דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הישיבה על הגדר השתלמה? הביקוש לחשמליות בהאטה ויש מי שחוגג

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • טויוטה מכרה אשתקד 36 היברידיות על כל חשמלית
  • שוקי הרכב במערב מציגים האטה בדרישה לחשמליות  
  • הפלישה הסינית מייצרת קשיים של ממש לשאר העולם

החשמל ימתין: אחרי רצף של דיווחים מרחבי העולם על האטה גלובאלית בביקוש לרכבים חשמליים, מגיעים נתוני המכירות של טויוטה ומבהירים - הציבור עדיין מעוניין ברכבים היברידיים. והרבה מהם. היצרנית היפנית המשיכה להוביל את טבלת המכירות העולמית גם ב-2023, זו השנה הרביעית ברציפות, עם 11.2 מיליון מסירות - עלייה של 7.2% לעומת השנה שלפניה.

והיא עושה זאת כאשר שליש מכלי הרכב שייצרה צוידו בהנעה היברידית, לעומת אחוז בודד של דגמים כול-חשמליים. לשם השוואה, קונצרן פולקסווגן הכולל שישה מותגי רכב דומיננטיים ומציע למעלה מ-10 דגמים חשמליים שתפסו אשתקד למעלה מ-8% ממסירות הקבוצה, 'הסתפק' ב-9.2 מיליון מכוניות חדשות ב-2023 ונותר במקום השני.

בשוק האמריקאי, שברובו אינו כופה אימוץ רכבים חשמליים באמצעות תקנות זיהום מחמירות, עלה אמנם נתח השוק של הרכבים החשמליים מ-5.6% ב-2022 ל-7.5% ב-2023, אך גם נתח השוק של ההיברידיות עלה מ-7% ל-9.3%. היצרניות המובילות בארה"ב, אחרי טויוטה, הן הונדה ויונדאי - שגם הן מחזיקות בהיצע נרחב של דגמים היברידיים.

הזרם נחלש: בטסלה, שאחראית במידה רבה למהפכה החשמלית, ביצעו בשנה האחרונה מהלכים דרמטיים להורדת מחירים, בין היתר כדי להציג נתוני מכירות פנטסטיים ולשמור על המשקיעים נלהבים, ובמקביל ספגו ירידה ברווחים ברבעון האחרון של השנה היוצאת למרות שהמכונית הנמכרת בעולם הייתה מודל Y.

במקביל, בג'נרל מוטורס - ששאפו להגיע ישירות לדגמים חשמליים מבלי "להתעכב" על פתרונות היברידיים, הודיעו לאחרונה על שינוי אסטרטגי ועל תוכנית להשקת דגמים היברידיים-נטענים לשוק המקומי. בפורד, שכבר עשרות שנים מייצרת את הטנדר F-150 הנחשב ללהיט נצחי בארה"ב, חתכו בחצי את צפי הייצור של גרסתו החשמלית לשנה הקרובה.

וזה לא קורה רק בארה"ב. ג'ילי הסינית נאלצה בימים האחרונים לקחת לידיה את השליטה ביצרנית החשמליות פולסטאר, לאחר שוולוו הודיעה כי תפסיק לממן את המותג שאינו זוכה להצלחה המסחרית שייעדו לו עד כה, איבד לא פחות מ-87% משווי המניה וזקוק להשקעה של 1.3 מיליארד דולר לפחות במטרה להגיע לאיזון פיננסי.

המהלך של וולוו הוביל לזינוק של 30% בשווי המניה של היצרנית השבדית, ותוצאות דומות נרשמו גם כאשר רנו הודיעה לאחרונה על נסיגה לאחור מהתוכנית להנפקת מותג החשמליות 'אמפרה'. במקביל, קונצרן סטלנטיס הודיע כי הוא זקוק לתוספת של סובסידיות מצד ממשלת איטליה כדי לעמוד ביעדי הייצור של הדגמים החשמליים במפעלי פיאט, וזאת לאחר שפולקסווגן הודיעה על הורדת מחירים גורפת בדגמים החשמליים באירופה, באמצעות השקת גרסאות כניסה במחירים מוזלים.

מה אנחנו חושבים: הנהירה לרכבים החשמליים נתקלת בשורה של מחסומים. ממשלות ברחבי העולם (וגם כאן בישראל) חוששות מאובדן הכנסות ומצמצמות באופן דרמטי את הטבות המס; המעגל הראשוני של הלקוחות שמיהרו לאמץ את ההנעה החשמלית מתחיל למצות את עצמו, וההגעה ללקוחות חדשים נתקלת באתגרים שונים, ובהם הפתרונות לטעינה ביתית וציבורית.

ויש גם קשיים במימון המהפכה, שכן רכב חשמלי עדיין יקר יותר לפיתוח ולייצור, ולקוחות מצפים לקבל אותם במחירים תחרותיים. בין היתר כתוצאה מנחשול אדיר של דגמים סיניים במחירים אטרקטיביים. אלה גוררים כמובן את היצרניות המערביות למלחמת מחירים שאין להן כל סיכוי לנצח בה.

כל האתגרים האלו, להערכתנו, לא יחזירו לאחור את גלגלי המהפכה, אבל הם בהחלט צפויים לעכב את התהליך. לא רק בנושא החשמול המלא, אלא אפילו בשילובן של תקנות זיהום אוויר מחמירות באירופה שמתעכב כרגע ובמקביל עשוי לדחוף את שנת המעבר הכולל לרכב ללא פליטות מ-2035 לתאריך מאוחר משמעותית.

ובינתיים, מי שמייצר רכב היברידי יכול ליהנות מהפירות ולפנות ללקוחות שדורשים חיסכון בעלויות האנרגיה, ולא מעוניינים לשנות את אורח החיים.

למאמר זה התפרסמו 45 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה