בקצרה:
- יצרני הרכב בסין מנפחים את נתוני המכירות
- המלאי העודף הגיע ל-3.5 מיליון מכוניות
- בסין שוקלים: סנקציות על היצרנים או יצוא משומשות לרוסיה

יד שניה, כחדשה: תופעת רישום-יתר של מכוניות חדשות היא לא המצאה ישראלית, כך מסתבר. גם בסין מתמודדים בימים אלו עם הצפה של מגרשי המשומשות במכוניות שקיבלו רישוי ונרשמו כמכורות, על אף שבפועל הן ממתינות במגרשי מכירה של סוחרים או אצל היצרנים עצמם מבלי לנוע על הכביש.
על פי הערכות, המלאי העודף בסין עמד בחודש שעבר על 3.5 מיליון מכוניות שקיבלו רישיון, אך בפועל לא נמכרו. לשם ההשוואה, בשנה שעברה כולה נמכרו בסין 23.5 מיליון מכוניות.
כמו אצלנו, גם בסין נמכרות מכוניות ה"אפס קילומטר" בהנחות ענק, שמגיעות גם ל-30% מתחת למחירי המחירון הרשמיים. נזכיר כי במרבית המקרים, תקופת האחריות מתחילה ביום בו המכונית קיבלה את הרישוי, כך שלקוח שיקנה מכונית כזו ימצא את עצמו עם אחריות קצרה יותר לעומת קניה של רכב חדש.

מה עוד צריך לדעת: הייצור העודף בסין נובע מביקוש נמוך ומהניסיון של יצרניות הרכב לעמוד ביעדי המכירות ולנצל את הסובסידיות הממשלתיות, בעיקר בכל מה שנוגע למכוניות היברידיות או חשמליות. זאת למרות שחלק מהיצרנים פועלים כיום בקיבולת של פחות מ-50% מכושר הייצור המרבי - לידיעת היצרניות המערביות.
אלא שאנליסטים בסין מזהירים כי ניפוח מלאכותי של נתוני המכירות עלול להטעות משקיעים, לעוות את תמונת המצב בנוגע לביקוש בשוק וגם לפגוע בערך המשומשות. לא רק בדגמים שמהם יש מלאי עודף, שכן הוזלה משמעותית של חלק מהדגמים עלולה ליצור "אפקט דומינו" שישפיע על השוק כולו.
בניסיון לבלום את התופעה, משרד המסחר הסיני קיים בשבוע שעבר פגישות עם כמה יצרניות גדולות, בהן BYD, דונגפנג וחברות העוסקות במכירת מכוניות מיד שניה. והסביר להן כי הוא שוקל נקיטת צעדים כנגד חברות שינפחו כך את נתוני המכירות. בנוסף, הממשלה הסינית הודיעה כי היא בוחנת יצוא של מכוניות ה"אפס קילומטר" אל מחוץ לסין, בין היתר לשוק הרוסי.
מה אנחנו חושבים: עם כל הכבוד לסין ולמיליוני המכוניות שם, מה שקורה אצלנו מעניין אותנו יותר. וכמו בסין, תופעת רישום היתר של מכוניות חדשות היא אתגר לא פשוט לשוק הרכב המקומי. רישום של עשרות אלפי מכוניות חדשות שלא נמכרו לאיש מעוות לא רק את טבלת נתוני המכירות, אלא גם יוצר אצל הצרכן אשליה של ביקוש לדגם מסוים, בעוד שבפועל מדובר במכוניות שהיבואן לא הצליח למכור - ולכן מחירן צריך להיות נמוך בהרבה. בנוסף, לא תמיד זוכרים המוכרים לעדכן כי מדובר ברכב שבעת מכירה ישוקלל מחירו כלפי מטה, שכן למספר הידיים יש משמעות.
הפתרון לטעמנו הוא לא באיסורים והגבלות, כי עודפי יצור ויבוא הם תופעה טבעית בכל שוק. במקום זאת נדרשת שקיפות מוחלטת, שתבהיר לצרכן מה רמת הביקוש וההיצע האמיתית למכונית בה הוא מעוניין, ומכאן יחליט כל לקוח באשר למחיר אותו הוא מוכן לשלם.