בקצרה:
- ג'נרל מוטורס מציגה עמדות סותרות ביחס ליעדי החישמול
- תציג עד סוף השנה דגם חשמלי חדש ב-35 אלף דולר
- גם זכיה של טארמפ בבחירות לא תשנה יעדים, כך החברה
על רקע ירידה במכירות מכוניות חשמליות בארה"ב, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, מצננת ציפיות וטוענת כי המעבר של החברה לרכב חשמלי בלבד ייקח "עשורים", ולא שנים כפי שהוצהר בעבר.
והיא לא היחידה שמתבטאת לאחרונה באופן המסיט יעדי חשמול לעתיד רחוק יותר. כך עשו בלנד רובר ויגואר, כך במרצדס, פורד ואחרות. למעשה, למעט סטלנטיס, טויוטה וב.מ.וו שהצהירו מראש כי היעד החשמלי שאפתני ובלתי ניתן להשגה, יצרניות רכב חשמלי בלבד ומותגים סיניים, כולם חוזרים בהם מהצהרות שאפתניות אותן ביטאו לפני זמן לא רב.
אלא שהמקרה של GM בכל זאת שונה, שכן במפתיע, מספר שעות לאחר ההצהרה החשובה של היו"ר, הבהיר דובר מטעם ג'נרל מוטורס כי החברה נותרה מחויבת למטרתה המקורית, להיפרד בהדרגה ממנועי בעירה פנימית עד שנת 2035. שתי הצהרות שלבטח אינן מעוררות ביטחון בצרכן.
נזכיר כי בשנת 2018 הודיעה ג'נרל מוטורס שהיא מתקדמת לכיוון מכוניות המונעות חשמל וסוללות. ב-2020 הצהירה כבר כי "העתיד החשמלי שלנו הוא עכשיו", ובאותה תקופה הוכרז ש-2035 הוא תאריך היעד לייצור דגמים חשמליים בלבד.
אבל בראיון שערכה בארה עם חדשות NBC, נראה שהקו בניהולה של המנכ"לית פחות קשיח: "אתה יודע, אמרנו כבר ב-2018 שאנחנו מחויבים לעתיד כל-חשמלי, אבל ככל שאנחנו מתקדמים במעבר, ברור לנו שזה הולך להתרחש על פני עשרות שנים, ובגלל זה לא יכולתי להיות יותר גאה גם בצי מנועי הבעירה הפנימית שלנו."
בארה הדגישה כי ג'נרל מוטורס תמשיך להציע מגוון רחב של כלי רכב ואפשרויות הנעה כדי שאלה יתאימו להעדפות הצרכנים: "גישה כוללת זו נועדה לענות על צרכי חיים משתנים תוך עידוד הדרגתי של אימוץ רכבים חשמליים."
את דברי בארה אפשר לראות בנתוני המכירות. השוק החשמלי בארה"ב מתקרר כבר חודשים ארוכים, כשטסלה עדיין מובילה עם למעלה מ-50% משוק החשמל, בעוד מותגי ג'נרל מוטורס מהווים קצת פחות מ-5% מהשוק.
חשמלית זולה וטראמפ: עוד אמרה בארה כי חייבים להגיע לרכב חשמלי במחיר סביר, ושהיא עצמה מחויבת להצגת רכב חשמלי חדש בפחות מ-35 אלף דולר עד סוף שנה זו.
כשנשאלה על החזרה הפוטנציאלית של דונלד טראמפ - תומך נלהב בתעשיית הרכב הקלאסית של ארה"ב ומנועי בנזין עתירי נפח - לנשיאות ארה"ב, אמרה שהחזון הפוליטי לא ישנה את מפת הדרכים של ג'נרל מוטורס: "אנחנו נהיה מחויבים באותה המידה כי אנחנו חושבים שבטווח הארוך כלי רכב חשמליים טובים יותר" אמרה.
מה אנחנו חושבים: חישמול עולם הרכב בטווח הקרוב ובטכנולוגיה הקיימת כיום, הוא אתגר עצום, והדהירה של תעשיית הרכב לכיוון מהירה בהרבה מעולמות התשתית למשל. וזו רק סיבה אחת מרבות מדוע הצרכן בחלק ממדינות המערב לא מאמץ את הרכב החשמלי, ויצרניות הרכב נאלצות לשנות תוכניות בהתאם.
לזה עוד צריך להוסיף חיכוכים פוליטיים גלובליים כמו זה של שמתנהל בין ממשל ביידן והאיחוד האירופאי מול סין, כדי להבין שהמסלול החשמלי לא ברור. באותו עניין, כיום נראה כי 2035 כתאריך יעד מוסכם למעבר לחשמל בלבד, אינו ריאלי.