בקצרה:
- במרצדס ספגו ירידה קיצונית ומפתיעה במכירות וברווחים אשתקד
- הבעיה: היצרנית צופה כי בשנה הנוכחית לא צפוי שינוי
- מעריכה כי חזרה לרווחיות לא תגיע לפני 2026

היוקרה בצרות: שנת 2024 היתה לא פשוטה עבור מרצדס, עם ירידה קלה יחסית של 3% במכירות - אך צלילה של 40% ברווח התפעולי של חטיבת הרכב הפרטי. זאת לאחר ירידה תלולה במכירות דגמי קצה רווחיים, וכן בשל עליה במחירי חומרי הגלם.
כדי להתמודד עם המצב שנוצר, הודיעו היום (ה') במרצדס על קיצוץ של 10% בעלויות הייצור עד לשנת 2027, וכן הכריזו על פתיחה במו"מ עם הספקים במטרה להפחית את עלויות חומרי הגלם. "כדי להבטיח את התחרותיות העתידית בעולם לא בטוח, אנחנו נוקטים בצעדים כדי להפוך את החברה למהירה יותר, רזה יותר וחזקה יותר", אמר מנכ"ל החברה, אולה קלניוס. "במקביל אנחנו מכינים קמפיין השקות אינטנסיבי למספר דגמים, שיפתח בקרוב עם ה-CLA החדשה".
מה עוד צריך לדעת: בסך הכל מכרה מרצדס ברחבי העולם 1.98 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה של 3% לעומת השנה שלפניה. אלא שמכירות המכוניות החשמליות, אלו שבשנים האחרונות שאבו משאבים רבים במחקר ובפיתוח, נרשמה צלילה של 23% - עם 185 אלף מכירות בלבד ברחבי העולם.

חלק משמעותי מהירידה במכירות נרשם בסין, שם הקהל עבר לדגמים חשמליים בייצור מקומי, הנמכרים במחירים נמוכים יותר. ואגב, לא מדובר בבעיה של מרצדס בלבד - שכן בשוק הרכב הסיני, הגדול בעולם, עלה נתח השוק של המותגים המקומיים מ-38% לפני שלוש שנים ל-62% בשנה שעברה.
לאחר שבשנים האחרונות השקיעה מרצדס בעיקר בדגמים היקרים יותר, היא מתכננת שינוי כיוון בתקופה הקרובה. בחודשים הקרובים היא צפויה להשיק דור חדש ל-CLA הקומפקטית, ובשנה הבאה צפויה להשיק דורות חדשים ל-C קלאס ול-GLC, שיציעו הנעה חשמלית מלאה. גם עדכון ל-S קלאס מתוכנן לשנה הבאה.
בנוסף, לאחר שספגה ביקורות קשות על המראה הלא קל לעיכול של דגמיה החשמליים, מתכננת מרצדס לעבור לשפת עיצוב אחידה של כלל דגמי המותג, ללא קשר לסוג ההנעה שלהם.
מה אנחנו חושבים: בימים שבהם מותגים צעירים רבים מציגים את עצמם כ"מותגי יוקרה", ומציעים מפרטים נדיבים במחירים אטרקטיביים, יש לא מעט לקוחות ברחבי העולם שמעדיפים לוותר על הסמל הישן והמוכר. במרצדס מגלים זאת באיחור, ויצטרכו לתת מענה בדמותם של דגמים מודרניים וזולים (יחסית). אבל גם לאחר שיעשו זאת, הם יצטרכו להתמודד בסביבה מאתגרת ותחרותית בהרבה מכפי שהכירו במאה השנים האחרונות.