בקצרה:
- יונדאי חשפה בלוס אנג'לס את האיוניק 9 הגדול
- המימדים דומים לקיה EV9. טווח הנסיעה משופר
- השיווק בישראל יפתח רק ב-2026
ענק קוריאני: שלוש שנים לאחר הצגת דגם קונספט בשם "איוניק 7", חשפה יונדאי בלוס אנג'לס את הדגם הסדרתי תחת השם איוניק 9 - אח כמעט תאום לקיה EV9 המוכר. וכמו אחיו שכבר משווק בישראל, גם הוא יציע ממדי ענק ומקום לשישה או שבעה נוסעים. השיווק בקוריאה ובארה"ב יפתח תוך מספר חודשים, אנחנו ניאלץ להמתין ל-2026, כך היבואנית.
בהשוואה לאח מבית קיה, האיוניק 9 ארוך ב-5 ס"מ (506 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ (313 ס"מ). תא המטען בנפח 620 ליטר כאשר כל המושבים בשימוש בעוד מלפנים ישנו תא אחסון נוסף (88 ליטר בגרסת ההנעה האחורית או 52 ליטר בכפולה). כושר הגרירה מרשים - 2.5 טון בתקינה אירופאית, לא פחות מ-5 טון בתקינה אמריקאית.
מערכת הנעה: יונדאי תשווק את האיוניק 9 עם אפשרות בחירה בין שלוש מערכות הנעה. אחורית עם 218 כ"ס ו-9.4 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, ושתי גרסאות הנעה כפולה - עם שני מנועים בהספק מצטבר של 313 כ"ס (6.7 שניות ל-100 קמ"ש) או 436 כ"ס ו-5.2 שניות ל-100 קמ"ש. ביונדאי לא מפרסמים את נתון ההספק המשולב, שעשוי להיות נמוך במעט.
לכל הגרסאות סוללת 110.3 קוט"ש, שמעניקה לאיוניק 9 טווח נסיעה תיאורטי של 620 ק"מ בגרסת הבסיס. מתח גבוה (800V) יאפשר טעינה אולטרה מהירה (350 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% ב-24 דקות. בנוסף תוצע תמיכה ב-V2L לטובת אספקת חשמל למכשירים חיצוניים.
מה עוד צריך לדעת: ביונדאי מבטיחים תא נוסעים מרווח ושימושי במיוחד, עם אופציה לצמד מושבי קפטן בשורה השניה הכוללים הדום נשלף, עיסוי ואפשרות לסיבוב ב-180 מעלות לטובת ישיבה מול הנוסעים בשורה השלישית - בזמן עמידה בלבד. קונסולת אחסון מלפנים ניתנת להזזה של 19 ס"מ לפנים-אחור במטרה לשמש גם את יושבי השורה השניה.
בכל 3 השורות יהיו שקעי USB בהספק גבוה (100 וואט) הניזונים ישירות מסוללת המתח הגבוה. יונדאי גם תציע מצב "קמפינג" לשינה בתוך הרכב עם הפעלת המיזוג בחלק האחורי בלבד ופתיחת חרך אוורור בגג השמש הפנורמי.
סביבת הנהג כוללת צמד מסכי "12 מחוברים המשמשים כלוח מחוונים ומסך מגע מרכזי. נוריות יעודיות על ההגה יציגו את מצב הטעינה הנוכחי. בנוסף תציע יונדאי גם עדכוני OTA ואפשרות לפתיחת הרכב באמצעות הסמארטפון בטכנולוגיית NFC.
רשימת אביזרי הבטיחות כוללת 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת מעבר לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת.
עוד יוצעו בולמי זעזועים אדפטיביים עם התאמה אוטומטית באמצעות מצלמה סורקת דרך, ובגרסת ההנעה הכפולה יוצע גם מצב לנהיגה בשטח המתאים את מאפייני הרכב באמצעות בינה מלאכותית - כך יונדאי.
מה אנחנו חושבים: יונדאי הדהימה את תעשיית הרכב כאשר הציגה את האיוניק 5 והאיוניק 6 המעולות על בסיס פלטפורמת E-GMP המצוינת, דגמים שהצליחו - בין היתר בעזרת תג-מחיר מאוד אטרקטיבי אז - למקם אותה בצמרת הקטגוריה החשמלית.
ההמתנה לדגמים הבאים היתה (ועודנה) ממושכת, אך נדמה כי המחירים הצפויים לאיוניק 9 - סביר להניח שינועו סביב 400 אלף שקלים לפחות - כבר לא יאפשרו לו לחולל את המהפכה שעשו שני אחיו הקטנים. ועדיין, מדובר באחד הדגמים המסקרנים שהציגה היצרנית הקוריאנית בשנים האחרונות.