דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

את זה לא ראיתם מגיע: מחקר קובע כי רפידות בלם מזהמות יותר מדיזל

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • לפי המחקר, רפידות בלמים מסוכנות לבריאות
  • והמסוכנות מכולן: רפידות אורגניות
  • חלקיקים מסוכנים נפלטים גם מהצמיגים ומהאספלט

לא רק מהאגזוז: בעוד מדינות העולם נאבקות בזיהום האוויר הנובע ממנועי בעירה פנימית, באמצעות מיסוי כבר יותר, תקנות זיהום מחמירות ועידוד הנעות חשמליות, מחקר חדש טוען כי המעבר לחשמל לא יפתור את כל הבעיות. לפי המחקר, שנערך באוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה, חלקיקים מיקרוסקופיים הנפלטים מסוגים מסוימים של רפידות בלמים, עלולים להיות רעילים יותר אפילו מהעשן השחור והחלקיקים הרעילים הלא נראים שפולטים מנועי דיזל.

על פי המחקר, רפידות בלם המכילות תרכובת נחושת פולטות אל האוויר חלקיקים זעירים בזמן שחיקת רפידת הבלם (בכל בלימה למעשה), ואלו חודרים לגוף האדם באמצעות דרכי הנשימה ופוגעים ברקמות רגישות המצויות בריאות. חלקיקים כאלו גורמים ליותר מ-4 מיליון מקרי מוות בשנה, כך לטענת החוקרים.

לא כל הבלמים שווים: במחקר נבחנו ארבעה סוגי רפידות - רפידות המכונות "אורגניות" (ללא אסבסט), רפידות מתכתיות, רפידות חצי-מתכתיות ורפידות קרמיות הנפוצות בעיקר במכוניות ספורטיביות. באופן אבסורדי, הרפידות הרעילות ביותר הן האורגניות, עם רמת סיכון גבוהה יותר מזו של פליטת מנועי דיזל.

במקום השני נמצאות הרפידות הקרמיות, בעוד הרפידות המתכתיות הראו רמה נמוכה יותר של זיהום. על פי ממצאי המחקר, הפחתת כמות הנחושת ברפידות הבלם עשויה לצמצם את השפעות הזיהום.

חישוקים קלים צמיגים

עורכי המחקר מציינים כי זיהום מחלקיקים מגיע לא רק מבלמים, אלא גם מצמיגים ואפילו משחיקת האספלט. ודווקא מכוניות חשמליות עלולות להוות סיכון גבוה יותר, שכן הן מצוידות בצמיגים ובבלמים גדולים יותר מאלו של מכוניות לא-חשמליות ומשקלן מעמיס יותר על האספלט, כל זאת עקב הסוללות אותן הן נושאות.

יש לציין גם כי תקן הזיהום החדש של אירופה (יורו 7) מתייחס לראשונה גם לזיהום הנפלט מרפידות בלמים ומצמיגים, ולא רק לגזי הפליטה של מערכת ההנעה. אלא שהתקן, שהיה אמור להיכנס לתוקפו בתחילת 2025, יחול בפועל רק משנת 2030 לאחר סדרת לחצים מצד תעשיית הרכב.

מה אנחנו חושבים: ההתמקדות בהנעה חשמלית כפתרון עיקרי לבעיית זיהום האוויר מפספס את התמונה הרחבה. שכן זיהום לא נפלט רק מאגזוזי המכוניות, ואפילו לא רק מהצמיגים ומהבלמים שלהן. אם ממשלות העולם מעוניינות בפתרון אמיתי של משבר האקלים, הן צריכות להתייחס בקפדנות רבה גם לתהליכי הייצור וההובלה של כלי הרכב, ובעיקר לשים לב למתרחש מחוץ לאירופה - שם כללי המשחק שונים לחלוטין, כך שגם אם כל השוק האירופי יעבור להנעה בחשמל, מיליארדי כלי רכב באסיה, אפריקה ואמריקה ימשיכו להוות איום על הכדור שבו אנחנו חיים.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 25 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה