בקצרה:
- מאזדה בוחרת בביצועים במקום חסכון
- מציגה מנועים חדשים לדגמים ותיקים
- המחיר מתחיל ב-170 אלף שקל

לשרוף בנזין בכיף: בזמן שכמעט כל המתחרות עוברות להנעה היברידית חסכונית או לחשמליות עם 0 זיהום, במאזדה עדיין מפתחים את עולמות הבנזין. ואם לדייק, מציגים גרסאות חדשות לצמד דגמים ותיקים, ה-3 המשפחתית (לשעבר המכונית הנמכרת בישראל) ורכב הפנאי הפופולרי CX-5. היא רק עושה זאת עם מנועים גדולים מהמקובל, שכן שיווק בתקינה אמריקאית לאחר החמרה בתקני זיהום באירופה, הוא מעשית האופציה היחידה.
מנוע ה-2.5 ליטרים עורך הופעת בכורה מקומית במאזדה 3, אך בעבר שווק כאן ב-CX-30 וב-CX-5. אליו תחובר תיבת 6 הילוכים אוטומטית עם הנעה קדמית, ההספק המרבי עומד על 191 כ"ס והזינוק ל-100 קמ"ש מסתיים בתוך 7.8 שניות. אלה עוד 26 כ"ס, ופחות 0.7 שניות בזינוק לעומת ה-2.0 ליטרים המוכרת, שתשווק בינתיים במקביל.
גרסאות ה-2.5 ליטרים יוצעו במחירי כניסה של 170 אלף שקל ב-3 סדאן, או 185 אלף שקל בהאצ'בק, תוספת של 8,500 עד 15 אלף שקל לעומת המנוע הקטן יותר.

בנוסף תוצע גם גרסת טורבו-בנזין עם מנוע בנפח זהה והנעה כפולה, הספק מרבי של 227 כ"ס והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות בלבד. המחיר מתחיל ב-195 אלף שקל לסדאן, 215 אלף שקל להאצ'בק, ובכך הופכת לפתע ה-3 למתחרה חדשה ומסקרנת של משפחתיות ביצועים כמו סקודה אוקטביה RS או יונדאי אלנטרה N שצפויה להגיע. היא לא משתווה אליהן אמנם בביצועים, אך מחירה נמוך משמעותית מזה של הסקודה, וככל הנראה גם מהצפוי ביונדאי.
מה עוד צריך לדעת: במאזדה מנצלים את עדכון היצע המנועים לשיפורים ברשימת האבזור. בגרסת הכניסה "קומפורט" נוספו מפתח חכם וחימום למושבים הקדמיים, בעוד ב"ספיריט" ישנם כעת מושבים בריפוד משודרג, עם כיוון חשמלי וזכרונות לנהג. גרסאות הטורבו יוצעו גם ברמת גימור בכירה בשם "פרימיום" (210 אלף שקל בסדאן, 215 אלף בהאצ'בק), הכוללת תצוגה עילית, מצלמות היקפיות, ריפודי עור בצבע לבן או אדום ומערכת שמע של Bose עם 12 רמקולים.

המנועים המוגדלים ישולבו גם ברכב הפנאי CX-5. גרסת ה-2.5 ליטרים האטמוספרית (מ-185 אלף שקל) תציע כאן 187 כ"ס עם 8.9 שניות ל-100 קמ"ש, בעוד הטורבו (מ-205 אלף שקל) מעלה את ההספק ל-227 כ"ס ומקצרת את התאוצה ל-7.7 שניות. בניגוד ל-3, ב-CX-5 תוצע ההנעה הכפולה גם במנוע האטמוספרי.
מה אנחנו חושבים: למרות גרסת הטורבו המסקרנת, שלפחות ב-3 סדאן מוצעת במחיר תחרותי, אנחנו בספק אם זה מה שמאזדה היתה צריכה. שכן משפחתיות עם ביצועים משודרגים פונות לקהל לקוחות מצומצם במיוחד, בזמן שיתר השוק מצביע ברגליים ומעדיף דגמים חסכוניים יותר בדלק, בין אם באמצעות מערכות הנעה היברידיות ובין אם על חשמל בלבד. החדשות הטובות הן שתוך חודשים ספורים יגיעו דגמים כאלה שפותחו בסין בשיתוף צ'אנגן, וישלימו בכך פורפוליו מעניין למותג.