עברה את הטסט - יונדאי איוניק 5 היא ראשונה בהיסטוריה עם רישיון נהיגה
עברה את הטסט - יונדאי איוניק 5 היא ראשונה בהיסטוריה עם רישיון נהיגה
החשמלית המצליחה של יונדאי צוידה במערכות אוטונומיות מתקדמות וניגשה למבחן מעשי ומחמיר בלאס וגאס אותו עברה בהצלחה יתרה. הציבור האמריקאי עוד לא משוכנע שבטוח ללא נהג, אולי כעת ישתכנע
מבחן נהיגה ללא נהג - איוניק 5 עברה טסט וקיבלה רישיון נהיגה
תרגיל שיווקי לשכנוע החוששים מרכב אוטונומי
וגם הוכחת יכולת אמיתית להחלפת נהג בשר ודם
טסט ראשון: יונדאי איוניק 5 עם אבזור אוטונומי מתקדם עברה לאחרונה טסט שמטרתו להוכיח כי יכולותיה הממוחשבות אינן נופלות מאלה של נהג בשר ודם. על אף שמדובר באירוע יח"צני בבסיסו, העובדה כי רכב אוטונומי ברמה 4 עבר בהצלחה מבחן נהיגה של משרד התחבורה הפדרלי האמריקאי, בו מרבית התלמידים האנושיים נכשלים, היא בעלת ערך אמיתי.
בסרטון שפרסמה יונדאי נראה רובוטקסי איוניק 5 מסיים בהצלחה סדרת מבחני נהיגה על כבישי וסביבות העיר לאס וגאס, המדמים תהליך דומה למבחן רישיון נהיגה אמיתי בארה"ב.
"אני בוחנת נהיגה מוסמכת של משרד הרישוי עם 25 שנות ניסיון." אמרה קנדיס ג'ונס, הבוחנת שבדקה את כשירות הנהיגה של הרובוטקסי. "בזמן הזה, הכשלתי אלפי תלמידים למען בטיחות הציבור, ולא אתפשר גם הפעם".
צפייה בתוכן עברה את הטסט - יונדאי איוניק 5 היא ראשונה בהיסטוריה עם רישיון נהיגה
כשחזרה מהמבחן ציינה ג'ונס כי הקריטריונים בהם נעזרה היו זהים לאלה במבחן מעשי רגיל, כולל שמירה על ומעברי נתיב, עצירה מלאה, ציות לתמרורים, פניות שמאלה וכמובן זמן תגובה. כל סעיף קיבל ציון, ואת כולם הרובטוקסי עבר בהצלחה.
טסט שני: יונדאי עורכת ניסויים ברכב אוטונומי ברחובות לאס וגאס מאז דצמבר 2022 ומשתמשת באיוניק 5 כמקדם התדמית החדשנית. את הניסויים היא מבצעת באמצעות חברת 'מושונל' (Motional) – מיזם משותף שלה עם חברת הטכנולוגיה 'אפטיב' (Aptiv PLC) שלה כבר ניסיון אוטונומי בלאס וגאס מאז 2018 עם יצרניות אחרות, ובהן גם ב.מ.וו.
מאז תחילת פעילות הרובוטקסי לפני כשנה, מבוצע השירות כשמאחורי ההגה יושב - כנדרש בחוק בכלי רכב בתהליך ניסוי - משגיח שמסוגל להתערב בעת הצורך. בתחילה ניתן השירות רק בשעות היום, בהמשך גם בשעות הלילה וכעת מודיעות החברות כי הפעילות עוברת לשלב הבא של רובוטקסי - ללא נציג ברכב. השירות ללא נהג יבוצע רק בחלק מדגמי איוניק 5 ורק בשטח מצומצם.
מה אנחנו חושבים: התרגיל השיווקי של יונדאי התעכב אמנם מעט ביחס לתכנון המקורי שהבטיח רובוטקסי ללא נהג כבר בתחילת 2023, אבל בהתחשב בהבטחות חסרות הבסיס שפיזרו יצרניות רכב ומערכות נהיגה מתקדמות כבר לפני כעשור, לא מדובר בדחייה ארוכה מדי.
נזכיר כי יצרניות רבות פועלות כיום בתחום וגם הענקיות שבהן כמו GM מתקשות לייצר ביטחון בקרב נוסעים ונהגים. יונדאי ללא ספק קבעה רף גבוה, אבל יש לשער שבקרוב הוא יוגבה עוד יותר. על ידה, או על ידי אחרים, עד שילוב של רכב אוטונומי מלא באופן סדרתי.
טכנולוגיית ה
Full Self Driving (FSD)
של טסלה כל כך יותר מתקדמת ממה שיש אצל יונדאי שזה בדיחה.
המכונית שמוצגת בכתבה עולה מיליונים בגלל כל האבזור ששמו עליה, בעוד הטכנולוגיה של טסלה עובדת על כל רכב שהחברה מוכרת!
שמערכת נהיגה אוטונומית היא בטוחה יותר? ללא עייפות ללא הסחות דעת, ללא עצבים וללא חוסר ריכוז. המגבלה האמיתית היא השילוב המדורג עם נהגים בשר ודם במקביל. אם היה אפשר להמיר במכה אחת את כולם לנהיגה אטונומית היינו יכולים לישון ברכב..אהה ועוד נושא: האקרים...
ה"טייס האוטומטי" של טסלה עדיין מנסה לדרוס רוכבי אופניים, והדרוג שלו היום גרוע יותר משהיה לפני חמש שנים.
עם כל הכבוד ליונדאי, ואני מאד נהנה מבקרת השיוט החכמה שלהם, מה שרואים כאן זה כמו הכתוב: זה תרגיל שיווקי.
"נסיעת המבחן" הזאת בטח נערכה בתנאים מיטביים, ולפי מספר החיתוכים בסרטון, בטח לא מראים לנו את החלקים המעניינים.
אני בעד מכוניות עצמאיות, אבל היישום הראשון שלהם צריך להיות כתחבורה ציבורית, במסלולים בעלי תשתית חיצונית לרכב.
לאחר שזה יצליח והרבה מכוניות פרטיות ירדו מהכבישים, אז אפשר יהיה לדון במכונית עצמאית לחלוטין בבעלות פרטית, ועד אז גם (בתקווה) נתקדם מספיק טכנולוגית כדי באמת לעשות זאת.
מערכת FSD של טסלה היא בדרגה 2 בלבד, היינו עיניים על הכביש והתערבות הנהג יכולה להדרש בכול רגע.
בניגוד לשמועות, אין לדעת מתי טסלה תוכל להציג מערכת בה הנהג יכול לצפות בסרט או לישון בזמן הנהיגה, שזו רמה 3.
אני בספק אם יונדאי או טסלה יציגו בעשור הקרוב רכב ברמה 4 המצריכה יכולת אוטונומית בכל דרך ובכול תנאי מזג אויר לרבות גשם שוטף, שלג, קרח על הכביש, רוחות חזקות, סופות חול וכדומה.
הGPS לוקח אותי לפעמים דרך חציית צמתים עמוסים משני הכיוונים ללא רמזור.
לא רואה שום אפשרות שרכב אוטונומי עובר את הצמתים הללו בשלום.
עוד נקודה construction כאשר יש שיפוצים או תאונות או כל חסימה זמנית שהGPS מפספס הרכב יתקע במשהו או במקום.
לאחר נניח שלוש שנים על הכביש בקיץ ישראלי רותח ( חנייה 7 שעות בחוף של מוש.. באוגוסט ) פתאום איזה רכיב קטן נניח ( סתם המחשה) קבל טנטלום C28 מתחמם ומתקצר חלקית , ובגלל זה סנסור שמדווח על פוזיציה מסויימת של הרכב ברגע לא הכי טוב באמצע סיבוב - נותן מידע שגוי... הרכב נכנס בעמוד... תסריט דמיוני ? רכיבים אלקטרוניים מתקלקלים. ואם האוטו נוסע לבד אז אוי ואבוי.
המחשב בכל טסלה מורכב למעשה מזוג מחשבים זהים שמבצעים אותן פעולות במקביל כל העת (ניווניות, דווקא אתה היית צריך לחשוב על זה. מזכיר לך את הקשר ההדוק של טסלה לספייס איקס, שם מיישמים גם גיבוי של גיבוי). ברגע שיש תקלה באחד מהם כפי שאתה מציע, הפער ביניהם צף ומוביל לתגובה בהתאם (יש לטסלה מנגנון תגובה למצבים שבהם הרכב צריך עזרה והנהג מתעלם)
לבני אדם שעושים מבחן נהיגה אין נסיון כמעט בכלל. את הנסיון הם צוברים אחרי המבחן. למכונית הזאת יש כבר נסיון של שנים של אימונים, אז לא חוכמה שהיא עוברת טסט ראשון.
הנה הסיפור: במהלך טסט בנתניה באיזור התעשייה הישן, עשיתי חניה ברוורס. כמובן שתוך כדי הרוורס, מזנק לי בין המכוניות ישר מאחוריי, צ'צ'ו טרבלסי מטומטם על אופניים. הכנסתי ברקס אדיר והדביל ניצל ברגע האחרון בשבריר שנייה. כל חיי כנהג לא הייתי עד כדי כך כפשע מתאונה ולהרוג אדם כמו בטסט ההוא. הטסטר הכניס את הברקס מהצד שלו בערך שליש שנייה אחריי. על זה שבלמתי עוד לפניו הוא התרשם והעביר אותי. אני רוצה שהיונדאי הפחנוע האוטונומי הזה יעשה את הטסט באיזור התעשייה הישן בנתניה.
במיוחד במדינות החמות כמו נוודה ואריזונה.
זה תעלול יחצני ואני בספק רב שהמסלול לא היה מתוכנן.
לגבי טסלה- לא הייתי סומך עליה, חפשו ביוטיוב את מי שנמצא בבטא של FSD ומקבל את הגרסאות הכי חדשות.
פורד וג'נרל מוטורס עקפו אותה ובגדול עם הבלו-קרוז / סופר קרוז אבל הם פעילים רק בכבישים שעברו מיפוי מראש.