דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החרם הטורקי נמשך, מחסני יבואניות הרכב הגדולות מתרוקנים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • למרות מאמצים דיפלומטיים, חרם המסחר הטורקי נמשך
  • ליבואניות הרכב שמייבאות מטורקיה בינתיים אין פתרונות
  • בשל המשבר: יונדאי עשויה לאבד את הבכורה בשוק המקומי
נשיא טורקיה רג

חרם טורקי: חודש חלף מאז הודיע משרד הסחר הטורקי על הנחיית מכס גורפת, האוסרת על יבוא וייצוא סחורות לישראל וממנה, ובינתיים השוק המקומי מתקשה להתאושש. ולאחר שהייבוא מטורקיה נעצר לחלוטין, אצל מרבית יבואניות הרכב הרלוונטיות מתחילים להיווצר חוסרים של ממש.

כרגע גם לא נראה שנמצאו פתרונות יצירתיים כמו יבוא דרך מדינה שלישית, וגם אפשרות הייבוא ממפעלים אחרים לא מתממשת בשל קשיים לוגיסטיים. על רקע זה מעניין יהיה לזהות השפעות על נתוני מכירות בחודש מאי שתתפרסם במלואה מחר (ב', 3.6) על-ידי איגוד יבואני הרכב

טויוטה קורולה

נזכיר כי כמה מהדגמים הפופולאריים ביותר בשוק הישראלי מגיעים ארצה מטורקיה. הרשימה כוללת את טויוטה קורולה ו-C-HR, יונדאי i10, יונדאי i20 ובאיון, רנו מגאן וקליאו ודגמי פורד טרנזיט ומשאיות פורד.

אצל טויוטה למשל נגמר מלאי הקורולה, הדגם הנמכר ביותר שלה כאן ואחד מרבי המכר של השוק, בעוד יחידות בודדות נותרו מה-C-HR. ביונדאי המצב קשה עוד יותר, שכן כל מלאי של הדגמים המיוצרים בטורקיה נגמר כבר לפני כחודש. לדברי מקורות שונים, ההודעה על החרם הגיעה יום לפני העמסת כ-1,000 מכוניות על אניה שיועדה לישראל.

כבר כעת נראה כי לאחר שנים ארוכות של שליטה בשוק המקומי, יונדאי עשויה לאבד את הבכורה לטובת קיה, שכן הדגמים המיוצרים בטורקיה היו אחראיים על שליש ממסירות המותג בישראל ברבעון הראשון של השנה.

יונדאי באיון

נזכיר כי בסך הכל, מתחילת השנה הנוכחית עלו על כבישי ישראל כ-8,700 מכוניות מתוצרת טורקיה, שמהווה את שוק הייצוא החמישי בגודלו לישראל ותופסת נתח של 8% מהשוק המקומי. בשנה שעברה נמכרו בישראל 23,600 מכוניות מתוצרת טורקיה.

מה אנחנו חושבים: ככל שיעמיק המשבר והחרם ימשך, יבואניות הרכב שהתבססו על היצור הטורקי ימשיכו להיפגע, כשבמקרים מסוימים, כמו אצל טויוטה ויונדאי, מדובר בדגמים פופולריים במיוחד שעצירת השיווק שלהם צפויה לפגוע משמעותית בתזרים המזומנים.

אבל עם כל הכבוד לדאגות של יבואני הרכב, הבעיה האמיתית היא כאן היא במסר שהצלחת החרם מעבירה לעולם, וכאן משרד החוץ והעומד בראשו ישראל כץ צריכים להתערב ולגבש עמדה ומדיניות, כדי שמדינות אחרות לא ינסו לחקות את טורקיה.

למאמר זה התפרסמו 196 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה