בקצרה:
- רשת הטעינה איוניטי פורסת עמדות 600 קילוואט
- מעט אחר כך מדווחת BYD על תחנות 1,000 קילוואט
- תחנות ראשונות של שתי החברות יפעלו באירופה השנה

ראשונה לטעון במהירות תדלוק? BYD חשמלית תטעין 400 ק"מ ב-5 דקות
אם אתם בעלי רכב חשמלי, ונאלצים מדי פעם לטעון בעמדות ציבוריות לאורך כבישי הארץ, אתם מכירים את תסכול ההמתנה הממושכת. ראשית בגלל בעל מכונית שמתעקש לטעון עד 100% או סיים אבל עדיין עסוק בארוחת הצהריים שהזמין במסעדה הסמוכה. וכמובן, העמדה הרוולנטית הבאה מרוחקת כמה עשרות ק"מ מכם, במקרה הטוב. ולאחר מכן מגיעה ההמתנה לטעינת הרכב שלכם. 20-25 דקות במקרה שאתם לא טוענים יותר מ-80 אחוז, ורק אם הרכב שלכם מאפשר טעינה אולטרה מהירה.

שכן למרות התקדמות משמעותית מעולמו המופרך של שי אגסי, בו טווח סוללה של 200 ק"מ תיאורטיים וקצת יותר מ-100 בפועל נתפסו כ"מי בכלל צריך יותר מזה עם 40 ק"מ בממוצע ביום?", וטווחי נסיעה ריאליים של בין 300 ל-400 ק"מ עבור מרבית החשמליות העממיות, הטווח הוא עדיין אישיו. יותר נכון, המחסור בו.
יש פתרון אמנם, בדמות סוללה גדולה יותר. אבל גם כאשר יש גרסה כזו בארסנל הדגמים של המכונית בה חפצתם, היא מייקרת את הרכב לעיתים באופן משמעותי, ומאריכה את זמן הטעינה הארוך ממילא. נהיגה רגועה במיוחד תגדיל כמובן את הטווח, אבל גם זו לא תעזור לכם בקיץ ישראלי עם 40 מעלות בצל ומזגן שמנסה ללא הצלחה לצנן את חלל המכונית.
יצרניות הסוללות הגדולות - יש ממש מעט מהן, וניתן לספור אותן על כף יד אחת כך שזו בעיה בפני עצמה - מתקדמות מבחינה טכנולוגית, אבל ברור לכל כי בסופו של תהליך, הגדלת משמעותית של נפח הסוללה תגרור גם עליה במחיר. אם בגלל גודלה ואם בגלל מרכיבים יקרים יותר - או פשוט ניסיון של היצרנית להרוויח יותר.
ויש עוד פתרון, הנוגע למשתמש הסופי. אם באמצעות פריסה רחבה מאוד של תחנות טעינה מהירות והקטנת התלות בעמדה ספציפית, עם מספיק אלטרנטיבות סמוכות, ואם על-ידי האצת מהירות הטעינה. זו מגיעה רק עם טכנולוגיה מתאימה במכוניות, אבל לשם כך נראה התעשייה הולכת בכל מקרה, מבלי לדרוש תשלום מופרך בעת הקניה.
פתרון אחד שכזה יוצע על-ידי רשת הטעינה איוניטי, פרויקט בשיתוף היצרניות הגרמניות ב.מ.וו, מרצדס, פולקסווגן ופורד. לדברי החברה, שפרסה לאורך כבישי אירופה עמדות טעינה אולטרה-מהירות (עד 360 קילוואט) זה מכבר, עמדות עוד יותר מהירות יוצבו כבר השנה לאורך הכבישים המהירים של אירופה. בעלי רכב חשמלי ישראלים מוזמנים לחשב: במכוניות המעטות שיכולות לטעון במהירות כזו (על כך מיד), זמן הטעינה יהיה כחצי עד שליש מזה לו הם מורגלים כיום. נשמע טוב, לא כך?
ובכן, אפשר עוד יותר טוב. סגנית נשיא BYD, סטלה לי, אישרה מספר שעות לאחר הודעת איוניטי כי הקונצרן הסיני צפוי להציב רשת עמדות עצמאיות ברחבי אירופה שמהירותן מגה וואט (1,000 קילוואט) - שיתחרו בטסלה סופר-צ'ארג'רס. החברה הציגה עמדות כאלה בסין לפני כשלושה חודשים, וגם הן צפויות להגיע לאירופה עוד השנה. כדי לשים דברים בפרופורציה - מכוניות שיכולות לעשות שימוש בטעינה כה מהירה יוכלו לטעון כ-2 ק"מ טווח בכל שניה, מהירות המשתווה לתדלוק רגיל, כך היצרנית.
העניין הוא, שיש מעט (מאוד) דגמים שמסוגלים לעשות שימוש בעמדות 600 קילוואט, עוד פחות מכך ב-1,000 קילוואט. שתי היצרניות מבטיחות אמנם שגם טעינה ברכב שאינו מסוגל לכך תתבצע במהירות גבוהה יותר. אך לדברי שתיהן, בשנים הקרובות יתווספו לשוק הרכב דגמים רבים עם ארכיטקטורה חשמלית שתאפשר טעינה כה מהירה.

ובעניין זה, אילו מכוניות מסוגלות לכך כיום? ל-1,000 קילוואט מסוגלים שני הדורות החדשים של האן וטאנג מבית BYD, אך לא אלו שמשווקים כאן. בישראל משווקים כמה דגמים חשמליים בארכיטקטורת 800V, למשל מבית קיה-יונדאי, וכך גם דגמים נוספים מבית אקספנג, פורשה, אודי ושברולט למשל - אך אף אחד מהם לא מתקרב לקצבי טעינה של 1,000 קילוואט, רובם מסתפקים ב-360 קילוואט לכל היותר.
בקרוב תנחת כאן זיקר 7X עם קצב טעינה מרבי של 480 קילוואט, ואילו לניו יש דגם (ET9) בארכיטקטורת 900V עם קצב טעינה של 600 קילוואט, אך כרגע הוא משווק רק בסין. שם גם הבטיחה זיקר להפעיל רשת מטענים בקצב מרבי של 1,200 קילוואט, אך כרגע היא לא מייצרת אף דגם שתומך ביכולות כאלו.
מה אנחנו חושבים: בקצרה, ובתמצית, מה שיותר מהר יותר טוב לנו. נכון, היינו ממירים את העמדות הפנטסטיות האלה בכמה מאות עמדות 360 "צנועות" לאורך הכבישים המהירים בישראל, אבל זה לא עובד ככה. קדימה BYD, הביאו לנו עמדות כאלה. וגם איוניטי, אם כבר.