דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כולם רוצים דחייה של התייקרות המכוניות, האוצר דווקא בעד

Getting your Trinity Audio player ready...

גם ועדת הכספים מפצירה באוצר: הקפיאו את הפחת הטבת המס על רכבים חשמליים. לאחר שגם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הצטרפה לקולות הקוראים למנהל רשות המיסים להקפיא את העלייה המתוכננת במס הקנייה על רכב חשמלי, הבוקר (ג׳) עשו זאת גם חברי ועדת הכספים.

אלו הסיבות לדחייה

בישיבת ועדת הכספים שהתקיימה היום הציג מנכ״ל משרד האנרגיה לנוכחים טבלה בה הראה כיצד ההעלאה תגרום לפער של 30% במחיר בין רכב בנזין לרכב חשמלי, וקרא להקפיא את המס לטובת חדירת עוד כלי רכב חשמליים והיברידיים לשוק.

בסקירה שערך משרד האנרגיה נטען  כי בעוד שכיום יש רק כ-70 אלף כלים חשמליים פרטיים על כבישי ישראל, ושיעור החדירה שלהם עומד על 16%, על פי הערכות הם יגיעו ל-26% בשנתיים הקרובות ו-90% מכלל הרכבים החדשים בכביש ב-2030. חמש שנים לאחר מכן כלל המכוניות החדשות שיירכשו יהיו חשמליות.

מנכ״ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, ציין בדיון הבוקר כי הצעד יחבל משמעותית בקצב חדירת הרכב החשמלי לישראל ויעכב את המהפכה הירוקה בתחום בשנים ארוכות. ״למעשה, הצעד יהפוך את הרכבים החשמליים לרכב לעשירים בלבד״ אמר בדיון.

בנוסף ציין המנכ״ל כי נוכח העיכוב שיוצרות מתקפות החות׳ים בים האדום ומייצרי באב אל מנדב (מיצרי תימן), כלי רכב שהיו אמורים להגיע לישראל לפני עליית המס, יגיעו רק לאחר החלתו. ״מתקיים שיח ביננו לבין האוצר. אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. אשר כבר היום יקר יותר ב-9% בממוצע.

"היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להם הרבה יותר כסף וזמן להפוך (שוב) את המגמה. זה יגרום למהפכה הזו להתעכב לשנים אחרונות ויהפוך את הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד. ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל שכבות העם".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, טעם כי ייפנה באופן אישי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ בכדי להקפיא את העלייה. ״העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה כעת עם בעיית החות'ים. אנחנו לא מעוניינים במס הזה, ומבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו. זו החלטת הוועדה ואני מציע שתבחנו אותה מחדש. לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד כשהיא מחליטה פה אחד"

העלייה במס הקנייה לרכב חשמלי מתוכננת להיכנס לפועל ב-1 בינואר 2024. המס צפוי לעלות מ-20% ל-35% ולפי הערכות העלייה התלולה בשיעור המס תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים וההיברידיים-נטענים.

האוצר: אין סיבה לדחייה

במשרד  האוצר השיבו כי אין שום סיבה לדחייה במתווה, וכי גם רכב חשמלי מייצר עלויות חיצוניות כגודש, צורך בתשתיות ותאונות דרכים, וכי הוא מגלם הפחתה של כרבע מהעלויות החיצוניות בלבד לעומת רכב בנזין, וכי החיסכון לרוכשים גם לאחר העלאת העלאת המיסוי ל-35% מס קנייה, "מהווה עדיין הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה בנזין, פער דרמטי של קרוב ל-50%".

כן ציינו במשרד כי ישנו גידול בשיעור החדירה למרות הפחתת ההטבה באופן מדורג בשנים האחרונות, כאשר בשנה האחרונה אחוז החדירה עמד על כ-20% וכי "גם בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל". עוד טענו כי חלק מהעלויות שנחסכו בגין הטבת המס גולגלו דווקא ליבואני ומשווקי הרכב, וכי במידה ותדחה ההפחתה בהטבת המס, תפסיד המדינה בשנה הבאה למעלה ממיליארד שקלים.

פורסם לראשונה ב- 19.12.23

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. אין שום סיבה לא להעלות את המס 
    גיל, 19-12-2023

    למה מי שמעדיף רכב חשמלי יהנה מהנחה מפליגה כזו?
    אם המס יהיה שווה נראה את המחירים המפלצתיים של רכבי החשמל בארץ והמכירות יירדו משמעותית כי הביקוש יהיה נמוך.

    סגור תגובה

  • 2. שיעלו את המס על רכבי בנזין במקום זאת במקום 
    ענבר, 19-12-2023

    במקום להעלות את המס על רכב חשמלי והיברידי, עדיף להעלות את המס על כל רכבי הדיזל והבנזין ב כ 3 אחוז. זה לא יורגש בכלל בכיס של מי שרוכש רכב ביותר ממאה אלף שקלים.

    סגור תגובה

  • 3. כולם רוצים דחייה - אבל לא תהיה דחייה 
    ישראלי מישראל, 19-12-2023

    האוצר רוצה כסף. האוצר זקוק לכסף - ויש גם מלחמה שעולה הרבה כסף.מי לא רוצה דחייה? יבואני הרכב, שהתרגלו לעשות תרגיל, שבו הם משחררים ממכס מכוניות שהגיעו בחודש דצמבר לפי שיעורי המס הישנים - ואז מוכרים בינואר לפי המחירונים החדשים שכוללים מס מוגדל. עכשיו הם בוכים, כי החות'ים מונעים מהם לעשות את התרגיל הזה. אבל מה באמת קרה? המכוניות תגענה בינואר, היבואים ישלמו את המס האמיתי של שנת 2024 - והקונים יאלצו לשלם מס מוגדל. הכל יהיה כרגיל - רק שהיבואנים לא ירוויחו עוד הרבה כסף מהתרגיל שלהם, שלא הצליח הפעם. אולי עוד ימצאו להם פיתרון יצירתי, כמו מיסוי הרכבים בעודם נמצאים בלב ים. העיקר שבעלי ההון לא ייפגעו, חלילה. הפוליטיקאים? הם סתם מדברים, כדי לצאת טוב בעיניי הבוחרים שלהם. מירי רגב לא תביא לאוצר מקורות חלופיים למיסוי - וגפני ימשיך לשדוד את הקופה הציבורית עבור המגזר שלו. הם רק מפריחים מילים, לא באמת עושים שום דבר בעניין הזה.

    סגור תגובה

  • 4. סמוטריץ' ביי, ביי 
    א.א, 19-12-2023

    לא יפה ככה להתייחס לבוחרים שלך.

    סגור תגובה

  • 5. רכב חשמלי לא פחות מזהם  
    צפונית, 19-12-2023

    ייצור חשמל בישראל מזהם וכן אין בישראל הטמנה ייעודית של סוללות רכבים חשמליים שעברו טוטל לוס ולכן גם זה מזהם

    סגור תגובה

  • 6. אסור לעבור לרכבים חשמליים בלבד 
    מיקי, 19-12-2023

    נהיה תלויים ברשת החשמל לצורך תחבורה.
    דמיינו מה תעשה מתקפת טילים מדוייקים על תחנות הכוח לתחבורה בישראל, בשעת מלחמה.
    אסור להיות תלויים בחשמל

    סגור תגובה

  • 7. הסיבה היא היא שמזזיינים אותנו גם ככה עם המס הכי גבוה בעולם 
    דרדסמוטריטש, 19-12-2023

    מאיפה בכלל החוצפה לדבר על עליית מס לרכב? גם ככה רכב עולה פה פי3 מכל מדינה נורמלית וגם הדלק והחלפים והביטוח ששובר שיאים כי גונבים את המכוניות ואף אחד לא עוצר את זה כי מה אכפת לקבל עוד פעם את הבונוס על הרכב החדש

    סגור תגובה

  • 8. יצחק 
    אל תקנו, 19-12-2023

    לא יקרה כלום אם צי הרכב הכללי יתיישן בשלוש שנים. גם ככה המחירים גבוהים מאד .

    סגור תגובה

  • 9. אל תחליפו 
    רני, 19-12-2023

    אני אשאר עם הלנדקרוזר הישנה שלי
    היא תחזיק גם עוד 30 שנה…

    סגור תגובה

  • 10. הכל בגלל דני טרנטה 
    פגעסוס, 19-12-2023

    הוא הפחיד את סמוטריץ' וזו התוצאה
    תראו שסמוטריץ' יפחית בקרוב את המס על רכבי בנטלי בלבד...

    סגור תגובה

  • 11. יש להשוות מס לרכב חשמלי 
    נטי, 19-12-2023

    למס לרכב בנזין.

    סגור תגובה

  • 12. יש סיבה לא לעלות את המס 
    אבי, 19-12-2023

    שוק הרכב החשמלי עדין קטן ביחס לשוק רכבי הבנזין/סולר ויש לו עדין קשיי החדרה. עדין מחיר יותר יקר לעומת בנזין ויש מעט מידי עמדות טעינה שמונעות אימוץ של הרכב על ידי קהלים רכבים וטווח הנסיעה ביןמטעינות שעדין לא משתווה לרכבי דלק. האוצר מסתכל דרך ההכנסות הישירות ולא על המס העקיף שמושתת על כולנו בגלל זיהום האוויר המתמשך של רכבי הדלק. את ירידת המס צריך לקחת ממקום אחר כגון ייקור המיסים על רכבים מזהמים או להפסיק להתרגל שרכבים הם פרה חולבת שקל לגבות ממנה מיסים וללכת לגבות מיסים ממי שלא משלם או מקבל פטור

    סגור תגובה

  • 13. זיהום אוויר כמעט כולה מתחבורה 
    אזרח, 19-12-2023

    ברוב הערים בישראל בין 80-90% מזיהום האוויר הוא מתחבורה. כולנו סוג של מעשנים פאסיביים ויש לזה השלכות בריאותיות בטווח הארוך יקרות. חומר למחשבה...
    חשמל שמיוצר בתחנות כוח וסללות מזהם הרבה פחות. למרות שבארץ עדיין רק כ20% ממנו ירוק. זה במגמת עליה גם אגב...

    סגור תגובה

  • 14. כולם רוצים דחייה של התייקרות המכוניות, האוצר דווקא בעד 
    DANY_TORONTO, 20-12-2023

    בהקשר לרכבי החשמל המוזכרים במאמר זה - אני יכול להוסיף את הדברים הבאים ממאמר בעיתון שמופץ בקנדה. עיקריו הם כדלקמן.
    טרודו האידיוט רוצה להפסיק את מכירת מכוניות בנזין ולחייב קנדים לקנות כלי רכב ללא פליטה. הבידן ה"חכם" מחייב אותו הדבר.
    בקנדה ל"רעיונות" הללו יש יעדים לא מציאותיים = כל מכוניות הנוסעים והמשאיות הקלות החדשות חייבות להיות ללא פליטות עד 2035. יעדי הביניים יהיו 20% עד 2026 ו-60% עד 2030.
    ובכל זאת - למרות סובסידיות של מיליארדי דולרים, הצרכנים לא "מחבקים" אותם. זה דומה בארה"ב.
    רק 6.5% מכלי החשמל נמכרו ב-2022 בקנדה. היעד של השגת השנים לעיל הוא בלתי אפשרי. המשמעות היא 300,000 רכבי EV של גידול במכירות.
    פורד מעכבת את הבנייה של 12 מיליארד דולר ייצור של רכבי EV.
    GM נוטשת את היעד להגיע לייצור של 400,000 רכבי EV עד אמצע 2024.
    כריית החומרים - ליתיום, ניקל, מנגן, קדמיום, גרפיט, אבץ וכו' - הנדרשים לייצור הסוללות דורשת התרחבות מהירה.
    על פי מחקר של סוכנות האנרגיה הבינלאומית כדי לעמוד ביעדים הנ"ל היצרנים יזדקקו למכרות חדשים עבור האמור לעיל = 50 ליתיום, 60 ניקל, 17 קובלט, 50 לקתודות, 40 לחומרי אנודה, 90 עבור תאי סוללות, 81 עבור גופי רכב ומנועים. בסך הכל 388 מכרות חדשים ברחבי העולם. בשנת 2021 פעלו 340 בקנדה ובארה"ב.
    מתקני הזיקוק איטיים - כך שהנתונים לעיל אינם ניתנים להשגה.
    ליצרנים יהיה מחסור במינרלים הדרושים.
    המציאות היא שבקנדה ובארה"ב יש מחסור בחילוץ ועיבוד של האמור לעיל.
    המסקנה היא שהצרכנים לא מוכנים לבזבז את כספם בקנדה ובארה"ב.
    המסקנה הסופית היא חזרה למכוניות הבנזין!

    סגור תגובה

  • 15. אזרח של מדינה רקובה 
    בכל מדינה נאורה מורידים ומספסדים רכב חשמלי, 20-12-2023

    מעודדים הפחתת זיהום אוויר על ידי הגברת השימוש בכלי רכב חשמליים. אבל מה לעשות שאנחנו לא מדינה נאורה וביטול מס על משקאות עתירי סוכר וחד פעמי מזהם, חושבים יותר.

    סגור תגובה

  • 16. ל 1: כי הרכבים החשמליים הרבה יותר יקרים מרכבים נורמליים 
    םםם, 20-12-2023

    אבל צודק, אין סיבה לדחות עליית מחירים - מחירים יעלו על הכל תמיד.

    סגור תגובה

  • 17. מי קבע שכולם רוצים? 
    בנזין, 20-12-2023

    יש לא מעט אנשים שלא רוצים רכב חשמלי.

    זה בלוף שיתפוצץ.

    מה גם שגם כך מי שרוכש אותם זה שכבות חזקות.
    הם ימשיכו לרכוש את הדרעק הזה גם אם המס יעלה.

    סגור תגובה

  • 18. מדינה אוכלת יושביה 
    יוני, 20-12-2023

    מתי תבינו שתחום התחבורה היא הפרה החולבת של המדינה הזו ומשרד התחבורה ימציא כל תירוץ רק כדי להמשיך לדפוק את הציבור

    סגור תגובה

  • 19. "יחבל משמעותית בקצב חדירת הרכב החשמלי לישראל" 
    מוטי, 20-12-2023

    רוצים להעלות את קצב רכישת רכב חשמלי ?
    בטלו את המיסים כליל ותנו מענק רכישה (כמו באירופה, ארה"ב..)

    סגור תגובה

  • 20. מה באמת כולם רוצים... 
    דני, 20-12-2023

    להגיע ממקום למקום מהר ובזול.
    מוניות זולות.
    תחבורה ציבורית 24על7.
    מס נמוך על חשמלית רוצים יבואנים כדי לגזור קופון שמן יותר כי קשה מול טסלה.

    סגור תגובה

  • 21. אני אוהב שמעלים את המס 
    אלכס3, 20-12-2023

    אנשים קונים מכוניות ב200K ויושבים איתם בפקק חושבים שזה איכות חיים. תמשיכו לעבוד מצאת החמה עד צאת הנשמה בישביל חתיכת פח ומשרד האוצר, מה איכפת לי.
    אני נוסע בbucket זול ויש לי כסף לעוד חופשה וקניית עוד דירה.

    סגור תגובה

  • 22. תחשוב טוב מה לנשום 
    ישראלי 2, 20-12-2023

    תחשוב טוב לגבי איכות אוויר בערים גדולות .. לא אכפת לכם ? ברור ... אבל יש לכם ילדים כנראה או יהיו. המיליארד הזה (הרווח) לא נרגיש בתור אזרחים ...לעומת הקטנת כמות מכוניות בנזין בערים.

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה