בקצרה:
- מסחרית הפנאי של פולקסווגן נוטשת את השוק האמריקאי
- מכרה בו מספר זעום של מכוניות בגלל מחיר גבוה וטווח מוגבל
- אצלנו? נמכרו ממנו שלוש מכוניות בלבד, שתיים מהן כמוניות

אהבה לפעמים נכשלת: אחרי אינספור מכוניות קונספט שהוצגו במהלך השנים ויצרו ציפיות אדירות, פולקסווגן החלה לשווק לפני שלוש שנים את ה-ID.BUZZ המסחרי-חשמלי, ולפני שנתיים הנחיתה אותו גם בארה"ב. שם, כך קיוותה, הוא יזכה להצלחה בזכות הרגשות הנוסטלגיים של ילדי הפרחים משנות ה-60-70 שכעת מסוגלים להרשות אותו לעצמם. קצב הייצור עליו דיווחה פולקסווגן בעת השקתו, עמד על כ-130 אלף מכוניות בשנה.
אלא שציפיות לחוד ומציאות לחוד. לומר שה-ID.BUZZ לא זכה להצלחה המיוחלת הוא לשון המעטה קיצוני במיוחד. בסך הכל נמכרו בעולם בשנים 2023 ו-2024 יחדיו כ-30 אלף מכוניות בלבד, מעט יותר מ-10% מההערכות המוקדמות. ב-2025 עלה המספר לכ-40 אלף, עדיין רק שבריר מהצפי.
אבל בארה"ב המצב היה קשה הרבה יותר, שכן שם נמכרו רק כמה אלפי יחידות. סיבות לכך נעוצות בין היתר במחיר, שהתחיל ב-61 אלף דולר לגרסה עם טווח תיאורטי צנוע של 375 ק"מ בלבד, אך גם בשני ריקולים שהתפרסמו במהלך תקופת השיווק הקצרה, במכסים שהטיל טראמפ על יבוא מכוניות לארה"ב ובביטול הטבות המס למכוניות חשמליות במדינה, החל מחודש ספטמבר האחרון.
כל אלו הביאו את היצרנית להחלטה נדירה על עצירת השיווק של הרכב בשוק האמריקאי, לשנת הדגם 2026 לכל הפחות.

מחסלים מלאי: בשבועות האחרונים הודיעו הסוכנויות בארה"ב ללקוחות על שארית המלאי הקיים, בניסיון למכור אותו לפני שיתפשטו השמועות על עצירת השיווק. לאחר מכן הודיעה היצרנית באופן רשמי כי "ה-ID.BUZZ ממשיך להיות מוצר חשוב עבור פולקסווגן, ושמירה על נוכחותו בשוק נותרה בראש סדר העדיפויות. לאחר הערכה מדוקדקת של התנאים הנוכחיים בשוק הרכב החשמלי, קיבלנו החלטה אסטרטגית לפיה יפסק היצור של הדגם לשנת 2026 עבור השוק האמריקאי. הגישה הזו תאפשר לנו למקד את המשאבים בצורה יעילה במלאי הנוכחי".
הכישלון של פולקסווגן מהווה המשך ישיר לאכזבה של פורד, שגם היא לא הצליחה לתרגם לעולם החשמלי את ההצלחה של רב המכר המסחרי שלה, הטנדר F-150.
נציין כי גם בישראל לא זכה ה-ID.BUZZ להצלחה, שכן מאז תחילת השיווק העלתה היבואנית על הכביש רק שלוש מכוניות - אחת מהן משמשת כרכב הדגמה, שתיים כמוניות. גם יתר הדגמים החשמליים של המותג המשווקים אצלנו, צמד רכבי הפנאי ID.4 ו-ID.5 ומכונית הסדאן ID.7, לא הצליחו להימכר כמצופה ומוצעים כולם במבצעי "אפס קילומטר" מתוך המלאי שלא נמכר, בהנחות שמגיעות עד ל-73 אלף שקל.
מה אנחנו חושבים: הביקוש העצום למכוניות חשמליות לפני 4-5 שנים, שהגיע יחד עם מגבלות הייצור בשל משבר הקורונה, יצר זחיחות מסוימת אצל חלק מיצרני הרכב - שחשבו שיוכלו למכור כל דגם עם מנוע חשמלי וסוללות, ובמחיר גבוה. במקרה של ה-ID.BUZZ, הגישה הזו התבטאה בשילוב של איכות חומרים פשוטה, טווח נסיעה קצר ומחיר גבוה - מה שהרחיק גם את הלקוחות שהוקסמו מהעיצוב הייחודי. כעת נאלצים יצרני הרכב להתמודד עם המציאות המאתגרת ולחשב מסלול מחדש.