תביעה ייצוגית נגד פולקסווגן: מתגים על ההגה גורמים לתאונות
תביעה ייצוגית נגד פולקסווגן: מתגים על ההגה גורמים לתאונות
צרה חדשה ליצרנית הרכב הגרמנית, בארה"ב כמובן: תביעה ייצוגית דורשת פיצוי בטענה כי מתגי המגע השנויים במחלוקת על גלגל ההגה של דגם ID.4 מהווים סכנה בטיחותית. פולקסווגן תידרש לפצות?
תביעה ייצוגית בארה"ב טוענת כי מתגי המגע החדשניים שפולקסווגן התקינה בדגמיה המשווקים גם בישראל, ואשר זכו לקיטונות ביקורת, עשויים לגרום לתאונות דרכים. לפי התביעה, שהוגשה על-ידי שני לקוחות לבית המשפט הפדרלי בניו ג'רזי, תאונות דרכים קטלניות נגרמו כתוצאה מלחיצה לא מכוונת על המתגים, הפועלים במגע ללא צורך בלחיצה וללא היזון חוזר. זאת בניגוד למתגים רגילים שהפעלתם מייצרת תנועה כלשהי, ואשר לעיתים משמיעים צליל הפעלה-כיבוי.
התובעים טוענים כי בידיהם ראיות לכך שהמתגים גרמו כבר לתאונות עם הרוגים בארה"ב. לפי התביעה, נהגים לחצו בטעות על המתגים בצד שמאל של גלגל ההגה, המפעילים את בקרת השיוט. כתוצאה מכך הרכב האיץ במפתיע וגרם לאיבוד שליטה. מפולקסווגן לא נמסרה עדיין תגובה לתביעה.
התביעה מתייחסת לדגם ה-ID.4, רכב פנאי חשמלי קומפקטי המשווק גם בישראל. זהו אחד הדגמים החשמליים המצליחים ביותר של פולקסווגן והוא מיוצר, מלבד בגרמניה, גם במפעל פולקסווגן בצ'אטאנוגה, טנסי, ארה"ב.
מתגי המגע של פולקסווגן, המוצעים במבחר דגמים של הקונצרן בשנים האחרונות, ספגו ביקורת נרחבת מצד כתבי רכב ולקוחות מסיבות דומות: קשה לזהות על איזה מתג האצבע ממוקמת מבלי להוריד מבט מההגה ולא ניתן לדעת אם הפעולה שרציתם לבצע בוצעה רק על-ידי לחיצה, משום שלמתגים אין כאמור היזון חוזר במגע.
כתוצאה מהביקורת, פולקסווגן מצמצמת בתקופה האחרונה את השימוש במתגים הללו, וכבר חזרה במספר דגמים למתגים פיזיים על גלגל ההגה ובחלקים אחרים של הקונסולה הקדמית.
מתי היצרנים יבינו שהם בונים מכונה שנוהגים בה, שצריך שליטה ופידבאק מכאני לכל פעולה, די להכניס לכל דבר כפתורים של תנור מיקרו או מסך מגע של מדפסת משרדית לעזאזל.
המפתח הוא בידי הפוליטיקאים, הלוביסטים הפוליטיים והמאסדרים (רגולטורים). הם חייבים לאסור על יצרני הרכב להתקין את הגאדג'טים המסוכנים האלה. הבעיה שגם כל הנ"ל הם דרעק.
פולקסווגן הוציאה מספר ריקולים בטיחותיים לדגם ID.4 בקנדה עקב בעיות שונות. הריקול המשמעותי ביותר הוכרז בספטמבר 2024 והוא השפיע על 20,602 מכוניות ID.4 בקנדה. הריקול כולל את כל הדגמים משנת 2021 עד 2024. הריקול נובע מבעיה בידיות הדלת החשמליות ולכן מים יכולים לחלחל פנימה ולהגיע למעגל מודפס שגורם לדלתות להיפתח באופן בלתי צפוי בזמן נהיגה. למרות שלא דווח על תאונות או פציעות הקשורות לבעיה זו. 135 תביעות אחריות נקשרו לבעיה. היה ריקול במרץ 2025 שמשפיע על מכוניות החשמליות ID.4 ואאודי Q4 בארה"ב ובקנדה. הריקול כולל 60,490 מכוניות בארה"ב ומספר דומה בקנדה. ריקול זה קשור לבעיה שבה תצוגת לוח המחוונים אינה מציינת נכון את מצב ההילוכים של הרכב, כגון הצגת הילוך חניה (P) כאשר הוא נמצא בפועל בניוטרל (N). הדבר עלול להוביל להתהפכות בלתי צפויה של הרכב אם בלם החניה אינו מופעל, מה שמגדיל את הסיכון לתאונה. במרץ 2025 היה ריקול נפרד עבור 13,769 מכוניות ID.4 בארה"ב ומספר דומה בקנדה משנת הדגם 2024 בנוגע למטען (OCDC) שעלול להיכשל ולהפסיק לטעון את סוללת ה-12 וולט. כשל זה עלול לגרום לאובדן חשמל בזמן נהיגה, מה שגורם לסיכון לתאונה. הפתרון לבעיה זו הוא החלפת ה-OCDC.
4 ו-6. זוהי בעיה גדולה במכוניות חדשות. הבעיות לא קורות בשלושת המכוניות שלנו מכיוון שהן בעלות טכנולוגיה נמוכה.
7 אילן. יש לנו בקרת שיוט בשלושת המכוניות שלנו. המהירות חוזרת לערך המקורי כשאני לוחץ שוב על בקרת שיוט. מערכות בקרת השיוט שלנו ישנות ולא כמו במכוניות, ולכן נהיגה בירידה תגרום להאצה מוגברת.
אין לי רכב כזה - כמובן - אבל במה שיש לי, בקרת השיוט האדפטיבית לא הייתה נגישה לתנועה אקראית, הייתי צריכה במכוון לבחור בה - וגם אז הרכב האיץ לאט עם מספיק זמן לבלום.