אין שוויון בנטל: לפני כשנה הטיל האיחוד האירופי מכסים על מכוניות חשמליות המיוצרות בסין, בגובה שנע בין 8% ל-35%. ההחלטה הגיעה לאחר שבאיחוד האירופי טענו כי ממשלת סין מעניקה סובסידיות נרחבות ליצרניות המקומיות, וכך פוגעת בתחרות החופשית. אך למרבה האבסורד, כעת מעוניינים באיחוד להעניק פטור מהמכס לקבוצת פולקסווגן, מהלך שלא ניתן להגדיר אותו אלא כמעורבות ממשלתית לטובת יצרנית מקומית.
הדגם היחיד שמיובא מסין על ידי קבוצת פולקסווגן ומשווק באירופה הוא קופרה טווסקאן, רכב הפנאי החשמלי שמיוצר במפעל באנהוי, שהוקם כמיזם משותף של קבוצת פולקסווגן ו-JAC המקומית. הטווסקאן נאלץ להתמודד עם מכס בגובה 20.7%, זאת בנוסף למכס הרגיל של 10% המוטל על כל מכונית המיובאת לאיחוד האירופי.
מה עוד צריך לדעת: על פי ההצעה העדכנית, שנבדקת בימים אלו על ידי הנציבות האירופית, המכס של פולקסווגן יוחלף במכסת יבוא שנתית ובמנגנון של 'מחיר מינימום', הנועד לוודא כי לא יוענק לרכב יתרון תחרותי שאינו הוגן. עם זאת, לא פורסמו פרטים אודות גובה המכסות ורף המחיר, וממילא סביר להניח שהטווסקאן לא זוכה לעידוד יוצא דופן על ידי הממשל הסיני. על משמעותו של המנגנון החלופי ניתן ללמוד מכך שהוא הוצע על ידי סיאט, חברת האם של קופרה, שגם הבטיחה כי תעמוד בכל הדרישות.
נזכיר כי מנכ"ל סיאט וקופרה הקודם, ווין גריפית'ס, אמר כבר בתחילת השנה כי המכסים יעלו למותג "מאות מיליונים" ואיים בקיצוץ של 1,500 משרות בספרד, במידה ולא יוסר המכס שנאלצת החברה לשלם.
אם ההצעה תתקבל, היא עשויה להשפיע גם על חשמליות אירופאיות אחרות המיוצרות בסין - כיום אלו בעיקר דאצ'יה ספרינג, ומיני קופר E, זאת לאחר שייצור ב.מ.וו iX3 בדור החדש הוחזר לגרמניה. החלטה גורפת בנושא עשויה להשפיע גם על מותגים אירופים אחרים שמחזיקים קווי ייצור בסין וישקלו להעביר לשם יצור של דגמים חשמליים.
מה אנחנו חושבים: עם כל הכבוד לחששות מפני המעורבות הסינית, לא היינו צריכים את הקומבינה של פולקסווגן כדי להבין שתעשיית הרכב האירופית פשוט בפאניקה. אבל בזמן שבאירופה מחפשים פתרונות למקרים נקודתיים כמו זה של קופרה טווסקאן, הסינים כבר מזמן דילגו על המשוכה והציפו את אירופה בדגמים היברידיים-נטענים, וגם החלו בייצור של מכוניות חשמליות על אדמת אירופה. הקרב הזה רחוק מלהסתיים.