דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תחרות חדשה ומפתיעה לתעשייה הסינית? הודו מרימה ראש

Getting your Trinity Audio player ready...

הונדה, טויוטה וסוזוקי צפויות להשקיע מיליארדי דולרים בשנים הקרובות לצורך הקמת מפעלים גדולים בהודו. המטרה: ייצור זול שיאפשר להן להתבסס עוד יותר בשוק ההודי המתפתח, אלא גם לנסות ולבלום את חדירת הסינים לשווקים נוספים באסיה, ובהמשך אולי גם למערב. נזכיר כי השוק ההודי נחשב לבסיס ייצור אטרקטיבי ליצרניות מערביות רבות בהן ב.מ.וו, יונדאי וקיה, סיטרואן, סקודה ועוד.

שלוש יצרניות הרכב היפניות, כל אחת בנפרד, הודיעו לאחרונה על תוכניות להתרחבות משמעותית בשוק ההודי. סוזוקי, יצרנית הרכב הגדולה בהודו – עם נתח שוק של כ-40% - תשקיע שמונה מיליארד דולר בהרחבת הייצור, ואילו טויוטה תוציא כשלושה מיליארד במטרה להרחיב משמעותית את פעילותה בשוק המקומי וגם בייצוא מהודו.

הונדה מצידה הכריזה על כוונה להרחיב משמעותית את נוכחותה בהודו, הממוקדת כיום בעיקר בכלים דו-גלגליים בסיסיים וזולים, גם לעולם המכוניות – כולל ייצור של אחד מרכבי "סדרה אפס", משפחת דגמי החשמל שיהוו את ספינות הדגל של היצרנית לעידן המודרני. רכב זה צפוי להיות מיוצא מהודו גם לשווקי יפן ואסיה בשלב ראשון.

בתעשיית הרכב היפנית מקווים כי הודו, אחד השווקים הגדולים האחרונים שלא נכבשו על-ידי סין בגלל הגבלות שהציבה הממשלה, יאפשר להם לנהל קרב בלימה מול החדירה הזריזה של הסינים למערב ולאסיה. היצרניות הסיניות, שמנהלות מלחמת מחירים חריפה, מקשות על מתחרות מאסיה ומהמערב להתמודד מולן בסין וגם בשווקי ייצוא רבים. תמיכה ממשלתית חריגה של השלטון הסיני גורמת לכך שהמכוניות הסיניות נמכרות במחירי היצף, ויחד עם כוח העבודה הזול היצרניות הסיניות רושמות רווחיות בתנאים בהם יצרניות מערביות או יפניות מפסידות כסף.

היפנים מקווים כי ייצור בהודו, בה כוח העבודה עדיין זול מאוד וכוח הקנייה הולך וגדל בהדרגה, יאפשר להם להתחרות במכוניות הזולות מסין. "הודו היא בחירה טובה להחליף שוק כמו סין", מסבירה ג'ולי בוט, אנליסטית בפלהאם סמיתרס ושות' מלונדון, לסוכנות הידיעות רויטרס. זאת לדבריה, בעיקר כי היפנים לא צריכים להתחרות בסינים בהודו. בכירים ביצרניות הרכב היפניות ששוחחו עם סוכנות הידיעות, הסבירו גם כי הבחירה נובעת משיפור באיכות הייצור בהודו ותמריצים עליהם הכריזה ממשלת נרנדה מודי.

טויוטה הרחיבה משמעותית את נוכחותה בשוק ההודי, בין 2021 ל-2024  גדלה ההשקעה שלה בחצי היבשת פי שבעה לשני מיליארד דולר. בין היתר טויוטה מרחיבה את ייצור הרכיבים למכוניות ההיברידיות שלה במדינה, ומתכננת השקת 15 דגמים חדשים ומחודשים עד סוף העשור, להרחיב את רשת השיווק והציבה יעד צמיחה של יותר מ-20% למכירות בהודו. טויוטה מחזיקה כיום במדינה נתח צנוע יחסית של 8%. בסך הכל טויוטה מעוניינת בכושר ייצור של יותר ממיליון מכוניות בשנה בהודו עד סוף העשור.

להשקעה המשמעותית בהודו מצד היפנים יש גם סיבות שלא קשורות דווקא בתחרות עם סין. למשל במקרה של סוזוקי, מלכת המכירות הגדולה של המדינה, שמעוניינת להגן על הדומיננטיות שלה בשוק המקומי מול תחרות מתחזקת מצד היצרניות המקומיות. צמיחה במכירות טאטא ומהינדרה למשל, הובילה לכך שנתח השוק של סוזוקי התכווץ מיותר מ-50% לפני מגפת הקורונה, לכ-40% כיום.

סוזוקי תגדיל את כושר הייצור המקומי שלה מ-2.5 מיליון ל-4 מיליון בשנה, בהשקעה של כשמונה מיליארד דולר. "אנחנו מעוניינים להגדיל את הודו כבסיס הייצור העולמי של סוזוקי", כך הכריז נשיא היצרנית טושיהירו סוזוקי, במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה בתערוכת טוקיו.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה
">