בקצרה:
- פולקסווגן מעוניינת לסגור שני אתרי יצור בגרמניה
- מנהלת מו"מ עם יצרניות סיניות על רכישת המפעלים
- עד כה יצרניות סיניות הביעו עניין במדינות זולות יותר
מחפשת רוכש: בחודשים האחרונים דווח כי פולקסווגן מחפשת רוכשים למפעלים בדרזדן ובאינסברוק שבגרמניה, במטרה לחסוך בעלויות ולצמצם את היקף הפעילות במדינה. כעת מפרסמת סוכנות הידיעות רויטרס כי מנכ"ל פולקסווגן, אוליבר בלום, הודה כי החברה קיימה דיונים עם שותפותיה בסין בנוגע לאפשרות שאלו ישקיעו במפעלי החברה בגרמניה, אם כי עד כה לא בוצעה עסקת מכירה.
"יש לנו שותפויות קרובות בסין וכמובן שהיו שיחות, אבל לא התקבלו החלטות קונקרטיות", ציין בלום. נציין כי פולקסווגן מקיימת מיזמים משותפים עם שלוש יצרניות סיניות - סאיק (בעלת הבית של MG), FAW (בעלת הבית של הונגצ'י) ו-JAC, ובנוסף מחזיקה בנתח מאקספנג הצעירה. אף אחת מהיצרניות האלו לא מחזיקה עדיין במפעל יצור על אדמת אירופה.
מה עוד צריך לדעת: ההנהלה הבכירה של פולקסווגן ניסתה בשנה החולפת לסגור את שני מפעלי הייצור, אך נתקלה בהתנגדות עיקשת מצידם של ארגוני העובדים. לאחרונה הגיעה החברה להסכם עם הועדים על סגירת המפעל בדרזדן בשנה הקרובה, שם מיוצר ה-ID.3, ובהמשך על סגירת המפעל באינסברוק ב-2027, שם מיוצר בעיקר הטי-רוק בגרסת הקבריולה.
נציין כי עד כה אף יצרנית סינית לא הקימה מפעלים על אדמת גרמניה, בשל העלויות הגבוהות של כוח האדם והאנרגיה במדינה. BYD החלה בעבודות להקמת מפעל בהונגריה, צ'רי רכשה מפעל בספרד ויצרניות סיניות אחרות ניהלו מגעים לקראת הקמת מפעלים באיטליה, אנגליה, צרפת ובמדינות נוספות.
מה אנחנו חושבים: בגרמניה פולקסווגן היא לא רק מותג רכב, אלא גם סמל לאומי עם חשיבות אדירה לכללה בהיותה מעסיקה בקנה מידה עצום. לכן סגירת מפעלים היא צעד לא פשוט עבור החברה, ומכירה של מפעלים למתחרים סיניים היא כבר פגיעה של ממש במוניטין. מה שאומר שאם בפולקסווגן מודים בפירוש בכך שהאפשרות הזו מונחת על השולחן, למרות עליה של 3% במכירות באירופה בשנה החולפת, הבעיות שלה כנראה גדולות הרבה יותר.