על פניו, שנת 2023 הסתיימה כעוד שנה מצוינת בשוק הרכב הישראלי. המסירות עלו במעט לעומת 2022 והסתכמו ב-270 אלף מכוניות חדשות שעלו על הכביש, מותגים חדשים חדרו לשוק בהצלחה והמשך הצמיחה בשיעורי הרכב החשמלי.
צפייה בתוכן שוק הרכב ב-2024: בצל המתיחות מצפים להתאוששות
אבל מתחת לפני השטח, זו היתה שנה רוויית קשיים ומהמורות. הריבית עלתה והקשתה על עסקאות במימון, השקל נחלש והעלה את מחירי הרכבים, המחאה החברתית השפיעה רבות על מצב הרוח הציבורי - ולקראת סוף השנה פרצה המלחמה, שעדיין רחוקה מלהסתיים.
אל הדיון באולפן הגיעו כמה מבכירי ענף הרכב הישראלי: מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק; מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי של קבוצת שלמה; שי פלדמן, מנכ"ל סמלת; טל ברין, מנכ"ל נטע מקבוצת אוטו חן; ומירית מאתוס, מנהלת חטיבת הטרייד אין בכלמוביל.
יחד ניסינו למצוא תשובות לשאלות הבוערות, וגם לנסות ולחזות כיצד תתפתח שנת 2024.
קנינינו רכב והרכב בארץ ונאמר לנו שתוך שבועים תקבלו את הרכב ...משקרים...עובדים על אנשים.למה אף אחד על זה לא מיתיחס .פניניולול הגורמים גם למנכל פולסואגן בארץ וגם בחול ...הבטחות בלי סוף והרכב בקניה היה בארץ...כניראה שמנסים להשחיל לנו רכב משופץ או שעבר איזה ארוע דרמטי אחרת לא יכול להיות שלמעלה מחודש לא קיבלנו ואף אחד לא יודע מתי נקבל את הרכב אני בפולסואגן לא דורך אפילו שיתנו לי בחינם ולא ממליץ היחס משפיל ביותר יש עוד חברות הם כניראה שבעים ...
אני מציע שתרגע. עולה מתגובתך שאתה מאד חשדן, ואולי גם בן אדם ע"פ חרדות. אז תרגע ותרגיע. קורה שיש עיכובים כאלה. צ'מפיון זו החברה הכי מסודרת ואמינה בארץ. כשאתה עובד עם גרמנים - אתה חייב להיות כזה. זה שהרכבים לפעמים לא אמינים וזה שהרכבים יקרים - זו אשמת היצרן ולא היבואן. הייתי תקופה ברילוקישן בגרמניה. תיקונים של פולקסווגן עולה יותר מאלו של במו ומרצדס. למה? לאלוהים פתרונים. אבל אל תאשים את היבואן. מתח הרווחים שלו יחסית ליבואנים אחרים הוא נמוך. תראה שהם לא עושים מבצעים כי מראש את נותנים את הכי זול שאפשר. אל תשתגע. תרגע יהיה בסדר. יש צרות הרבה יותר גדולות בחיים - קצת פרופורציות.
למי ששאל אני יסביר. לא כל אחד מוכן לשבת איפה שמשהוא אחר הפליץ. זה דבר אחד. דבר שני - נכון, חדש זה כלכלית לא הכי משתלם. אז מה? למי שיש כסף - זה כייף. אם אני לא קונה חדש - לך לא יהיה יד שנייה. אז תגיד תודה.
אמרו שאמנם ההתחייבות בחוזה היא לחודש אבל מכיוון שהרכב כבר בארץ הוא בטח יסופק תוך שבועיים (בצורה מאוד מאוד משכנעת). לצערי הרב עוד הלכתי על טרייד אין בשביל נוחות ההחלפה. עברו שבועיים, הרכב לא מוכן ואני צריך למסור את הרכב הישן או להשאיר אצלי ולשלם את ירידת המחירון שלו אחרי שגם ככה המחיר נמוך מאוד.
אין אפשרות לבטל את הטרייד אין ומסבירים לך שחתמת על חודש כאילו לא מכרו לך סיפורים. בכלל התחושה היא שלא מכירים אותך שנייה אחרי שחתמת, הייתי צריך לרדוף אחריהם כדי שהעסקה תעבור שלב מבחינת טפסים אחרי שהעברתי את כל הכסף.
לא מתקרב לשם בחיים.
מלחמה, חיילים נהרגים, אזרחים נהרגים, בעלי עסקים פושטים רגל, מחירי אוכל מזנקים, אבטלה בשמיים.
אבל מה שמעניין את החלאות של תעשיית הרכב זה להפסיד כמה שקלים אחרי המילארדים שעקצו מהפראיירים בארץ.
באמת מדינת היהודים.... פראיירים שקונים וחמדנים שמוכרים.
כמה תסכול
זמן המסירה עלול להמשך מעבר למקובל בשל ריבוי הזמנות של חודש דצמבר בעוד המסירה/רישוי בפועל מתבצע בחודש ינואר. לכך יש להוסיף את המלחמה- ייתכן שחלק מהיבואנים סובלים ממחסור בכוח אדם.