בקצרה:
- נתוני פוינטר ואיתוראן מצביעים על גידול בגניבות רכב
- עליה חדה בכמות הגניבות בתל אביב, ירידה בבאר שבע
- השיטה הנפוצה: קידוד מפתח באמצעים טכנולוגיים
המכונית איננה: גניבות הרכב וניסיונות הגניבה בישראל עלו בשנה האחרונה על פי נתונים של שתי החברות הגדולות בתחום איתור והגנה: ב-11% לפי נתוני איתוראן וב-15% לפי נתוני פוינטר. ברבעון האחרון של 2024 שיעור העליה בגניבות עומד על 180%, גם בשל העובדה שבסוף 2023 נפגעה פעילותם של גנבי הרכב כמעט לחלוטין בשל הפעולה העצימה של צה"ל באיו"ש בתחילת המלחמה.
לפי הנתונים שפורסמו החברות, 8% מניסיונות הגניבה הם של דגמים חשמליים ועוד כ-20% הם של דגמים היברידיים. הגנבים התמקדו השנה במכוניות חדשות יחסית, כאשר אחת מכל ארבע מכוניות שנגנבו היו משנת הייצור 2023 או 2024. לצד הגניבות שמיועדות לשוק החלפים המקומי, חלק גדול מהמכוניות שנגנבו מיועדות למכירה ושימוש עצמי בשטחי הרשות הפלשתינית.
גוש דן בראש: תל אביב היא העיר שממנה נגנבו הכי הרבה מכוניות בשנה האחרונה, ואחריה בדירוג נמצאות פתח תקווה וראשון לציון. לצד עליה של 40% בגניבות בתל אביב ושל 28% בפתח תקווה, נרשמה ירידה מפתיעה של 40% בכמות הגניבות בבאר שבע. כ-70% מכלי הרכב שנגנבו בגוש דן הועברו לשטחי הרשות הפלשתינית דרך כביש 5 (חוצה שומרון), כאשר מרביתם הגיעו לרמאללה, קלקיליה וטול כרם.
על פי הנתונים שפורסמו, מרבית הגניבות (55-65%) מתבצעות באמצעות קידוד של מפתח הרכב אל מפתח "גולם" שמצוי ברשות הגנבים, באמצעות חיבור למחשב הרכב דרך שקע OBD או באופן אלחוטי. השיטה השניה בשכיחותה היא החלפה של מחשב הרכב עצמו, כאשר במקרים מעטים נגנבו מכוניות באמצעות גניבת המפתח מבית הנהג או באמצעות שכפול המפתח על ידי משתמש מורשה שקיבל את המפתח לידיו.
מה אנחנו חושבים: כל מי שחידש את ביטוח הרכב בשנה האחרונה שם לב להתייקרות המשמעותית בתעריפים. אבל הגידול המשמעותי בשיעור גניבות הרכב משפיע לא רק על מחירי הפוליסות, אלא גם על הביטחון האישי של אזרחי המדינה, בערים הגדולות ולא רק ביישובי הספר. ובעוד חברות האיתור מנסות למצוא פתרונות לבעיה, נדמה שמשטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי עדיין לא התעוררו. ואם גניבות רכוש לא מספיקות כדי להניע לפעולה את מי שצריך, נזכיר כי אותם מסלולים שמשמשים את גנבי הרכב, יכולים לשמש גם גורמי טרור.