יש להניח שקוראים ותיקים של חדשות רכב מהעולם ובעיקר מישראל, מרגישים כי הצפת אינספור הדגמים המגיעים הנה בשנתיים האחרונות מעט מעייפת. גם אם בדגמים אלה נמצא את החידושים הטכנולוגיים המסקרנים, ולמרות שלדגמים אלה הביקוש הגבוה ביותר מצד לקוחות. אבל לצד אותם דגמים מודרניים, יש גם כאלו שמסרבים להיכנע ונמכרים באולמות התצוגה במשך שנים ארוכות, בשינויים מינוריים בלבד, אם בכלל.
קבלו אם כך את להיטי המכירות שעדיין משווקים כאן במאות ואלפי יחידות למרות שהם בני עשור או יותר. שלא במפתיע, כולם משתייכים למותגים מיפן, המדינה שאזרחיה נהנים מתוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם, ולמכוניות המיוצרות שם תדמית אמינות יוצאת דופן.
אגב, בנוסף לדגמים שברשימה, ניתן למצוא בישראל עוד לא מעט דגמים ותיקים שמשווקים בשינויים מעטים מזה שנים רבות - למשל לקסוס IS, טסלה מודל S או אבארט 500, אך אלו נמכרים בכמויות מזעריות.
--------------------------------------------------------------------
אחד מכלי הרכב הוותיקים ביותר שעדיין שומר על פופולריות גבוהה, בין היתר בזכות סדרת מתיחות פנים שבוצעו לו. האחת מינורית (אך עם החלפת יחידת ההנעה) ב-2016, והשניה ב-2021 שכללה שינויי עיצוב בולטים יותר, אך עדיין לא הביאה לישראל את יחידת ההנעה ההיברידית שמוצעת באירופה.
למרות שהיצרנית החלה לאחרונה בצמצום היצע דגמי הבנזין שנמכרים באירופה, ה-S-Cross עדיין נשאר בתמונה. אגב, השם שניתן לו עם ההשקה היה SX4 S-Cross, אך בישראל הוא קיבל את הכינוי "קרוסאובר" - ורק בעדכון האחרון חזר באופן חלקי לשמו המקורי.
- שם: סוזוקי ויטרה
- הוצגה לראשונה: 2014
- מסירות מתחילת השנה: 697
האח הקשוח-למראה של ה-S-Cross הוצג בדיוק שנה אחריו, ועבר מאז שתי מתיחות פנים, אחת מהן ממש לאחרונה. בשעתו הוא היה אחד מרכבי הפנאי הקטנים הבודדים בשוק, לצד ניסאן ג'וק וסקודה יטי, אך מאז קמו לו מתחרים רבים שפגעו בקצב המכירות. ועדיין, קרוב ל-700 יחידות בחצי שנה זהו מספר מרשים, שגם מתחרים צעירים בהרבה היו מתגאים בו.
- שם: מיצובישי ASX
- הוצגה לראשונה: 2010
- מסירות מתחילת השנה: 1,149
כמעט הכי ותיק ברשימה. נחשף בתערוכת ז'נבה בימים שבהם המתכון האירופי הנפוץ כלל מנוע דיזל ותיבת הילוכים ידנית. אלינו הגיע רק בסוף 2017, עם מנוע בנזין ותיבת הילוכים רציפה, ומאז ממשיך להימכר אחרי שעבר מתיחת פנים קלה באמצע הדרך. בשנה שעברה הציגה מיצובישי דור חדש ל-ASX, שהוא לא יותר מרנו קפצ'ור עם סמל מיצובישי בחזית - אבל אנחנו ממשיכים לקבל את הדגם הוותיק, שעדיין זוכה כאן להצלחה.
מכוניות מיני באות והולכות, אבל מיצובישי ספייס סטאר עדיין איתנו. היא נחשפה כקונספט בתערוכת ז'נבה 2011, ועוד באותה השנה הגיעה לתערוכת טוקיו במהדורה סדרתית. שנה לאחר מכן היא עלתה על פס הייצור בתאילנד, ממנו היא לא ירדה עד היום. המתכון הבסיסי נשמר לאורך השנים, עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים ותיבת הילוכים רציפה. גם כאן היו מתיחות פנים ומערכות בטיחות שנוספו להיצע, אך בבסיס מדובר עדיין באותה ספייס סטאר ותיקה.
- שם: מאזדה 2
- הוצגה לראשונה: 2014
- מסירות מתחילת השנה: 1,862
גם ה-2 היא מכונית קטנה שמגיעה אלינו מתאילנד, וגם היא מסרבת לגווע. באירופה, שם תקנות הזיהום מאתגרות את מאזדה, נמכרת טויוטה יאריס הייבריד עם סמל מאזדה בחזית; אצלנו ממשיכה היבואנית למכור את ה-2 הנוכחית והוותיקה, עם מתיחות פנים זניחות שמדי פעם מגיעות ארצה - אחת מהן צפויה בחודשים הקרובים. בעבר היתה לה גרסת סדאן בשם דמיו, אך בשנים האחרונות היא כבר לא מוצעת בשוק המקומי.
- שם: מאזדה 6
- הוצגה לראשונה: 2012
- מסירות מתחילת השנה: 262
המשפחתית הגדולה של מאזדה היתה פעם להיט בציי הרכב (ולא רק), אבל מאז דעכה בצורה משמעותית - בתחילה בגלל עלייתם של רכבי הפנאי, בהמשך בגלל הביקוש הגבוה למכוניות סדאן חשמליות. ועדיין היא איתנו, למרות שמתחרותיה עזבו ברובן את השוק. הדגם החשמלי שהוצג לאחרונה מיועד בעיקר לסין, כך שעד להודעה חדשה - היא עדיין חלק מההיצע המקומי של המותג.
דור חדש לרכב השטח כבר הוצג ויגיע ארצה לקראת סוף השנה, אך הלנד קרוזר 150 הוותיק עוד איתנו - וגם בשנה ה-15 ממשיך לשמור על מעמדו כרב מכר, וזאת למרות שמחיר רכישתו נמצא הרחק מנעבר להישג ידה של משפחה ממוצעת. גם כאן היו עדכונים במהלך השנים, כאלה שנגעו ליחידות ההנעה, לאבזור או סתם לעיצוב החיצוני, אבל קל לזהות את סימני הגיל המתקדם.