דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תעודת מחצית בשוק הרכב: ירידה של 11%, מהפך בצמרת

Getting your Trinity Audio player ready...

ב-15 השנים האחרונות מצאה עצמה יונדאי פעם אחת ויחידה כשהיא אינה מובילה את שוק הרכב. המותג הקוריאני שנטל מידי מאזדה את מושכות "הלהיט המקומי" ב-2009, איבד את הבכורה בשנה אחת בלבד (2015) לטובת האחות לקונצרן, קיה. דומיננטיות ללא תקדים בשוק הרכב המקומי, ונדירה מאוד גם בזה העולמי. ולאחר מחצית השנה הראשונה של 2024, נדמה שגם השנה יונדאי תיאלץ להסתפק בסגנות, לכל היותר.

ושוק הרכב? אחרי פתיחת שנה גרועה במיוחד וירידה של כ-17% בסיום הרבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נבלמה ההאטה ואת ששת החודשים הראשונים של השנה מסיימים היבואנים עם ירידה מתונה יחסית של 11%. מתחילת השנה נמסרו 155,145 מכוניות חדשות, לעומת 174,337 מכוניות חדשות בתקופה המקבילה אשתקד.

ואל המקום הראשון מטפסת טויוטה, הנהנית מצלילת המכירות של שתי החברות הקבועות לשלישיית הצמרת בה היא לוקחת חלק כבר שנים ארוכות, יונדאי וקיה. טויוטה, בניגוד לשתי הקוריאניות האחיות, מציגה עליה קלה (3%) לעומת החציון הראשון אשתקד, עם כמעט 17.5 אלף מכוניות חדשות מתחילת השנה.

יונדאי חווה בחציון הראשון של 2024 את הנפילה הקשה ביותר בתולדותיה בשוק המקומי, עם ירידה של 41% במכירות, כ-12 אלף מכוניות פחות מבתקופה המקבילה ב-2023 ובסך הכל 88 מכוניות פחות מטויוטה.

20 המותגים הנמכרים ביותר

נזכיר כי שתי מובילות השוק - טויוטה ויונדאי - מסתמכות במידה רבה על יבוא מטורקיה, שנעצר לפני חודשיים בשל חרם המסחר שהטיל ארדואן על ישראל. עם זאת, השפעת החרם מתבטאת באופן מינורי בנתוני המסירות, שכן בטויוטה כמעט ולא נפגע קצב המסירות של ה-C-HR, בעוד הקורולה סדאן - אחותו למפעל הטורקי - אף העלתה את קצב המסירות מאז תחילת החרם בחודש מאי.

ביונדאי אמנם נרשמה ירידה במסירות של ה-i10, ה-i20 והבאיון, שלושת הדגמים שמיוצרים בטורקיה, אך ההשפעה מתבטאת בכ-2,000 מסירות בסך הכל - שיעור קטן מתוך סך הירידה במסירות המותג. ירידות בולטות נרשמו גם בדגמים שמגיעים ממדינות אחרות, ובהם קונה, אלנטרה, סונטה וטוסון, כאשר האחרון נמחק כמעט לחלוטין מטבלת המסירות ברבעון האחרון, וצפוי לשפר את הנתונים לאחר תחילת שיווק הדגם לאחר מתיחת פנים.

את המקום השלישי תופסת קיה שמציגה ירידה של 25% "בלבד", עם כ-16 אלף מכוניות מתחילת השנה. סקודה במקום הרביעי מציגה עליה נאה מאוד של 18% (כ-10.5 אלף מכוניות) ו-BYD עם כ-10,000 מכוניות חדשות ועלייה של 5%. בין המפסידות הגדולות של השוק נמצאת גם מאזדה שצנחה ב-24%, לפני מיצובישי שאיבדה אחוז בודד לעומת אשתקד. סוגרות את העשירייה הראשונה: צ'רי עם ירידה חדה ומאכזבת של 31% במכירות אחרי פתיחת פעילות פנטסטית, MG שמציגה את הזינוק המרשים ויותר ממכפילה את מכירותיה לאחר תקופה לא קלה וסוזוקי עם ירידה של 9%.

MG ZS EV

נציין כי במקרה של MG, חלק ניכר מהעליה מגיע בשל רישום של למעלה מ-1,600 יחידות של MG5 ו-ZS רק בחודש האחרון - נתון קיצוני שעשוי להצביע על "גיול" של כלי רכב, כלומר רישומם על שם היבואן לאחר שלא נמכרו במשך שנה מאז שהגיעו.

את טבלת הדגמים הנמכרים ביותר ממשיכה להוביל BYD אטו 3, שהיתה רב המכר המקומי גם בשנה שעברה. מדובר באחד מתוך שני דגמים חשמליים בלבד בעשיריה המובילה של השוק, לצד ג'ילי גיאומטרי C שבמקום השני. בסקודה נהנים משנה מוצלחת של האוקטביה, רגע לפני הגעתה של מתיחת הפנים, ובגזרת המשפחתיות נרשמו נתונים מוצלחים גם אצל האלנטרה והקורולה.

10 הדגמים הנמכרים ביותר

נתח השוק של הדגמים החשמליים עומד על 25.3% מתחילת השנה, לעומת 16.5% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של ההיברידיות עומד על 15% (עליה של 3%) בעוד ההיברידיות-נטענות הסתפקו ב-3.2% בלבד (ירידה של 2.3%).

בקרב החשמליות מובילה כמובן BYD עם להיט המכירות אטו 3 ויותר מ-10,000 יחידות חדשות בחצי שנה. MG שזינקה השנה ממוקמת שניה עם יותר מ-5,000, והיא מקדימה את טסלה שמכרה כ-3,000 מכוניות מתחילת השנה. ג'ילי רביעית (2,682 מכוניות) וקיה חמישית עם מעט יותר מ-2,000 מכוניות.

צ'רי שישית עם ה-FX ו-1,744 מכוניות, לפני יונדאי (1,529), זיקר (1,459), טויוטה עם ה-BZ4X ו-1,215 מכוניות ואקספנג (1,151) שסוגרת את העשירייה.

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה