דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

צרות בצרורות לטסלה: קריסה באירופה, התעלמות בהודו

Getting your Trinity Audio player ready...

קשה להפריז בחשיבותה של טסלה כמחוללת שינוי קיצוני בתעשיית הרכב, במסגרתו ויתרו רבים ברחבי העולם על בנזין מזהם לטובת מנוע חשמלי שקט ונקי - בזמן הנסיעה. יצרנית הרכב האמריקאית הובילה בגאון את המהפכה החשמלית בעשור הקודם ותחילת הנוכחי, אבל נראה שהתקופה האחרונה לא עושה עימה חסד. אחרי שנים של הובלה נוחה בשוק החשמליות האירופי, ואפילו התברגות לצמרת דירוג הדגמים עם המודל Y, נראה שההתנהלות האישית של מאסק, ארסנל דגמים מיושן ומלחמת הסחר, נתנו את אותותיהם.

מכירות טסלה באירופה קרסו בשווקים מרכזיים באוגוסט, חודש שמיני ברציפות של ירידות. בצרפת הן נחתכו כמעט במחצית לעומת אוגוסט 2024, זאת למרות ששוק החשמליות הכללי היה יציב וכלל שוק הרכב דווקא עלה ביותר משני אחוזים. בדנמרק הן ירדו ביותר מ-40%, ובשוודיה התקבלה המכה הכואבת ביותר: רק כ-200 יחידות נמכרו, צניחה של יותר מ-80%. השווקים הגדולים באירופה, גרמניה ובריטניה, עוד לא דיווחו את נתוני אוגוסט, אך גם שם טסלה צפויה להציג ירידה בהמשך למגמה השלילית השנה.

לירידות החדות, שעה שממשלות ברחבי אירופה מנסות לתמרץ קניית חשמליות בדרכים שונות כדי להילחם בהתחממות הגלובלית, אחראים שורה של גורמים. אחד הבולטים שבהם הוא מנכ"ל טסלה בעצמו, אילון מאסק, שהשתתפותו בממשל טראמפ בתחילת השנה ושורת התבטאויות אומללות, הובילה לזעם בקרב הציבור הליברלי יותר באירופה - קהל יעד ברור של מכונית חשמלית. מלחמת הסחר שבה פתח טראמפ ומעורבותו של מאסק במערכות הבחירות באירופה, תוך שהוא תומך במפלגות ימין קיצוני, לבטח לא עזרו.

אלא שאנליסטים מעריכים כי לקריסה, שנובעת ללא ספק מהפגיעה התדמיתית, יש גם סיבות "מסורתיות" יותר: צמיחת המתחרות. ובפרט, מבחר גדול יותר של מכוניות חשמליות מייצור אירופאי ויותר מכך, מייצור סיני. לכך לא עזר גם תדרוך שעשה מאסק לאנליסטים בחודש יולי האחרון, שבו אמר כי לטסלה אין כלל בעיה במכירות באירופה. "הוא נשמע הזוי כשאמר שלטסלה אין בעיית מכירות", מסביר מתיאס שמידט, אנליסט בשמידט אוטומוטיב, לאחר שמאסק התעלם מכך שנתח השוק של טסלה נחתך ב-40% השנה מ-2.5% ל-1.7% בלבד.

בטסלה ניסו מוקדם יותר השנה לתרץ את הקריסה באירופה בעובדה שהמודל Y, הדגם הנמכר ביותר של היצרנית, עבר מתיחת פנים וכתוצאה מכך הייצור המקומי בגרמניה ירד. אלא שנתוני המכירות של אוגוסט, חודשיים אחרי תחילת שיווק מתיחת הפנים, לא מעודדים יותר: מכירות המודל Y קרסו בדנמרק באוגוסט ב-46.5% ובשוודיה ב-87%.

ואם בכל זאת צריך נקודת אור קטנה באירופה, כרגיל מספקת אותה נורבגיה. במדינה הצפונית, שעברה לשיווק מכוניות חשמליות בלבד בשטחה, טסלה רשמה דווקא עלייה במסירות באוגוסט בשיעור של כ-22%. זהו השוק המערב אירופאי היחיד, כך נראה, בו מעללי מאסק לא גרמו לנזק משמעותי, לפחות לא ארוך טווח לאחר ההלם הראשוני בתחילת השנה.

ובינתיים, כישלון מוקדם בהודו

עוד בשנת 2017, מאסק הבטיח כי טסלה תיכנס לשוק ההודי. המדינה המיושבת ביותר בעולם כבר מספר שנים, עם אוכלוסייה של 1.438 מיליארד נכון ל-2023, הייתה מאז חור שחור לא אופייני במערך השיווק של היצרנית. לאורך השנים שחלפו מאסק ניסה לשכנע מספר פעמים את נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, להפחית את המכסים המוטלים על מכוניות מיובאות, ללא הצלחה. לכך לבטח לא עזרה מלחמת הסחר של טראמפ, שהטיל על הודו מכסים כבדים, שגרמו למודי לפנות לסין ורוסיה כשותפות אסטרטגיות.

בחודש יוני האחרון, טסלה השיקה סוף-סוף פעילות בהודו, עדיין ללא בסיס ייצור מקומי. התוצאות, כך נראה, לא מעודדות: לעומת יעד פנימי צנוע יחסית שעמד על 2,500 הזמנות בלבד, טסלה הצליחה לרשום פחות מרבע: רק 600. כתוצאה מכך, טסלה מתכננת לשלוח להודו השנה רק בין 350 ל-500 מכוניות ממפעלה בסין, זאת בהתאם למספר ההזמנות שיהפכו לרכישה בפועל.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה