מלחמה במספר חזיתות, מאות ימי מילואים של מאות אלפי נהגים, חרם טורקי, איום חות'י וחוסר יציבות כלכלית התבטאו בתסריטי אימה שפיזרו יבואני הרכב בתחילת השנה. בסופה התגלה כי מה שהיה, הוא שיהיה. שוק הרכב בישראל יציב, ולמעט מקרים יוצאי דופן במיוחד כמו שנת קורונה, לא מרכין ראש בפני אף אחד, מאיים ומטלטל ככל שיהיה. והיבואנים? רובם יכולים להביט בשביעות רצון בשנה החולפת, עם רווחים שגדלו ובונוסים שהשמינו.
את סיכום המכירות הכללי כבר הצגנו כאן מיד כאשר התפרסם, והמספרים ברורים: עלייה של כ-1% בשוק כולו, טויוטה מדיחה את יונדאי באופן נדיר מהבכורה, שרשומה כמעט על שמה של האחרונה, אשר יחד עם האחות לקונצרן (קיה) הציגה ירידות חדות. וכמובן, הרבה יותר מותגים, רובם המוחלט סיניים-חדשים, שמשתלבים בטבלה בין עשרות השמות המוכרים לנו כבר שנים ארוכות.
אבל כעת הגיע הזמן לניתוח מעמיק יותר, צלילה לתוך נבכי השוק ולקטגוריות השונות המרכיבות אותו, איתור המרוויחים והמפסידים הגדולים של השנה החולפת ועוד. וכאן כבר יש בשורות מעניינות, כולל כמה הפתעות של ממש - למשל דגמים שמכירותיהם עלו השנה בעשרות אחוזים.
מכוניות מיני
- מסירות ב-2024: 10,052
- השינוי לעומת 2023: 36%-
קטגוריית הקטנטנות, שהייתה מהבולטות בעבר, ממשיכה בצלילה שאותה היא חווה כבר שנה שלישית ברציפות, הפעם עם כיווץ נוסף של עשרות אחוזים - ואפשר להבין את הסיבות לכך, שכן מחירן של מכוניות המיני, ובראשן קיה פיקנטו, חצה השנה את רף 100 אלף השקלים, סכום שבו ישראלים רבים מעדיפים לרכוש רכב גדול ונוח יותר, גם אם מיד שנייה. לכך צריך להוסיף את עצירת השיווק של יונדאי i10 (בשל החרם הטורקי) ושל מיצובישי ספייס סטאר הוותיקה.
מכוניות סופר-מיני
- מסירות ב-2024: 16,526
- השינוי לעומת 2023: 25%-
גם קטגוריית הסופר-מיני חוותה השנה ירידה משמעותית, גם כאן בגלל מחירים גבוהים מבעבר, אולי גם בגלל היעדר אופציות חשמליות במחיר תחרותי. שתי מובילות הקטגוריה הן גם שתיים מהמכוניות הוותיקות ביותר בשוק, שממשיכות להימכר במספרים גבוהים, בעיקר בגלל מחירים אטרקטיביים (יחסית) וביקוש ערני בציי הרכב.
יונדאי i20 ורנו קליאו (מקום 15 עם 119 מסירות בלבד) נפגעו מהחרם הטורקי, בעוד שני הדגמים הסיניים שהגיעו לקראת סוף השנה במחירים נמוכים יחסית, MG3 ההיברידית ודונגפנג בוקס החשמלית, ינסו להשתלב בצמרת הקטגוריה במהלך השנה הבאה.
מכוניות משפחתיות
- מסירות ב-2024: 40,232
- השינוי לעומת 2023: 27%+
אחרי קרוב לעשור של ירידה הדרגתית, מנתח שוק של 28% ב-2015 ועד ל-12% בלבד ב-2024, קטגוריית המשפחתיות רשמה השנה עלייה מפתיעה, וזה קרה על אף שרבת המכר של הקטגוריה, טויוטה קורולה, נעדרה למשך יותר מחצי שנה בשל החרם הטורקי.
אז מה בכל זאת עבד כאן? לא פחות מארבע חשמליות-סיניות השתלבו בעשירייה הראשונה, וקסמו לצרכנים בזכות תמחור אטרקטיבי. בנוסף, יבואנית סקודה רשמה עלייה נאה במכירות האוקטביה לצד זינוק מפתיע במכירות הסקאלה, ועוד שורה ארוכה (מאוד) של דגמים, החל מסיאט לאון ועד סיטרואן C4, כולם עם מכירות של מאות יחידות כל אחד, שהקימו לתחייה את הקטגוריה.
משפחתיות גדולות
- מסירות ב-2024: 10,095
- השינוי לעומת 2023: 36%+
כאן די ברור מה הוביל לעלייה, שכן ארבעה דגמים חשמליים - שלושה מתוכם חדשים לגמרי - התמקמו בצמרת של הקטגוריה והחזירו אותה לחיים. כרגיל, חוץ מהחשמליות יש כאן נוכחות בולטת ליונדאי סונטה ולסקודה סופרב, לצד דגמי היוקרה מגרמניה שמשלימים את הרשימה. מעניין לראות שלמרות ריבוי המתחרים החדשים, טסלה מודל 3 הצליחה לרשום גידול נאה במכירות, בעיקר בגלל מחיר אטרקטיבי.
רכבי פנאי קטנים
- מסירות ב-2024: 48,303
- השינוי לעומת 2023: 13%+
אחת הסיבות לירידה בכוחן של המכוניות הקטנות היא העלייה שרשמו רכבי הפנאי שמבוססים עליהן, אלה המתחזקים כבר במשך עשור. למרות ריבוי השחקנים בקטגוריה, כולל דגמים חדשים שהגיעו השנה כמו ג'יפ אוונג'ר, דאצ'יה סנדרו סטפווי ופולקסווגן טאיגו, השמות המובילים נותרו ללא שינוי.
רכבי פנאי קומפקטיים
- מסירות ב-2024: 113,515
- השינוי לעומת 2023: 1%-
זוהי הקטגוריה הרחבה והמשמעותית ביותר של שוק הרכב הישראלי, שמשתרעת מקיה סלטוס וג'ילי גיאומטרי C, דרך טויוטה ראב 4 וטסלה מודל Y ועד סקודה קודיאק ומיצובישי אאוטלנדר. גם השנה BYD אטו 3 מוביל את הקטגוריה (ואת השוק כולו), למרות ירידה משמעותית במכירות.
קורולה קרוס מחפה על היעדרה של קורולה סדאן, ורושמת לכן זינוק משמעותי, צ'רי FX מזנק גם הוא הודות לגרסה החשמלית שהצטרפה השנה (ואולי תרמה לירידה של BYD וג'ילי), בזמן שלהיטים ותיקים כמו יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי, פיג'ו 3008 וסקודה קודיאק נדחקו לאחור. אגב, לקיה נוכחות מכובדת בקטגוריה לא רק עם הספורטאז' שבמקום השישי, אלא גם עם משפחת דגמי הנירו (הרגיל שבמקום ה-11 ונירו פלוס הוותיק שבמקום ה-15) שמסרו יחד 6,286 יחידות, ועם הסלטוס שמסר 3,271 יחידות והתייצב במקום ה-12.
רכבי פנאי גדולים
- מסירות ב-2024: 6,224
- השינוי לעומת 2023: 16%+
קיה סורנטו התייצב השנה בראשות הקטגוריה, בחסות הירידה במכירות של טויוטה לנדקרוזר עם המתנת הלקוחות לדור החדש. סאנגיונג רקסטון רשם עלייה הודות לגרסת ההנעה האחורית המוזלת, בזמן שפורד ברונקו זינק על חשבון המתחרה ג'יפ רנגלר - שעבר השנה מתיחת פנים וסבל מירידה בביקוש בשל מחירי הביטוח המשתוללים. באגף החשמלי, אקספנג G9 רשם שנת חדירה מוצלחת, עם פער משמעותי על המתחרים שכמעט אינם קיימים.
מכוניות סאלון ופאר
- מסירות ב-2024: 977
- השינוי לעומת 2023: 22%-
סינית ראשונה התברגה בעשירייה המובילה של קטגוריית הסדאנים היוקרתיות, אבל מספרי המכירות שלה עדיין זניחים. בקרב בין מרצדס לב.מ.וו מובילה הראשונה באגף החשמל, בעוד סדרה 5 מבססת את השליטה הבווארית בגזרת הבנזין.
רכבי פנאי-יוקרה קטנים
- מסירות ב-2024: 5,396
- השינוי לעומת 2023: 8%+
בקטגוריה הזו התרחש תהליך מסקרן, עם כניסה של דגמים קטנים ומוזלים אצל מותגי היוקרה שלא נמצאים בשורה הראשונה - EX30 של וולוו, אייסמן של מיני וג'וניור של אלפא רומיאו. השניים האחרונים נחתו רק בסוף השנה ועדיין לא זכו להיכנס לצמרת הטבלה, אך הראשון התמקם בצמרת הגבוהה של הקטגוריה. וכמעט כמו תמיד, אודי מובילה את הקטגוריה עם שני דגמים בשלישייה המובילה.
רכבי פנאי-יוקרה בגודל בינוני
- מסירות ב-2024: 4,203
- השינוי לעומת 2023: 8%+
לקסוס NX הוותיק רשם השנה זינוק משמעותי במכירות והביא לשנה מצוינת עבור המותג היפני. יתר השמות בקטגוריה מוכרים ולא התחלפו כבר שנים ארוכות, כאשר צמד החשמליים של מרצדס מכרו פחות מה-GLC המזהם.
רכבי פנאי-יוקרה גדולים
- מסירות ב-2024: 2,027
- השינוי לעומת 2023: 30%-
גם השנה ג'יפ גרנד צ'ירוקי המשיך לאבד גובה, וגרם לנו לשכוח מהדור הקודם שמכר למעלה מאלף יחידות בשנה, ואחרי שנת בכורה של למעלה מ-200 מסירות, טסלה מודל X הסתפקה ב-12 מסירות בלבד וירדה למעמקי הטבלה, בין ריינג' רובר למזראטי לבנטה. הירידה של מרצדס GLE תלולה ומפתיעה, כמעט כמו ההתייצבות של ריינג' רובר ספורט במקום השני.
מסחריות קטנות
- מסירות ב-2024: 5,403
- השינוי לעומת 2023: 10%-
גם השנה רנו עדיין לא השיקה את קנגו החדש, כך שמתוך חמשת הדגמים שנמכרים בקטגוריה הזו, ארבעה - כלומר כולם למעט הקאדי - הם למעשה דגם אחד, או אם תרצו אחים תאומים של סיטרואן ברלינגו. מוביל הקטגוריה הנצחי נחלש במעט השנה, המתחרה של טויוטה התחזק, וגם בפיאט יכולים להיות מרוצים מההישגים של הדובלו.
טנדרים
- מסירות ב-2024: 3,932
- השינוי לעומת 2023: אין שינוי
השנה נמכרו בסך הכול שבעה טנדרים פחות מאשר בשנה שעברה, כך שגודל הקטגוריה לא השתנה - אך חלו שינויים מעניינים בתוכה, כאשר טויוטה היילקס ירד אך עדיין מוביל את השוק, בעוד איסוזו די מקס מצמצם את הפער. פורד ריינג'ר ו-KGM מוסו (לשעבר סאנגיונג) רשמו עלייה נאה באחוזים, אך עדיין נמכרים במספרים זניחים.