בקצרה:
- שוק הרכב המקומי מתאושש בקצב מהיר
- למרות החגים, באוקטובר זינקו המסירות ב-23%
- אחת מכל ארבע מכוניות - חשמלית
משלימים פערים: דו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב נראה טוב יותר מחודש לחודש. לפחות עבור מי שעוסק במכירת רכב, ולא נמנה על מיליוני האזרחים שמותשים מעמידה אינסופית בפקקים. בחודש החולף, שרובו המוחלט היה בתקופת החגים, עלו על הכבישים המקומיים 14.5 אלף מכוניות חדשות - עליה של 23% לעומת אוקטובר שעבר, שבו פרצה המלחמה והשביתה חלק ניכר מהפעילות בענף.
מתחילת השנה עלו על הכבישים כמעט 241 אלף מכוניות חדשות, ירידה מתונה של 5% בלבד לעומת 2023 - נתון המשקף שיפור עקבי, כאשר זוכרים שבמחצית השנה עמד הפער על 11%. נזכיר כי הנתונים לא כוללים אופנועים, משאיות, אוטובוסים וכלי רכב שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל.
התבססות יפנית בצמרת: טויוטה ממשיכה לעמוד בצמרת טבלת המותגים, עם עליה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אצל יונדאי המצב ממשיך להיות גרוע, עם 25 אלף מסירות בלבד לעומת 40 אלף בשנה שעברה - צלילה של 36%. קיה שומרת על מקומה בשלישיה המובילה, אך גם היא רושמת ירידה דרמטית של 24%.
בין המותגים הנוספים שרשמו ירידות בולטות ניתן למנות את סיטרואן (25%-), ג'ילי (39%-), פיג'ו (48%-), מרצדס (18%-) ואודי (22%-). מנגד, עליות בולטות נרשמו אצל סקודה (27%+), סיאט (52%+), MG (27%+), ניסאן (29%+) ולקסוס (44%+).
נזכיר גם כמה מהמותגים שרשמו שנת פריצה מוצלחת למדי בשוק המקומי, למרות שלא היו מוכרים לקהל הישראלי ב-2023. אקספנג מסרה כבר למעלה מ-3,000 יחידות וחלפה על פני שברולט, זיקר מסרה 2,300 יחידות, סמארט וג'אקו מסרו למעלה מ-900 יחידות ואילו פורת'ינג התקרבה ל-400, הכמות המרבית שהיא רשאית למסור בשנה בודדת בשל היעדר תקינה מלאה.
נתח השוק של המכוניות החשמליות עומד על כ-24%, כאשר אחד מכל ארבעה דגמים חשמליים נמכר על ידי המותג הסני BYD, שבסך הכל העלתה על הכבישים קרוב ל-16 אלף מכוניות - כולן מונעות בחשמל. MG וטסלה מסרו כ-6,000 מכוניות חשמליות, צ'רי וג'ילי מסרו כ-4,000 חשמליות כל אחת ואקספנג מכרה 3,000 חשמליות.