הרכב, שיחסכו כתוצאה מההחלטה מיליארדים בעלויות הפיתוח והשיווק של חשמליות, שבינתיים לא זוכות לביקוש גבוה מספיק באמריקה, הביעו כצפוי שביעות רצון מהכרזת הנשיא. "היום הוא ניצחון להיגיון הבריא ולמחירים נוחים", כך אמר במסיבת העיתונאים מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי. "אנחנו מאמינים שלאנשים מגיעה זכות הבחירה, כמו שאמרת אדוני הנשיא, ואנחנו נשקיע במכוניות זולות יותר".

כשתקנות הזיהום המחמירות הוכרזו לפני פחות משנתיים, בתעשיית הרכב קיבלו את המהלך בהבנה. אלא שביקוש נמוך מהצפוי לחשמליות, התחרות הסינית בשווקים מחוץ לאמריקה וזינוק בעלויות הייצור, בין היתר בגלל מלחמת הסחר בה פתח טראמפ עם כניסתו לתפקיד, הובילה לכך שלובי היצרניות החל לפעול במרץ לקבלת הקלות בתחום הזיהום.

הכרזת טראמפ אמנם תעניק ליצרניות המקומיות מרווח נשימה גדול יותר כעת, אך מומחים בענף מזהירים ששאננות בפיתוח חשמליות ומכוניות ידידותיות לסביבה, תהפוך את התוצרת האמריקאית - המתקשה גם כך - ללא תחרותית בשווקים מחוץ לארה"ב. במילים אחרות, מכוניות בזבזניות בדלק לא יוכלו להיות משווקות כמעט בשום מקום בעולם, מלבד אולי מדינות עולם שלישי או מדינות מתפתחות - שווקים בהם התוצרת האמריקאית יקרה מדי לשיווק אפילו עם מנוע בנזין מזהם.

גם ארגוני סביבה לא אהבו את ההכרזה. וויל אנדרסון, בכיר בארגון "תוכנית האקלים של הציבור", מסר בתגובה כי "האמריקאים תומכים בתקני זיהום חזקים, עם 96% מהנהגים האמריקאים שמצהירים שתצרוכת דלק היא לכל הפחות אחד השיקולים המרכזיים בקניית רכב". לדבריו, "זהו עוד משחק חלול של טראמפ שמעביר כסף לחבריו (מחברות הנפט והגז; ר.צ) על חשבון הארנק, הבריאות ואיכות האוויר של האמריקאים".

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה