דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לא מה שחברות רכב רוצות לקרוא: כשליש מרוכשי חשמליות מתחרטים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מידה נמוכה של שביעות רצון בקרב רוכשי רכב חשמלי
  • הסיבה העיקרית לאכזבה: תשתיות טעינה לא מספקות
  • הלקוחות מצפים לטווח נסיעה גדול מבעבר

לא כולם מרוצים: בניגוד למקובל לחשוב, מחקר ענק חושף כי 29% מרוכשי מכוניות חשמליות בעולם יעדיפו לחזור למכונית עם מנוע בעירה פנימית, בעיקר בשל חוסר שביעות רצון מתשתיות הטעינה הציבוריות. את המחקר ערכה במשך שלוש שנים חברת הייעוץ האסטרטגי מקינזי ושות', והשתתפו בו יותר מ-30 אלף נשאלים ב-15 מדינות שונות, המהוות כ-80% משוק הרכב העולמי.

לפי תוצאות המחקר (ראו טבלה), שביעות הרצון הנמוכה ביותר ממכוניות חשמליות נרשמה באוסטרליה, בארה"ב, ובברזיל. המשותף לשלושתן הוא מרחק נסיעה יומי גדול יחסית ורגולציה שאינה מעודדת בדרך כלל מעבר לתחבורה חשמלית. ובהתאם, תשתיות טעינה לא מספקות.

הסיבות לאכזבה מגוונות:

  • 35% מהנשאלים השיבו כי תשתית הטעינה הציבורית אינה מספקת
  • 34% טוענים כנגד עלויות אחזקה מאכזבות
  • 32% התאכזבו מההשפעה על דפוסי השימוש בנסיעות ארוכות
  • 24% לא יכולים להטעין את הרכב בבית
  • 13% אמרו כי הם מאוכזבים מחוויית הנהיגה

עדיין מתלבטים: המחקר בדק בנוסף גם את הנכונות לקניית רכב חשמלי בקרב אלו שעדיין לא עשו את הצעד. 18% מהנשאלים השיבו כי הרכב הבא שלהם יהיה חשמלי בוודאות, עליה מתונה לעומת נתון של 14% בסקר שנערך לפני שלוש שנים. לעומת זאת, 21% מהנשאלים לא מעוניינים לקנות רכב חשמלי, לעומת 24% לפני שלוש שנים.

ומה הנימוקים? כמעט מחצית מהנשאלים השיבו כי מחירי הרכישה הגבוהים הם הסיבה העיקרית להימנעות מרכב חשמלי, כשליש מודאגים מסידורי הטעינה ו-29% חוששים מטווח הנסיעה. ראוי ציין כי בקרב לקוחות של מותגי היוקרה, הנכונות למעבר לחשמל גבוהה פי שניים(!) לעומת לקוחות של מותגים עממיים.

מהמחקר גם עולה כי הטווח המצופה מרכב חשמלי, בקרב הלקוחות ששוקלים לקנות אחד, עלה ב-30% בתוך חמש שנים. אם ב-2019 ציפו הלקוחות לטווח של כ-350 ק"מ, כיום הציפיה היא לטווח ממוצע של 465 ק"מ במכוניות עממיות או 490 ק"מ במכוניות יוקרה.

ומכיוון שסביר להניח כי הרגלי הנסיעה לא השתנו באופן ניכר, ניתן להסיק שמירוץ הטווח שמנהלות יצרניות הרכב השפיע על ציפיות הלקוחות - במהלך צרכני קלאסי של "ביצה ותרנגולת", המנותק מהצרכים האמיתיים של הלקוחות. בנוסף, קרוב למחצית מהלקוחות שרוכשים רכב חשמלי ציינו כי הטווח של הדגמים הנוכחיים הוא זה שמונע מהם לרכוש.

שאלה מסקרנת נוספת בדקה את נכונות הצרכנים האירופיים לקנות מכונית חשמלית מתוצרת סין. מבין הנשאלים המבוגרים, רק 21% השיבו כי הם מוכנים לשקול קניה של מכונית סינית, אך בקרב הקהל הצעיר עלה השיעור ל-33% - נתון שללא ספק צריך להדאיג את יצרני הרכב באירופה.

מה אנחנו חושבים: מהפכת הרכב החשמלי עדיין נמצאת בחיתוליה, אך היקפי המכירות כבר מאפשרים לבדוק את שביעות הרצון של הרוכשים. התוצאות מגלות כי קצב החדירה תלוי פחות בטכנולוגיה ויותר בהחלטות שיקבלו ממשלות ברחבי העולם, שכן במדינות שבהן היתה השקעה ניכרת בתשתיות טעינה והוחלט על עידוד המעבר לחשמל, הציבור מביע שביעות רצון גבוהה יחסית.

ומנגד, במקומות בהם המעבר לחשמל כרוך בעלויות גבוהות, הלקוחות ימשיכו לנהוג על מכוניות בנזין ודיזל. ואם ננסה להסתמך על התוצאות האלה כדי להעריך את קצב החדירה של החשמליות בישראל, אז כנראה שצפויה האטה בקרוב, עם צמצום ההטבות במס הקניה והטלת מס הנסועה הצפויה. אף אחד לא מופתע מכך.

למאמר זה התפרסמו 88 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה