בקצרה:
- המיסוי לחשמליות לא מתייקר כמתוכנן, אבל יש גזרות אחרות
- תקרת ההטבה קטנה ל-35 אלף שקל, המס על לא חשמליות מזנק
- ויש גם תוספת מס של 750 שקלים לדגמים לא חשמליים
הנה העז החשמלית: בחודשים האחרונים שררה אווירת היסטריה בשוק הרכב המקומי, לקראת סוף מתווה המיסוי הנוכחי שהיה אמור להוביל לעליית מס דרמטית על כלי רכב חשמליים, מ-35% ל-83%, בדומה לכלי רכב עם מנועים מזהמים. רוכשים בפוטנציה הזדרזו לקנות, היבואנים לא הרגישו בנוח עם תכנון 2025 והשקת דגמים חדשים הדחתה או בוטלה.
אלא שבתחילת השבוע שעבר פרסמה לשכת השר סמוטריץ' הודעה לפיה המיסוי יעלה באופן מתון בהרבה, ל-45% בלבד, מה שגרם לשחרור אנחת רווחה בענף. אך כבר אז הזכרנו כי חסרים כמה פרטים חשובים להבנת המתווה החדש.
ועכשיו התמונה מתבהרת. הפעם בוחר שר האוצר, שהתגאה בבלימת העלאת המיסוי רק לפני ימים ספורים, להעניק את הבמה לרשות המיסים. כי מדוע להצטייר כאיש הרע? וזו הודיעה כי לצד עליה של 10% בשיעור המס, תקטן תקרת הטבת המס לכלי רכב חשמליים מ-50 אלף שקל כיום ל-35 אלף שקל בלבד ב-2025.
במילים אחרות, מס הקניה המופחת (שגבוה ב-10% מזה ששולם בשנה היוצאת) על רכב לא מזהם יהיה רלוונטי כל עוד הוא נותן הנחה בגובה של 35 אלף שקל, או פחות. לאחר מיצוי ההטבה הזו, ישולם על יתר הסכום מס בגובה 83%.
המשמעות היא כי אם עד השנה נהנו מהטבת מס קניה מלאה מכוניות שנמכרו במחיר נמוך מ-200-210 אלף שקל, בהערכה גסה, כיום יהנו מההטבה רק מכוניות הנמכרות במחיר הנמוך מ-170-180 אלף שקל.
לפי הערכות בענף, מכוניות חשמליות ברף המחיר הנמוך צפויות לספוג עליית מס אפקטיבית בגובה 5,000 עד 15 אלף שקל, בעוד מכוניות יקרות יותר יספגו עליית מס של 30 אלף שקל ואף למעלה מכך. כיצד תתבטא עליית המס הזו במחיר לצרכן? כאן כבר יש ליבואנים השפעה, ומעניין יהיה לראות כמה מההתייקרות הזו הם יהיו מעוניינים לספוג, אם בכלל.
נציין כי מדובר במתווה שרלוונטי לשנת 2025 בלבד, כך שעד שיונח מתווה ארוך טווח, צפוי להימשך חוסר הוודאות בענף. ונזכיר גם שלא מדובר בגזירה היחידה לרוכשי ובעלי המכוניות החשמליות.
במקביל תחול ההתייקרות המשמעותית באגרת הרישוי של כלי הרכב החשמליים, שעד כה נהנו מתשלום מופחת בסך 567 שקלים, ומעתה ישלמו אגרה גבוהה יותר בהתאם למחיר הרכב, במקרים רבים בסכום שגבוה מ-2,500 שקלים. וכאן מדובר בגזירה שנוגעת גם למי שרכש רכב לפני שנתיים או שלוש.
לא רק החשמליים יחטפו: בנוסף, כפי שפורסם בעבר, הודיעו ברשות המיסים על צמצום הטבת המס לכלי רכב שאינם חשמליים באמצעות הקטנת הטבת המס הירוק לכלי רכב בדרגות זיהום 1 עד 14, ותוספת מס קניה לכלי רכב בדרגה 15.
אם כיום ניתנת הטבת מס מירבית (בדרגות 1-2) של 18 אלף שקל, החל מינואר סכום ההטבה המירבי יעמוד על 14 אלף שקל בלבד. גם ביתר דרגות הזיהום צומצמה הטבת המס בכ-4,000 שקל. בדרגת הזיהום הגבוהה ביותר יחולקו כלי הרכב לשלוש קטגוריות פנימיות, כך שכלי רכב שעד היום לא נהנו מהטבת המס, "יקנסו" עם תוספת מס של 2,500 עד 7,500 שקל, בהתאם לרמת הזיהום.
משמעות נוספת של הצמצום בהטבות היא הגדלת הפער בין רמות הזיהום שב"מרכז הטבלה". נזכיר כי נוסחת המיסוי הירוק מתעדכנת אחת לשנתיים, במטרה לעודד יבוא כלי רכב מזהמים פחות, כך שמכונית שהיתה בשנה אחת בקבוצה 6, נניח, יכולה למצוא את עצמה בשנה שלאחריה בקבוצה 12. אך אם "טיפוס" של 6 קבוצות בעבר הביא לעליית מס של 6,400 שקל, השנה יהיה מדובר בעליית מס של למעלה מ-10,000 שקל.
וזה לא נגמר. מכיוון שהשנה רשות המיסים מעדכנת גם את נוסחת ההטבות למערכות בטיחות, מהלך מתבקש בשל ההתקדמות הטכנולוגית בתעשייה, גם כאן צפויה התייקרות מיידית שיכולה להגיע ל-1,500 שקל או יותר בדגמים מסוימים, שמצוידים במערכות הבטיחות הנפוצות ולא חל בהם שינוי כלשהו.
ובנוסף לכל אלו, וכמובן לעליית המע"מ שתשפיע על המשק כולו, הודיעה הבוקר רשות המיסים כי יוטל מס נוסף בגובה 750 שקל על כל מכונית שאיננה חשמלית, מס שיתבטא כהפחתה נוספת במיסוי הירוק (או הגדלה של הקנס לכלי רכב מזהמים), במסגרת צו זמני שיחול בשנת 2025 בלבד. עוד פורסם כי כלי רכב חשמליים יוחרגו מצמצום מתווה המס הירוק עד לסוף שנת 2027, על מנת לשמר עבורם יתרון נוסף.
מה אנחנו חושבים: העליה בנתח השוק של המכוניות החשמליות הביאה לאובדן הכנסות משמעותי למדינה, וכאשר ברקע ישנן ההוצאות האסטרונומיות של המלחמה, ברור היה לכולם שרוכשי הרכב ישלמו (שוב) את המחיר עם עליית מס משמעותית. אבל גם הפעם אפשר היה לעשות את זה אחרת - עם מתווה ארוך טווח שיהיה רלוונטי לא רק לשנה הקרובה וייקח בחשבון את צרכי המיסוי של האוצר יחד עם יעדי הזיהום שהציבה הממשלה, ועם פרסום של הדברים מראש ולא בשבועיים האחרונים של 2024.