גם ועדת הכספים מפצירה באוצר: הקפיאו את הפחת הטבת המס על רכבים חשמליים. לאחר שגם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הצטרפה לקולות הקוראים למנהל רשות המיסים להקפיא את העלייה המתוכננת במס הקנייה על רכב חשמלי, הבוקר (ג׳) עשו זאת גם חברי ועדת הכספים.
בישיבת ועדת הכספים שהתקיימה היום הציג מנכ״ל משרד האנרגיה לנוכחים טבלה בה הראה כיצד ההעלאה תגרום לפער של 30% במחיר בין רכב בנזין לרכב חשמלי, וקרא להקפיא את המס לטובת חדירת עוד כלי רכב חשמליים והיברידיים לשוק.
בסקירה שערך משרד האנרגיה נטען כי בעוד שכיום יש רק כ-70 אלף כלים חשמליים פרטיים על כבישי ישראל, ושיעור החדירה שלהם עומד על 16%, על פי הערכות הם יגיעו ל-26% בשנתיים הקרובות ו-90% מכלל הרכבים החדשים בכביש ב-2030. חמש שנים לאחר מכן כלל המכוניות החדשות שיירכשו יהיו חשמליות.
מנכ״ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, ציין בדיון הבוקר כי הצעד יחבל משמעותית בקצב חדירת הרכב החשמלי לישראל ויעכב את המהפכה הירוקה בתחום בשנים ארוכות. ״למעשה, הצעד יהפוך את הרכבים החשמליים לרכב לעשירים בלבד״ אמר בדיון.
בנוסף ציין המנכ״ל כי נוכח העיכוב שיוצרות מתקפות החות׳ים בים האדום ומייצרי באב אל מנדב (מיצרי תימן), כלי רכב שהיו אמורים להגיע לישראל לפני עליית המס, יגיעו רק לאחר החלתו. ״מתקיים שיח ביננו לבין האוצר. אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. אשר כבר היום יקר יותר ב-9% בממוצע.
"היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להם הרבה יותר כסף וזמן להפוך (שוב) את המגמה. זה יגרום למהפכה הזו להתעכב לשנים אחרונות ויהפוך את הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד. ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל שכבות העם".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, טעם כי ייפנה באופן אישי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ בכדי להקפיא את העלייה. ״העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה כעת עם בעיית החות'ים. אנחנו לא מעוניינים במס הזה, ומבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו. זו החלטת הוועדה ואני מציע שתבחנו אותה מחדש. לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד כשהיא מחליטה פה אחד"
העלייה במס הקנייה לרכב חשמלי מתוכננת להיכנס לפועל ב-1 בינואר 2024. המס צפוי לעלות מ-20% ל-35% ולפי הערכות העלייה התלולה בשיעור המס תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים וההיברידיים-נטענים.
במשרד האוצר השיבו כי אין שום סיבה לדחייה במתווה, וכי גם רכב חשמלי מייצר עלויות חיצוניות כגודש, צורך בתשתיות ותאונות דרכים, וכי הוא מגלם הפחתה של כרבע מהעלויות החיצוניות בלבד לעומת רכב בנזין, וכי החיסכון לרוכשים גם לאחר העלאת העלאת המיסוי ל-35% מס קנייה, "מהווה עדיין הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה בנזין, פער דרמטי של קרוב ל-50%".
כן ציינו במשרד כי ישנו גידול בשיעור החדירה למרות הפחתת ההטבה באופן מדורג בשנים האחרונות, כאשר בשנה האחרונה אחוז החדירה עמד על כ-20% וכי "גם בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל". עוד טענו כי חלק מהעלויות שנחסכו בגין הטבת המס גולגלו דווקא ליבואני ומשווקי הרכב, וכי במידה ותדחה ההפחתה בהטבת המס, תפסיד המדינה בשנה הבאה למעלה ממיליארד שקלים.
פורסם לראשונה ב- 19.12.23
למאמר זה התפרסמו 22 תגובות