דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שנים בלי רישיון וללא אכיפה: משרד התחבורה שכח את העובדים הזרים

Getting your Trinity Audio player ready...

בעוד שבוע בדיוק, בתאריך 1.8.2024, תיכנס לתוקף החובה להתקין לוחית זיהוי על קורקינטים חשמליים ועל אופניים חשמליים. נזכיר כי בשנה הראשונה יעמוד הקנס על אי ציות על 100 שקלים, אולם זה יזנק תוך שנה ל-750 שקלים. בחלק מהרשויות, כדוגמת תל אביב-יפו, רוכבים שיתפסו ללא לוחית אף עלולים להסתכן בהחרמה של הכלי הפרטי - עד להוצאת לוחית.

רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב

יש להמתין עדיין ולוודא שהחובה נאכפת, אך מה שברור הוא כי עבור חלק ניכר מהמשתמשים, כל זה אינו רלוונטי וכפי שנראה כעת, הם ימשיכו לעבור על החוק בחוסר ברירה. מדובר בעובדים זרים העוסקים בעיקר בבנין והקמת הרכבת הקלה, המתניידים באופן קבוע בכלים חשמליים.

והסיבה לכך שמצבם לא ישתנה היא שכדי להוציא לוחית זיהוי, יש לעבור בהצלחה מבחן תיאוריה ייעודי (דרגת רישיון A3) – אותו ניתן לקיים רק בשפות עברית, אנגלית וערבית. כלומר, דוברי סינית בלבד, רוסית ושפות אפריקאיות שונות שאינם דוברי עברית או אנגלית, לא יכולים לרכוב כחוק ומסתכנים בקנסות כספיים ובהחרמת כלי התחבורה העיקרי שלהם.

עורך הדין שחר מנדלמן, המייצג כמה מאותם עובדים זרים, שלח היום (חמישי) מכתב למשרד התחבורה ובו טען: ״מסתבר כי אין כל אפשרות לאזרחים סינים או רוסים לדוגמה לערוך מבחני תיאוריה, שכן הם נערכים בשפה העברית, הערבית והאנגלית בלבד. רוב הסינים לדוגמה אינם דוברי שפה אחרת למעשה סינית, רובם עובדים בתחום הבנייה וחסרי השכלה מספיקה, וכך גם דוברי השפה הרוסית בלבד או שפות זרות אחרות.

״ככל שהאזרח הזר הינו בעל רישיון נהיגה מארץ המוצא ניתן בתנאים הקבועים להמיר את הרישיון לרישיון ישראלי ובכך גם לקבל היתר לנהיגה באופניים חשמליים או בגלגנוע (קורקינט). אולם, האזרחים הזרים, וביניהם אלפי ואף עשרות אלפי עובדים סינים, אינם בעלי רישיון נהיגה בארץ מוצאים ומשתמשים באופניים חשמליים ככלי תחבורה יחיד והכרחי למחייתם בארץ״, הוסיף עו״ד מנדלמן.

לדבריו, ״נשגב מבינתי כיצד מאז שנת 2018, אז נכנסה החובה לבצע את מבחן התיאוריה הייעודי לצורך קבל אישור הכשירות לרכיבה, לא חשב משרדכם על פתרון הכרחי לבעיה זו. הח״מ שוחח עם נציגי חברת מעוף, האמונה על עריכת מבחני התיאוריה, ולדבריהם אכן המצב אבסורדי, אך הפתרונים בידי משרד התחבורה בלבד.

״לאור המצב הביטחוני, כמות העובדים הזרים שלא מהרשות הפלשתינאית הולכת וגדלה כל העת, ויש למצוא פתרון מיידי לבעיה זו״, הוסיף עו״ד מנדלמן וטען: ״במקביל, יש להורות על אי-אכיפת התקנות ובמיוחד מיום 1.8.24, בו נקבע כי על כל אופניים חשמליים או גלגנוע לשאת לוחית זיהוי״.

יש להזכיר כי לא מדובר בבעיה חדשה. החל משנת 2018, כל אותם עובדים זרים שרוכבים על קורקינטים או על אופניים חשמליים מבלי שקיימו מבחן תיאוריה, רכבו ללא הפרעה - וללא אכיפה משמעותית - בניגוד לחוק.

שימו לב לתגובת משרד התחבורה שחלקיה הרלוונטיים מובאים כאן: "הפנייה שנשלחה למשרדינו רצופה  בטעויות עובדתיות והנחות בלתי מבוססות.... בימים אלה, אגף הרישוי במשרד התחבורה פועל לתרגום המבחן לארבע שפות נוספות: רוסית, אמהרית, צרפתית וספרדית. כמו כן נבחנת האפשרות לתרגמו גם לשפה הסינית...".

יתכן שבמשרד התחבורה שכחו, אבל אנחנו לא. "מ-1.6.2008 ייערכו מבחני נהיגה עיוניים בשש שפות - עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית, אמרו לנו לפני כ-16 שנים. הנה, תזכורת למשרד התחבורה. מדוע לא מצאו לנכון לערוך מהלך כזה גם לכלים אישיים? למשרד הפתרונים.

למאמר זה התפרסמו 33 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה