בקצרה:
- במפתיע, היפניות הציגו בבייג'ינג שפע של דגמים חדשים
- פחות במפתיע, כולם חשמליים
- לצערנו, אף אחד לא צפוי להגיע אלינו
עם הפנים לסין: יצרניות הרכב היפניות נעדרו בשנה האחרונה מתערוכות הרכב הגדולות של אירופה, שנערכו במינכן ובז'נבה, וכנראה שמרו את המשאבים לתערוכה החשובה באמת, זו שמתקיימת בימים אלו בבייג'ינג.
שכן שוק הרכב הסיני הוא הגדול ביותר בעולם כיום עם קרוב ל-30 מיליון מכוניות שנמכרות בו מדי שנה - ואילו חלקן של היצרניות הזרות בתוכו מתכווץ בהדרגה, ובשנה האחרונה ירד אל מתחת למחצית מהשוק.
טויוטה, הונדה, ניסאן ומאזדה, ארבע יצרניות ששלוש מתוכן הן מהגדולות בעולם, הציגו יחד בבייג'ינג לא פחות מ-10 דגמים חדשים. חלקם מוגדרים בשלב זה כקונספט, אך יגיעו לייצור בעתיד הנראה לעין. ובכל המקרים כוללים הדגמים החדשים שותפות עמוקה עם יצרניות מקומיות לטובת תהליכי הפיתוח והייצור. ובכך גם הפעם - כמו באינספור מקרים בעבר - יזלוג הידע הרחב של יצרניות הרכב הותיקות אל מתחרותיהן הצעירות מסין.
חשוב לזכור בהקשר זה כי כל המוזכרות לא השתתפו עד כה במירוץ ההיסטרי להרחבת היצע הדגמים החשמליים. ובניגוד ליצרניות מארה"ב ובעיקר מאירופה, המתינו - מי יותר כמו מאזדה, מי פחות כמו ניסאן - כדי לגלות לאן בדיוק נושבת הרוח. ונראה כי כעת התקבלה ההחלטה, חשמל.
טויוטה: היצרנית הגדולה בעולם ניצלה את הבמה בבייג'ינג על מנת לחשוף צמד דגמים חדשים, שהוצגו לפני כשנה בתערוכת שנגחאי כדגמי קונספט וכעת נחשפו בגרסאות מוכנות לייצור סדרתי - שצפוי להתחיל בתוך כשנה.
ה-bZ3C הוא רכב פנאי מעוצב שפותח בשיתוף עם FAW (שאליה משתייך המותג הונגצ'י). המראה מודרני בסגנון קופה, עם אלמנטים מתבקשים כמו ידיות דלתות נשלפות וצביעה דו-גונית, לצד יחידות תאורה שמזכירות את אלו של ה-C-HR.
במרכז הגג מוצבות מצלמות מערכות הבטיחות, בדומה לדגמי ניו. על פי דיווחים בעולם, הסוללה צפויה להיות מתוצרת BYD בטכנולוגיית LFP.
ה-bZ3X יהיה רכב גדול יותר שפותח בשיתוף GAC, וישים דגש על חלל פנים מרווח. המראה זוויתי-קופסתי וכולל יחידות תאורה מפוצלות מלפנים ויחידת תאורה רוחבית מאחור. לשני הדגמים עיצוב פנים מינימליסטי, עם שני מסכים גדולים וכמעט ללא כפתורים פיזיים.
ניסאן: אחרי שחשפה סוללת דגמי קונספט מרהיבים בתערוכת טוקיו האחרונה, ניסאן מציגה עוד ארבעה דגמים חדשים לשוק הסיני - כולם בשיתוף פעולה עם דונגפנג המקומית, כולם מוגדרים בשלב זה כקונספט אך יגיעו לייצור בתוך כשנתיים.
האפוק (Epoch) תהיה סדאן משפחתית עם הנעה חשמלית ועיצוב מודרני, עם שימוש נרחב בפסי לד מלפנים, חישוקים יחודיים בעיצוב אוירודינאמי וגג משתפל לאחור לשיפור מקדם הגרר. האפיק (Epic) יהיה רכב פנאי חשמלי על בסיס דומה, עם הבטחה ליכולת אוטונומית בנהיגה עירונית ועל כבישים מהירים ואספקת חשמל חיצונית לטובת ציוד קמפינג או תאורה ומוזיקה במסיבות. תא הנוסעים שלו כולל שלישיית מסכי ענק, מושבים דמויי כורסה וללא מתגים כלל.
בנוסף הציגה ניסאן שני דגמים היברידיים-נטענים, הראשון הוא איבו (Evo) עם עיצוב דמוי קופה ועוזרת אישית וירטואלית מבוססת בינה מלאכותית, השני הוא רכב פנאי בשם ארה (Era) עם מרכב זוויתי-קשוח, הנעה כפולה, מתלי אוויר אקטיביים וצמיגי שטח.
הונדה: הצרנית המנועים הגדולה בעולם חשפה סדרה חדשה של דגמים חשמליים המיועדים לסין, שיקבלו את השם Ye ותכלול שישה דגמים עד לשנת 2027 - שלושה מהם נחשפו כעת. בנוסף נחשף עיצוב חדש לסמל המותג, שיופיע מעתה בצבע לבן על הדגמים החשמליים של החברה. על פי דיווחים שונים, הייצור יתבצע בשיתוף GAC ודונגפנג.
ה-P7 ו-S7 יהיו רכבי פנאי על בסיס פלטפורמה חשמלית חדשה שפותחה בסין, עם גישה שמקבלת את הכותרת "מקסימום אדם, מינימום מכונה" - כלומר, מקסום השטח הזמין לנוסעים תוך צמצום השטח הנדרש לרכיבים מכאניים. השניים נבדלים זה מזה בעיקר בעיצוב החזית, שמקבל פרשנות מעט יותר דינאמית ב-S7.
שניהם יוצעו עם הנעה אחורית או כפולה, ובהונדה מבטיחים כי גרסאות ההנעה האחורית יציעו התנהגות ספורטיבית ו"היגוי מדויק", בעוד גרסאות ההנעה הכפולה יאופיינו בהספקים גבוהים יותר וביצועים בהתאם. שני הדגמים יגיעו לייצור עוד השנה.
לצידם הוצגה מכונית קונספט בשם GT, עם מראה ספורטיבי אך בתצורת סדאן ולא קופה, תנוחת נהיגה "מעולם המירוצים" והבטחה ליכולת דינמית יוצאת דופן. הונדה לא חושפת בשלב זה פרטים נוספים, אך מבטיחה כי הדגם יגיע לייצור עוד לפני סוף השנה הבאה.
מאזדה: אחרי כ-12 שנה שבהן יוצרה ה-6 כמעט ללא שינויים, הוצגה לה יורשת חשמלית בשם EZ-6 - שכעת אמנם מיועדת לשוק הסיני בלבד, אך יתכן שבעתיד תשווק גם באירופה ואצלנו. ה-EZ-6 פותחה ומיוצרת כחלק משיתוף הפעולה בין היצרנית היפנית לצ'אנגאן (Changan) הסינית, והיא חולקת פלטפרומה ומכלולי הנעה עם דיפל SL03, המשפחתית הגדולה של מותג החשמליות מבית צ'אנגאן.
הפלטפורמה מבטיחה חלוקת משקל מאוזנת (50-50 לפנים-אחור). שתי גרסאות חשמליות (הנעה אחורית) יוצעו, עם 218 כ"ס, סוללת 58.9 קוט"ש וטווח של כ-400 ק"מ, או 258 כ"ס, סוללת 66.8 קוט"ש וכ-480 ק"מ. בנוסף תוצע גם גרסה מסקרנת עם סוללה קטנה יותר ומנוע בנזין (1.5 ליטר) המשמש כמאריך טווח.
פורסם לראשונה ב- 01.05.24
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות