אחרי ניו, עכשיו גם פיאט - הסוללה המתחלפת באמת קמה לתחיה
אחרי ניו, עכשיו גם פיאט - הסוללה המתחלפת באמת קמה לתחיה
זו כבר לא רק יצרנית הרכב הסינית, אלא גם ענקית הרכב סטלנטיס. רעיון החלפת הסוללה חוזר ובענק, כעת עם הודעת קונצרן הרכב הענק כי ייצר החל מהשנה הבאה פיאט 500 חשמלית עם מנגנון החלפת סוללה ב-5 דקות
סטלנטיס תתחיל בפיאט 500 הפופולרית, תמשיך בדגמים נוספים
הכיוון העיקרי - חברות רכב שיתופי. ובארץ? לא בתכנון
חדשות מצוינות לכל מי שמאמין כי מתקן החלפת סוללה בכמה דקות עשוי להגדיל משמעותית את האטרקטיביות של רכב חשמלי. מאמין כפי שבקונצרן הרכב הענק סטלנטיס מאמינים. שם חתמו על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת 'אמפל' (Ample), המתמחה בייצור תחנות החלפת סוללות ברכב חשמלי.
החברות הודיעו במשותף כי יישום ראשון לטכנולוגיה מתוכנן לשנה הבאה ב-100 מכוניות פיאט 500 חשמליות שיוצעו כולן כחלק ממערך הרכב השיתופי בעיר מדריד, ספרד. בהמשך הוא עשוי להתרחב לדגמים נוספים של הקבוצה, המונה את המותגים פיג'ו סיטרואן, אופל, DS, אלפא רומיאו, מזראטי, ג'יפ, קרייזלר, דודג' וראם.
מסטלנטיס נמסר כי החיבור עם אמפל הוא חלק מאסטרטגיה שתבחן דרכים נוספות לניידות חשמלית, כשיעדי החברה כבר ברורים: עד 2030 תעבור לשווק רק דגמים נקיים מפליטת מזהמים באירופה, ו-50% מאלה שתמכור בארה"ב. "אנחנו לא רואים בתחנות החלפת סוללה פתרון שיחליף עמדות טעינה, אלא מוצר משלים." אומרים בסטלנטיס, "המטרה היא להעביר כמה שיותר לקוחות לחשמל".
צפייה בתוכן אחרי ניו, עכשיו גם פיאט - הסוללה המתחלפת באמת קמה לתחיה
אמפל האמריקאית כבר חתמה השנה על הסכם דומה להחלפת סוללה במשאיות מיצובישי פוסו, ונמצאת במגעים עם יצרנית הרכב פיסקר לדגם שיוצג במהלך 2024. כרגע מציעה החברה 12 תחנות החלפה באזור סן פרנסיסקו, מיקום מטה החברה, ארבע נוספות במדריד. תשע נוספות נמצאות בשלבי תכנון או בניה בבירת ספרד.
זה המקום להזכיר כי תחנות החלפת סוללה למכוניות חשמליות הוקמו כבר ב-1898 לטובת תחנת מוניות חשמליות. כבר אז, כדי לטפל בבעיית הטווח המוגבל של הסוללה החשמלית. בדיוק כמו כיום, המערכת דאז פעלה כמעט ללא מגע יד אדם, שלפה סוללה ריקה והטעינה במקומה מלאה.
בטר פלייס הקימה כבר ב-2012 תחנת החלפת סוללה בטוקיו, עבור מוניות רנו פלואנס חשמליות. עוד לפני הוקמה תחנה כזו על ידי לא אחרת מטסלה. במקרה של זו האחרונה זמן ההחלפה אמור היה לקחת כ-90 שניות בלבד. בבטר פלייס אגב, חמש דקות. בדיוק כמו בתחנה של אמפל, 10 שנים מאחור יותר.
מה אנחנו חושבים: רעיון החלפת הסוללה אף פעם לא ירד מסדר היום. הוא הופיע כבר במאה ה-19 בארה"ב, צץ שוב ב-1972 במסחרית של מרצדס, וכמובן במיזם המשותף של בטר פלייס ורנו ב-2009.
אך על אף שבטר פלייס של שי אגסי קרסה ושרפה בדרך כשלושה מיליארד שקלים למשקיעים, הרעיון ממשיך להתפתח כשמובילת התחום היא ניו (NIO) הסינית שלה 2,200 תחנות החלפה מרביתן בסין וכ-30 מהן באירופה.
לפני כשבוע הודיעה ניו כי חתמה על הסכם עם חברת ג'ילי (בעלת הבית גם של וולוו, פולסטאר לינק & קו ולוטוס) לקביעת סטנדרטים לסוללות, מהמפתחות הראשיים להצלחה. כי ללא יצירת תקן אחיד לסוללות הרעיון לא יצליח להתרומם. מפתח נוסף הוא צירוף ענקית רכב שתיישם את הרעיון, וכאן נכנסות ג'ילי וסטלנטיס לתמונה.
למה לא לספק עם כל רכב סוללה רזרווית נוספת, טוענים אותה ושמים בתא המטען כמו במברגה חשמלית. נגמרת הסוללה ומחליפים, בהנחה שההחלפה באמת פשוטה. אז לא צריך את כל הפריסה של תחנות להחלפת סוללות
סוללה לרכב חשמלי שוקלת לפחות 5ק"ג לכל קוט"ש.
סוללה רזרווית של 10 קוט"ש (60 ק"מ נסיעה) תשקול יותר מ50ק"ג.
איך בדיוק תחליף אותה בלי מנגנון מכאני ייעודי שירים אותה וישים חדשה במקומה?
כדי שהחלפת הסוללות תהיה אופציה ממשית, הסוללה חייבת להיות תקנית והתקן חייב להיות משותף לרוב ייצרניות הרכב החשמלי.
אז ניתן יהיה או להסתפק ברכב עם סוללה קטנה יחסית של 50קוט"ש (300ק"מ) ובנסיעות הארוכות היחסית נדירות לעצור ל5 דקות להחלפת סוללה.
או לחלופין זה יכול להיות פתרון לאלה שאין להם חניה פרטית שניתן להתקין בה נקודת הטענה.
אם זה ישאר פתרון נישאתי של מספר קטן של חברות עם סטנדרטים שונים בינם, אזי לא יהיו מספיק תחנות החלפה שכל אחת תחליף מספר זניח של סוללות ביום. כך שלא יהיה הגיון לא לקנות מכונית ולא לספק את השירות.
והיו רכבים חשמליים כפי שהכתב ציין גם תחנות החלפת סוללות לפני בסוף המאה ה-19.
מכוניות עם מנוע בעירה פנימית- עם טווחי נסיעה, ביצועי מהירות ומחיר זול יותר- הכחידו את השימוש הנרחב ברכבים חשמליים, למרות שתמיד היו כל מיני פתרונות חשמליים למשל לתחבורה ציבורית כמו רכבות. אפילו לנאצים היה טנק עם הנעה חשמלית.
במאה ה 21 חזר העניין לשימוש נרחב באכב חשמלי בגלל דאגות לעתיד הדלק, זיהום הסביבה וכו' אבל הרכב החשמלי עוד מעט חוגג 200 שנה.
אמלק: לא המצאנו את הגלגל, רכב חשמלי, תחנות החלפת סוללה היו לפני 130 שנה, ההיסטוריה קצת חוזרת כי נסיבות שוב השתנו.