דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

למרות המלחמה וטענות היבואנים להאטה: שוק הרכב מתאושש

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • הירידה במסירות מול 2023 התכווצה ל-6% בלבד
  • אחת מכל ארבע מכוניות חדשות - חשמלית
  • טויוטה ממשיכה להוביל, יונדאי בצלילה חדה

בדרך למהפך: למרות שבתחילת השנה נראה היה כי נבואותיהם השחורות של יבואני הרכב מתגשמות, ואחרי מספר שנים בהן טענו לקריסת השוק אך בפועל המכירות התגלו כחיוביות עבור רובם, 2024 אכן תציג ירידה ניכרת. חודשי השנה הראשונים היו אכן איטיים במיוחד והירידה במכירות לעומת אשתקד הייתה תלולה.

אבל בהמשך השנה החלה הטבלה להתאזן, ולצד יבואנים שאיבדו חלק ניכר מנתח השוק, אחרים פרחו. ונתוני מכירת רכב חדש בחודש ספטמבר החולף, מלמדים כי הפער כמעט ונסגר למרות שנה מהגרועות שידע המשק הישראל. שכן למעלה מ-23 אלף מכוניות חדשות שעלו על הכביש, זינוק של קרוב ל-30% לעומת החודש המקביל אשתקד. יש להזכיר כי חלק מחגי תשרי התנהלו במהלך ספטמבר 23. השנה הם נחגגים רק בחודש אוקטובר.

הישורת האחרונה של השנה

מתחילת השנה עלו על כבישי ישראל 226 אלף מכוניות חדשות, ירידה קלה של 6% לעומת השנה שעברה - אך בהתחשב בעובדה שברבעון האחרון של 2023 - עם מדינה השרויה באבל והלם - נמסרו בישראל פחות מ-30 אלף מכוניות. כך שנראה כי רבעון אחרון סביר השנה יוכל להפוך את הקערה ולהכתיר את 2024 כשנה טובה מקודמתה בשוק הרכב.

נציין כי נתח השוק של המכוניות החשמליות מתייצב ועומד על 24.5%, או במילים - אחת מכל ארבע מכוניות חדשות היא חשמלית. זאת בניגוד למגמה בחלק ממדינות המערב בהן נרשמת דווקא האטה בחדירת הרכב החשמלי. ההיברידיות רשמו השנה עליה ותפסו נתח של 16.3%, בעוד היברידיות-נטענות הסתפקו ב-2.5% בלבד - פחות ממחצית משיעורן בשנה שעברה.

המרוויחים: בקרב מותגי הרכב הגדולים ישנם כמה שחוו שנה מוצלחת למדי. בטויוטה רשמו עליה של 5%, למרות שכבר למעלה מחצי שנה שלא מיובאים לישראל להיטי המכירות מטורקיה, קורולה ו-C-HR. בסקודה נהנו מעליה של 25%, בין היתר בשל הנסיקה של האוקטביה בציי הרכב על חשבון הקורולה והאלנטרה שסבלו ממלאי מוגבל. BYD עלתה ב-12% בזכות היצע רחב מבשנה שעברה, ובעיקר בגלל זינוק במכירות הדולפין.

סיאט זינקה ב-50% למרות היצע ותיק שכולל בעיקר 3 דגמים, ו-MG עלתה ב-39%, עם היצע המבוסס על דגמים חשמליים. שביעות רצון נרשמה גם אצל פולקסווגן (17%+), ניסאן (21%+), לקסוס (42%+), פורד (38%+), סרס (121%+) ואורה (86%+).

יונדאי טוסון קיה ספורטאז

המפסידים: השינוי הבולט ביותר בטבלת המסירות הוא הפרידה של יונדאי מהמקום הראשון, לאחר שזו ספגה ירידה של 38% בהיקף המסירות - בין היתר בשל עצירת היבוא של שלושה דגמים מטורקיה, אבל גם בגלל ירידה משמעותית במסירות של דגמים אחרים - למשל הטוסון שירד ב-55%, הווניו שירד ב-28% או האקסנט ששיווקה נעצר.

גם האחות קיה רשמה ירידה, אם כי בשיעור מתון יותר (27%-). אצלה נרשמה ירידה של 38% במסירות הנירו, 34% בסלטוס ו-27% בפיקנטו. ירידות בולטות נרשמו גם אצל סיטרואן (24%-), ג'ילי (42%-), פיג'ו (49%-), אודי (26%-), קופרה (19%-), אופל (33%-) וג'יפ (34%-).

הדגמים המובילים: המכונית הנמכרת ביותר בישראל, וגם זאת שסוגרת את העשיריה המובילה, משתייכות לאותו המותג - BYD הסיני. האטו 3 ממשיכה להוביל את השוק עם קרוב ל-10,000 מסירות בשלושה רבעונים, ואחותה הקטנה דולפין מרשימה לא פחות עם כ-4,500 מסירות.

למרות הנטיה הברורה של הקהל הישראלי לרכבי פנאי, המקום השני (אלנטרה, 7,500 מסירות) והשלישי (אוקטביה, 6,700) שייכים למכוניות משפחתיות. בהמשך הרשימה יש נוכחות בולטת לרכבי פנאי היברידיים (טויוטה ראב 4, קיה נירו, קורולה קרוס ויאריס קרוס), לכאלו שמוצעים גם כהיברידיים (יונדאי קונה) וגם לסיני אחד שזוכה להצלחה על בנזין או על חשמל (צ'רי FX).

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה