יצאו בזול? קונצרן הרכב ג'נל מוטורס (GM) ישלם קנס בגובה כ-146 מיליון דולר (למעלה מחצי מיליארד שקלים) לממשל האמריקאי. זאת לאחר שנמצא פער בין דיווחיו על פליטת מזהמים מדגמיו השונים, לפליטה בפועל.
נזכיר את פרשיית פולקסווגן-דיזלגייט שהחלה אף היא עקב פער בין ההצהרות למציאות, למרות שההתנהלות שם הייתה שונה לגמרי. בין היתר עקב סירובה של היצרנית להודות בכשל, סירוב שעלה לה מאוחר יותר לאחר שהפרשה התפוצצה בעשרות רבות של מיליארדי דולרים.
הפער בין הדיווח לפליטה בפועל מתייחס ללא פחות מ-5.9 מיליון טנדרים ורכבי פנאי גדולים שיוצרו על ידי ג'נרל מוטורס בין השנים 2012 ו-2018. בבדיקות שנערכו לכלי הרכב עלה כי בממוצע פלטו כ-10% יותר מזהמים מכפי שדיווחה היצרנית.
למרבה ההפתעה, זהו אינו הקנס היחד שמשלם GM לממשל עקב כישלונו לעמוד ברף זיהום האוויר הקבוע בחוק. גם לפני כשנה הגיע הקונצרן לפשרה עם הממשל ושילם כ-130 מיליון דולר מכיוון שלא עמד ביעדי צריכת הדלק הדרושים בארה"ב. הקנס הזה התייחס רק לטנדרים שיוצרו במהלך השנתיים 2018-2019.
האם שווה היה לקונצרן הרכב לשלם סכומי עתק כאלה עקב חריגה מהתקן המותר? פיננסית אולי כן, תדמיתית בטוח שלא.